In de meeste gevallen kun je de creditcard online activeren door in te loggen op de beveiligde omgeving van de creditcarduitgever, bijvoorbeeld bij de ING, Rabobank of International Card Services (ICS). In deze online omgeving zul je enkele gegevens moeten invullen waarmee je identiteit wordt gecontroleerd.
Je creditcard kan geweigerd worden door drie mogelijke redenen: de instellingen voor je rekening en kaart, onvoldoende saldo, of onjuiste informatie. Het kan zijn dat je creditcard niet ingesteld is voor online betalingen. Controleer je bank om te bevestigen of dit kan.
Betalen met je creditcard
Je kunt ook pinnen met je creditcard. Dit kan bij betaalautomaten in bijvoorbeeld winkels of restaurants. Je kunt met je creditcard ook geld opnemen bij een betaalautomaat. Let op: dit kost € 4,50 per keer.
Activeren bij je lokale bank
Heb je problemen met het online activeren van je betaalpas of creditcard? Dan kun je deze ook persoonlijk activeren bij je eigen Rabobank. Neem dan een geldig legitimatiebewijs mee. Het is vanwege veiligheidsredenen helaas niet mogelijk om telefonisch te activeren.
Voor beide soorten geldt bovendien dat er sprake is van een gewone RaboCard en een Rabo GoldCard. Het voornaamste verschil tussen deze twee is dat de gewone 180 dagen aankoopverzekering biedt en de GoldCard 360 dagen. Qua functionaliteit zit er in essentie weinig verschil tussen kaarten van Visa en van Mastercard.
RABOBANK: Zodra u inlogt in de Internet bankieren app vindt u het kaartnummer onder “zelf regelen” > “bankpas” en vervolgens op > ”Pasgegevens”.
Deze code vind je achterop de creditcard. Een pincode zal je online nooit hoeven invullen, maar sommige bedrijven kunnen wel vragen om het bij de creditcard behorende adres of een extra wachtwoord.
Hoe lang duurt het aanvragen van een creditcard? Hoewel de aanvraag van een creditcard binnen 5 minuten geregeld kan zijn, neemt het zo'n tien werkdagen in beslag voordat je de creditcard hebt ontvangen en je hem kunt gebruiken. Dit komt omdat: De persoonlijke informatie van de aanvrager moet worden gecontroleerd.
Creditcard niet geaccepteerd
Sta je in de winkel, controleer dan of de betaalautomaat het logo van Mastercard of Visa heeft. Zie je geen logo, dan is de kans groot dat je in deze winkel niet met creditcard kunt betalen. Met je betaalpas of contant geld betalen, zijn dan de manieren om af te rekenen.
De voornaamste oorzaken en de mogelijke oplossingen waarom u geen betaling of geldopneming kan uitvoeren met uw debetkaart zijn: Uw kaart is beschadigd of onleesbaar . Uw kaart is niet geactiveerd voor het buitenland. Het beschikbaar en/of het saldo van uw betaalrekening zijn onvoldoende.
Gemakkelijk en veilig betalen met je creditcard in binnenland, buitenland en online. Met een creditcard van Rabobank betaal je ook contactloos. Je koopt en betaalt nu, maar het totaalbedrag van je aankopen wordt pas tegen het eind van de maand van je betaalrekening afgeschreven.
Je pincode moet bestaan uit 4 cijfers. Uit veiligheidsoverwegingen zijn bepaalde cijfercombinaties niet toegestaan. Bijvoorbeeld op- of aflopende reeksen (zoals 1234 of 4321).
Nee, je mag de waarborg niet voldoen met andermans creditcard. Dit kan alleen de hoofdbestuurder doen met een creditcard op zijn of haar naam.
Rabo GoldCard, onze meest exclusieve creditcard
Met de Rabo GoldCard betaal je gemakkelijk en veilig in binnen- en buitenland en online. Veel aankopen zijn met de Rabo GoldCard 360 dagen verzekerd bij verlies, diefstal en beschadiging. Je kunt deze creditcard eenvoudig online aanvragen bij je Rabobank TotaalPakket.
Saldo van je creditcard overboeken naar je betaalrekening
Het is goed om te weten dat we tegen het einde van elke kalendermaand, op de dag van verrekening, kijken of er daarna nog saldo op je creditcard staat. Is dat het geval, dan boeken we dat automatisch naar je betaalrekening. Daar hoef je niets voor te doen.
De verschillen tussen Visa Card en MasterCard zijn erg klein. Visa Card heeft een betere wereldwijde dekking dan MasterCard. Vooral in gebieden met relatief weinig toeristen is de Visa Card vaak de enige betalingsmogelijkheid. De voornaamste verschillen tussen Visa Card en MasterCard worden gemaakt door de aanbieders.
De creditcards van Mastercard en Visa zijn allebei internationaal geaccepteerde creditcards. Je aankopen zijn bij beide creditcards standaard 180 (RaboCard) of 360 (Rabo GoldCard) dagen verzekerd. Toch zijn er een paar verschillen.
Creditcards die volledig zonder kosten zijn, bestaan niet meer. In de Verenigde Staten zijn dit soort creditcards wel aan te vragen. Het is niet ondenkbaar dat dit in de toekomst in Nederland ook weer mogelijk is.
Sommige gebruikers konden later op de dag nog altijd niet in de Rabo-app komen. De Rabobank raadt hen aan om de app handmatig af te sluiten en weer op te starten. Als de app daarna alsnog niet goed werkt, moeten ze de app verwijderen, de telefoon uit- en weer aanzetten en de app opnieuw installeren.
RABOBANK: Zodra u inlogt in de Internet bankieren app vindt u het kaartnummer onder “zelf regelen” > “bankpas” en vervolgens op > ”Pasgegevens”. Selecteer (bij meerdere kaarten) de pas waarvan u het kaartnummer wilt weten en dan verschijnt het kaartnummer en de betreffende vervaldatum in beeld.