Tikkie-fraude
Ze bouwen de app na, doen een betaalverzoek en trekken zo iemands rekening leeg. Het is dus opletten geblazen. De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code.
Tikkiefraude is een van de meest voorkomende vormen van fraude met betaalverzoeken. Valse betaalverzoeken kunnen ook namens een bank worden verstuurd, via iDeal of via het Online Betaalplatform (OBP) van Marktplaats.
Je kan gebruik maken van de service Kopersbescherming. Geen zorgen over je geld. Je ontvangt het afgesproken bedrag gegarandeerd bij een Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats . Zekerheid.
Weet je wat je moet checken? Check de URL (het adres) van een link door er met er met je muis op te gaan staan (niet klikken natuurlijk!). Kijk goed of je vreemde dingen (rare tekens, vreemde woorden) in de URL ziet staan. Check het e-mailadres van de afzender.
Kan het kwaad om op een phishing link te klikken? Wanneer je op een phishing link hebt geklikt is dat niet direct een reden tot paniek. Vul in elk geval nooit gegevens in op een pagina die je niet vertrouwt. Als je een pop-up krijgt waarin gevraagd wordt of je een bestand wilt downloaden, sluit dan dit venster.
Een betaalverzoek maak je aan in Berichten. Verstuur nooit contant geld per post. Maak alleen geld over naar een bankrekening als je de verkoper vertrouwt. Je kunt het overgemaakte geld niet meer terug laten storten.
Dit zijn enkele voorbeelden: Een echt betaalverzoek van bijvoorbeeld de Rabobank begint altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek. Het vervolg van de betaling verloopt altijd via iDEAL. Een echte Tikkie van ABN AMRO begint altijd met https://www.tikkie.me/pay/[code].
Verdacht linkje
De link in zo'n nep-betaalverzoek gaat niet naar de banksite, Tikkie of iDeal, maar naar een phishingsite. Daar kan de oplichter meekijken als de verkoper inloggegevens invult en die gegevens gebruiken om betalingen te doen vanaf de rekening van het slachtoffer.
Typ in de zoekbalk iemands naam, bankrekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer. Als de persoon bekend is bij de politie, krijgt u dat te zien. Komt er geen melding, dan is dat uiteraard geen garantie dat iemand wel te vertrouwen is. Maar u voorkomt dat u geld overmaakt naar of afspreekt met een bekende oplichter.
Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag. Dit verzoek wordt vervolgens via WhatsApp of sms verstuurd naar de mensen die nog moeten betalen. Vooral jongeren zeggen na het afrekenen vaak tegen elkaar: 'Ik stuur je een tikkie'.
Door op het platform voor het betaalverzoek te kiezen, ben je er zeker van dat je veilig betaalt of geld ontvangt. Twijfel je of je product na betaling wel aankomt? Met de extra optie Kopersbescherming word je geld pas aan de verkoper vrijgegeven wanneer jij het product ontvangt.
Krijg je van iemand een betaalverzoek? Check dan altijd eerst of dit van de Rabobank komt. Een betaalverzoek van de Rabobank herken je aan het logo en de betaallink. Klik op de link om het betaalverzoek te betalen via iDEAL.
Heb je een betaalverzoek verstuurd? Dan krijgt de ontvanger een bericht met een betaallink. De ontvanger betaalt het bedrag via die link met iDEAL. Het geld staat direct op je rekening.
Met de combinatie WhatsApp, Tikkie en verkoopsite Marktplaats slaan geslepen oplichters vrij eenvoudig hun slag. Met een valse versie van Tikkie plukken ze betaalrekeningen leeg. Naar schatting worden elk jaar honderden mensen op deze manier slachtoffer van Tikkie fraude.
Dit staat uiterlijk binnen 10 werkdagen op de rekening van de betaler. Is de rekening van de ontvanger (nog) wel actief, dan wordt het bedrag hierop gestort. Je kunt alleen als je rekeninghouder bent het bedrag naar een andere rekening overboeken. Vraag bij jouw bank na of de rekening op jouw naam staat.
Het geld staat binnen een paar seconden op de rekening van de ontvanger. Een betaalverzoek gaat via een tussenrekening van ons.
Rabo Betaalverzoek QR biedt dan uitkomst om klanten veilig en snel te laten betalen. In de vertrouwde Rabo app maak je eenvoudig de Rabo Betaalverzoek QR code aan. Je klant scant en betaalt deze vervolgens veilig en snel met de mobiel. Zo maak je het gemakkelijk voor je klant en heb jij snel je geld binnen.
De link in dit betaalverzoek gaat niet naar de website van de bank, Tikkie, iDEAL of transportservice. Dit lijkt alleen maar zo. In werkelijkheid is het een valse website: een zogenoemde phishingsite. De crimineel kijkt daarop mee hoe u uw inloggegevens van de bank invult.
De eerste is dat de misleidende partij een valse naam of identiteit gebruikt. Daarnaast wordt je opgelicht als de andere partij “listige kunstgrepen” gebruikt om je geld of goederen af te laten geven. Denk hierbij aan listige trucjes zoals het versturen van een valse Tikkie.
Zoek bijvoorbeeld online naar gegevens zoals naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer (Google, social media, fora of andere websites). Controleer voordat je geld overmaakt of de (bank)gegevens bekend zijn bij de politie. Probeer persoonlijk met de (ver)koper af te spreken. Zo wordt de kans op oplichting kleiner.
Het gaat hier om zogenoemde 'phishing-links'. Via zo'n link komt u op de website van oplichters terecht, vaak een goede imitatie van de website van een bank of bekende organisatie. Als u op zo'n nep-website uw inloggegevens en eventueel aanvullende codes invult, geeft u deze gegevens aan criminelen.
Een onbetrouwbare mail is niet gevaarlijk als u geen bijlagen opent of op linkjes klinkt. Een verkeerde bijlage kan een virus bevatten en achter een link kan een phishingpagina schuilgaan. Daar zit het gevaar. Lees een mail rustig door om hem te beoordelen.