Sinds eind 2020 stonden zo'n 120 van de 787 Dreamliners, goed voor zo'n 338 miljoen dollar per stuk (omgerekend zo'n 330 miljoen euro) aan de grond. Luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines hebben de toestellen in bestelling bij Boeing.
Dreamliners kosten per stuk ruim 338 miljoen dollar. Met de Dreamliners van Air France, die tussen 2021 en 2013 worden geleverd, krijgt KLM in totaal 28 Boeings 787 in haar vloot.
In totaal beschikt KLM nu over 21 Boeing 787 Dreamliners: dertien 787-9's en acht grotere 787-10's. Die worden ingezet op verre vluchten. De PH-BKK wordt op Schiphol door de technische dienst van KLM voorzien van de nieuwe Premium Comfort Class-stoelen.
Aan boord van de Boeing 787-10 is bij KLM plaats voor 344 passagiers. Het type vervangt, samen met de Boeing 777-300ER, de Boeing 747-400 in de KLM-vloot.
Voor vliegtuigen die een oceaan moeten oversteken wordt berekend hoe lang zij kunnen vliegen met één motor. Zo kan de Dreamliner bijvoorbeeld 5,5 uur doen met eentje en dat is altijd genoeg om iedereen veilig aan de grond te zetten.
De Boeing 787 Dreamliner is goed ontworpen en voldoet aan de veiligheidsnormen. Dat heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA woensdag bepaald.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-31 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
De Boeing 777-300 is het grootste passagiersvliegtuig uit de vloot van KLM. Het vliegtuig heeft een maximale range van 12.000 kilometer. Aan boord is op dit moment nog plaats voor 408 passagiers: 34 in World Business Class (WBC), 48 in Economy Comfort (EC) en 334 in Economy.
SCHIPHOL - De drie laatste Boeing 747-400 Combi's die voorheen voor KLM vlogen, staan opnieuw in de etalage.
Er wordt met diverse vliegtuigtypes gevlogen naar bestemming Curacao. KLM vliegt met de Boeing 747, en de Airbus A330.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Leeftijd van een vliegtuig
Commerciële vliegtuigen zijn zo gebouwd dat ze in principe voor onbepaalde tijd meegaan. Daarom zijn ze ook zo duur. Voor maatschappijen is vliegen met vliegtuigen van 25 jaar of ouder dan ook de normaalste zaak van de wereld.
Maar de Boeing 787 Dreamliner (907 km/u) en Boeing 777 (905 km/u) zijn ook niet langzaam te noemen.
1. Boeing Business Jet 747-8i – 400 miljoen euro.
Volgens Flight International kost de passagiersversie van de 747-8 tussen de 272 miljoen en 282 miljoen dollar. De vrachtversie - tot nu toe de enige versie van de 747-8 die Boeing heeft weten te slijten - is zoals gebruikelijk enkele miljoenen duurder.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
KLM beschikt nu in totaal over 22 Dreamliners. Naast de negen 787-10's gaat het om dertien kleinere 787-9's. De 787-10 biedt in de nieuwste configuratie plaats aan 318 passagiers, verdeeld over Business, Premium Comfort en Economy, terwijl er in de 787-9 275 reizigers meekunnen.
De Airbus A380 is momenteel het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Afhankelijk van de configuratie biedt de reus tussen 550 en 853 zitplaatsen - keuze genoeg om de beste plaatsen te vinden. Ook de andere gegevens zijn indrukwekkend.
KLM zou tot in 2021 met de 747's blijven vliegen, maar nam aan het begin van de coronacrisis versneld afscheid van de vliegtuigen om kosten te besparen. Bijna alle jumbo's waren te oud om nog door te verkopen aan andere maatschappijen en zijn naar vliegtuigkerkhoven gebracht.
De Nederlandse staat bezit 9,3% van de aandelen in de holding van Air France-KLM en 5% in KLM. Bij een aantal bedrijven heeft de overheid een belang, soms een heel groot belang. Dit zijn staatsdeelnemingen, overheidsbedrijven waarbij er een publiek belang is.
De Embraer 175 is het kleinste toestel in onze vloot en staat ook wel bekend als "Cityhopper". Dit vliegtuigtype wordt voornamelijk gebruikt voor vluchten naar bestemmingen in Europa. Enkele voorbeelden zijn Turijn, Graz en Stuttgart. De bestemmingen kunnen per seizoen verschillen.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Samen met je Tandemmaster verlaat je het vliegtuig en val je met een snelheid van ongeveer 200 kilometer per uur naar beneden… Op circa 5000′ (voet) opent de instructeur de parachute. Samen vliegen jullie terug naar het Paracentrum om daar voor de deur te landen.
Kan een vliegtuig Mach 10 halen? NASA's X43A heeft als eerste vliegtuig, weliswaar zonder piloot, 7000 mijl per uur gevlogen(11265 km/u), Dat ligt net iets onder de magische grens van 10 keer de snelheid van het geluid. (9,8 om precies te zijn).
Velen noemen de Lockheed Martin F-22 Raptor het meest capabele gevechtsvliegtuig ter wereld. De F-22 Raptor is zeker een geduchte kracht met een stealth ontwerp dat hem het radarequivalent van een "stalen knikker" geeft en ook een indrukwekkende bewapening.