De aankoopkosten zijn bijvoorbeeld: notariskosten en makelaarskosten. Ook in rekening gebrachte btw (als u geen recht hebt om die af te trekken als voorbelasting) en overdrachtsbelasting zijn aankoopkosten. Als de aankoop van een pand belast is met btw, geldt er mogelijk een vrijstelling van de overdrachtsbelasting.
De aankoopkosten van het bedrijfspand dat je gaat kopen zijn bijvoorbeeld makelaarskosten, bodemonderzoekkosten, advieskosten, notariskosten, overdrachtsbelastingen en de BTW. Deze kosten komen allemaal bovenop de koopsom die je afspreekt met de verkoper van een gekozen bedrijfspand.
Ga je niet zelf de bestaande woning als hoofdverblijf gebruiken, betaal je 10,4 procent overdrachtsbelasting. Ook als je een winkel- of bedrijfspand of een stuk grond koopt, betaal je 10,4 procent. Koop je een stuk grond en wil je er een huis op laten bouwen? Dan hoef je geen overdrachtsbelasting te betalen.
Wanneer een ondernemer een bedrijfspand koopt op een aantrekkelijke locatie kan het een goede investering zijn. Dit zien veel ondernemers dan ook als opbouw van het pensioen. In de loop der jaren wordt er waarde opgebouwd. In de jaren waarin een ondernemer goed draait, is het kopen van een pand een goed optie.
U betaalt 10,4% overdrachtsbelasting als u: Een onroerende zaak (bijvoorbeeld een bedrijfspand, een stuk grond of een woning) koopt. Een recht op een onroerende zaak krijgt (bijvoorbeeld het recht van opstal of erfpacht).
Als je veel vermogen hebt opgebouwd kan je als ondernemer je bedrijfspand financieren uit het eigen vermogen van de onderneming. Maar meestal is het aantrekkelijker en noodzakelijk om dit te financieren met vreemd vermogen, bijvoorbeeld in de vorm van een bedrijfshypotheek.
Kan ik een bedrijfspand kopen als particulier? Het kopen van een bedrijfspand kan – los van alle hypothecaire opties – op twee manieren: als particulier en als bedrijf. Koop je een bedrijfspand als individu? Dan ben jij de nieuwe eigenaar van het pand.
Eigen inleg zakelijke hypotheek
Met een zakelijke hypotheek heeft u dus niet het volledige aankoopbedrag bij elkaar om het bedrijfspand te kopen. U heeft ook eigen geld nodig. Een voorbeeld: voor de koop van een bedrijfspand van € 250.000 moet u zelf minimaal € 75.000 inleggen.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
Om in aanmerking te komen voor de vrijstelling, moet u namelijk de 'Verklaring overdrachtsbelasting startersvrijstelling' downloaden, invullen en ondertekenen. Geef de ondertekende verklaring ruim op tijd, minstens 2 werkdagen voor de overdracht van de woning, aan uw notaris.
De koper is meerderjarig (18) en jonger dan 35 jaar op het moment van verkrijging. Het moment van verkrijging is het moment van ondertekening van de notariële akte van levering. De koper koopt een woning. De koper heeft de vrijstelling voor overdrachtsbelasting niet eerder ontvangen en verklaart dit schriftelijk.
Word je eigenaar van een bedrijfspand? Dan betaal je bij de aankoop van het pand overdrachtsbelasting voor zakelijk onroerend goed. Ook over rechten op onroerende zaken zoals erfpachtrecht betaal je overdrachtsbelasting.
De kapitalisatiefactor geeft weer het aantal keer de jaarhuur van een bedrijfspand dat men bij koop is bereid te betalen. De kapitalisatiefactor wordt berekend door de koopsom van een bedrijfspand (exclusief kosten koper) te delen door de jaarhuur.
De overdrachtsbelasting voor het verkopen van een bedrijfspand bedraagt momenteel 10,4%. De hoogte van het bedrag dat u moet betalen aan overdrachtsbelasting wordt berekend over de koopsom van het registergoed.
Wat zijn de servicekosten van kantoorruimte? De servicekosten voor een kantoorruimte zijn aanvullende kosten met betrekking tot leveringen en diensten die de huurder betaalt aan de verhuurder. Voorbeelden van deze servicekosten zijn kosten voor gas/water/elektriciteit, afvalstoffenheffingen en receptiediensten.
Op de koopakte staat wie eigenaar is van een bedrijfspand. Het Kadaster houdt de registratie van het eigendom bij.
In tegenstelling tot de aankoop van woonruimte geldt bij de aankoop van een bedrijfsruimte wel de mondelinge koopovereenkomst. Officieel is de koop gesloten als jouw bod is aanvaard. Over een nieuw pand – tot en met een twee jaar oud – moet je btw betalen.
Hypotheekrente overzicht oproepen:
Een hypotheek voor zakelijk vastgoed heeft meestal een looptijd van 25 jaar. De zakelijke hypotheekrente ligt tussen 2,7% en 7%. De meeste geldverstrekkers rekenen 3,5%-6,5% rente voor een bedrijfshypotheek voor kleine en middelgrote bedrijven.
Meestal is de gebruiksduur van een pand 30 tot 50 jaar. U moet rekening houden met een restwaarde van het pand. Dit is de waarde die het pand heeft aan het einde van de gebruiksduur.
Wonen in een bedrijfswoning is alleen toegestaan als dat voor het bedrijf noodzakelijk is. U mag dus (met uw partner of gezin) alleen in een bedrijfswoning wonen als u de bedrijfsvoering doet én uw nabijheid 's nachts nodig is voor dit bedrijf.
Bij zakelijk investeren in vastgoed koop je vanuit je eigen bedrijf beleggingspanden met als doel deze te verhuren. Dit kan zowel vanuit een eenmanszaak als vanuit een BV zijn. Het grote voordeel hiervan is dat alle onderhouds-, beheer- en overige exploitatiekosten én rentelasten fiscaal aftrekbaar zijn.
De gemiddelde waarde van een pand dat u privé in eigendom hebt, moet u per jaar opgeven als vermogen in box 3 voor de inkomstenbelasting. Omgekeerd: onderhouds- en verbouwingskosten zijn aftrekbaar als het pand van uw onderneming is, maar niet als het pand van u privé is.
Voordat u een eigen bedrijf begint, gaat u na hoeveel geld u nodig heeft om te starten. Eventueel kunt u geld lenen bij een bank, een particulier of bij Qredits (de landelijke kredietverstrekker). Als dat niet lukt, kunt u bij UWV krediet aanvragen. U moet dan wel voldoen aan de algemene voorwaarden.
Een MKB-krediet is een zakelijke lening van minimaal € 50.000 en maximaal € 250.000 voor startende en bestaande ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.