Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Het staat niet zo letterlijk in de wegcode maar te traag rijden valt onder het artikel waarbij u bestraft wordt als u andere weggebruikers in gevaar brengt of kan brengen met uw rijgedrag. Op de autosnelweg geldt er een minimumsnelheid van 70 km/h, op andere wegen is er geen minimumsnelheid vastgelegd.
Let op onderlinge grote snelheidsverschillen. Einde autosnelweg. Na dit bord mag je 80 km/u (buiten de bebouwde kom). Let vooral goed op als je weer binnen de bebouwde kom rijdt.
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend! De onderbroken zijstrepen laten de weg smaller lijken, zodat u langzamer gaat rijden.
Ook aan de wegindeling (met uitzondering van de snelweg) kun je vaak zien hoe hard je mag rijden. Het kan echter zo zijn dat je, ondanks alle uiterlijke schijn toch harder mag of zachter moet rijden. Dit wordt dan aangegeven door middel van (digitale) borden.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Hoe hard mag je binnen de bebouwde kom? Binnen de bebouwde kom geldt een maximaal toegestane snelheid van 50 km/uur. Met hier en daar uitzonderingen: waar een Zone 30 van kracht is, geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur.
Om u te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Nader het zebrapad met gepaste snelheid.
Blokmarkering, of de blokstreep, is een vorm van markering en wordt gebruikt in twee situaties: Als dwarsmarkering ter aanduiding van een fietsoversteekplaats; Als lengtemarkering als vorm van deelstreep om een uitrijstrook, invoegstrook, voorsorteerstrook of weefvak mee aan te duiden.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Einde maximum snelheid 50 km | Verkeersbord A02-50
Dit verkeersbord geeft het einde aan van een traject waar maximaal 50 km per uur mag worden gereden. Aluminium bord met dubbel omgezette rand en klasse 3 reflectie.
Het advies luidt: Er wordt aangeraden niet harder te rijden dan de aangegeven snelheid. In dit geval max. 70 km/h. Vervolgens, als de snelheid voor de bocht nog hoger is dan de aangegeven adviessnelheid, bv.
Als je een matrixbord ziet moet je gelijk het snelheid gebruiken die aangegeven is daarop. Als er een verkeersbord is en ook een matrixbord dan moet je de snelheid gebruiken die het laagst is. Matrixborden hebben geen vaste snelheid net als de verkeersborden.
Terwijl de meeste automobilisten zich doodergeren aan de trage zone 30, is de volgende bestuurder er toch in geslaagd een boete te krijgen wegens te traag rijden.
Wist je dat er jaarlijks zo'n 650 verkeerboetes worden uitgeschreven voor te traag rijden? Ook traag rijden brengt de verkeersveiligheid in het gedrang en dus volgt er een boete van €55. Enkel op de autosnelwegen geldt een minimumsnelheid. Jaarlijks worden er zo'n 650 boetes uitgeschreven voor te traag rijden.
Rijd je te traag of rem je bruusk dan riskeer je een boete van 58 euro en 8,84 euro administratiekosten. Komt de zaak uiteindelijk voor de politierechtbank, dan kan de boete een pak hoger liggen.
Strepen bij parkeren
Ze vertellen je óf je mag parkeren, en zo ja, of je een parkeerkaart moet gebruiken of niet. ⇨ Een gele doorgetrokken streep betekent dat je niet mag parkeren én niet mag stilstaan. ⇨ Een gele onderbroken streep betekent dat je even mag stilstaan, maar niet mag parkeren.
Het nieuwe bord laat weggebruikers weten dat zij niet harder mogen rijden dan 60 kilometer per uur. Ook de paarse middenstreep benadrukt deze maximumsnelheid gedurende het gehele traject tot vlak voor Wageningen. 60 km/uur.
Gele streep op de stoeprand
Is de lijn onderbroken, dan mag je hier niet parkeren. Is de lijn doorgetrokken, dan is zelfs stilstaan verboden. Net als laden en lossen of even snel uitstappen.
Op plaatsen waar fietsers de rijbaan mogen oversteken staan vaak witte vierkante blokken op het wegdek geschilderd. De fietsers rijden dan tussen twee rijen blokken door naar de overkant. De blokken geven slechts de oversteekplaats aan; ze geven geen recht op voorrang aan.
Een verdrijvingsvlak bestaat uit diagonale strepen of een witte driehoek. Het is niet toegestaan te rijden op een verdrijvingsvlak.
Een groene streep op de weg geeft aan dat de maximumsnelheid hier 100km/u is. De brede groene middenstreep maakt je extra alert op het gevaar van inhalen. Een groene streep op de weg met een onderbroken lijn geeft aan dat je op de weg wel mag inhalen. Aan de strepen kun je zien hoe hard je mag rijden.
Op de stoep mag u maximaal 6 kilometer per uur rijden. Op het (brom)fietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dat 40 kilometer per uur. Op de rijbaan mag u maximaal 45 kilometer per uur rijden.
Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een 'zone 30' of 'verblijfsgebied' genoemd. Het gebied ligt meestal binnen de bebouwde kom en bestaat uit aaneengesloten erftoegangswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur. De gebieden hebben een verblijfsfunctie waar langzaam en gemotoriseerd verkeer mengen.
Een belangrijke misvatting betreft de snelheid: binnen een woonerf is de snelheid voor alle gebruikers beperkt tot 20 km per uur, en niet tot 30 km per uur zoals velen denken. Voetgangers mogen er immers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken; bovendien is spelen op de openbare weg eveneens toegelaten.