Laat je niet opjagen. Ongevallen gebeuren vaak tijdens gehaast werk. Controleer de vorkheftruck altijd met de gedachte dat er ernstige situaties kunnen optreden. Beschouw incidenten en situaties die nét goed aflopen als duidelijke waarschuwingen.
Afleiding als het gebruik van een gsm of smartphone, rijden onder invloed van alcohol of drugs, vermoeidheid en ook eten of drinken tijdens het rijden, zijn de meest voorkomende oorzaken van een ongeluk.
Wat verstaan wij onder een ongeval? Met een ongeval bedoelen we een gebeurtenis waardoor er direct schade aan je gebit ontstaat. Bijvoorbeeld je valt van je fiets. Gebeurtenissen waarbij je kunt verwachten dat je gebit schade oploopt, vallen hier niet onder.
Amsterdam en Rotterdam blijken goed voor 1 op de 10 verkeersongevallen. In deze twee gemeenten vonden in 2020 meer dan 11.000 ongevallen plaats. Op provinciaal niveau vonden de meeste ongevallen plaats in Zuid-Holland.
Bij oorzaken kan bijvoorbeeld gekeken worden naar kenmerken van de werknemer (o.a. geslacht, leeftijd, soort dienstverband), maar ook naar het gebruik van materialen. Tevens kunnen omgevingsfactoren, die vallen onder verantwoordelijkheid van de werkgever, een rol spelen bij arbeidsongevallen.
Dit zijn overtredingen waar een onmiddellijke dreiging of onomkeerbaar risico op een zwaar ongeval bestond en waar direct wordt ingegrepen met de zwaarste handhavingsinstrumenten (zoals stillegging van de werkzaamheden).
In het verkeer in Nederland komt elk jaar een groot aantal ongelukken voor. Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo'n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En meer dan 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval.
Naast automobilisten zijn taxichauffeurs verantwoordelijk voor het grootste deel van de ongelukken. Taxichauffeurs zijn verantwoordelijk voor twee derde van het aantal ongelukken.
Het meest voorkomende ongeluk is de kop staart botsing. Hierbij botst een auto met zijn voorkant (kop) tegen de achterkant (staart) van de auto voor hem aan.
Oorzaak 1: te hard rijden. Te hard rijden is niet alleen de grootste zorg, maar ook de grootste oorzaak. De meeste aanrijdingen binnen de bebouwde kom worden door snelheidsovertredingen veroorzaakt. Binnen de bebouwde kom geldt een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur.
In Nederland gebeuren de meeste verkeersongelukken op kruispunten en N-wegen, waar de snelheid relatief hoog ligt. Van de dodelijke verkeersongelukken gebeurde 62% op N-wegen. Hier is het dus extra belangrijk om rustig en voorzichtig te rijden.
Als u bij aanrijding verwondingen of lichamelijke klachten hebt opgelopen, bezoek dan zo snel mogelijk een arts, uw eigen huisarts of een arts van het ziekenhuis of de spoedpost. U heeft mogelijk letselschade opgelopen. Laat uw aandoeningen zo nauwkeurig mogelijk registreren in uw patiëntendossier.
Wist je dat de meeste ongelukken gebeuren in de eerste 5 minuten van de autorit? Volgens statistieken van de SWOV is de kans op een verkeersongeval het grootst tussen 12:00 en 15:00 op een vrijdag in oktober. Ongeveer 1 op de 1.000 Nederlanders raakt betrokken bij een ernstige verkeersongeval.
Meeste verkeersdoden in Gelderland en Zuid-Holland
In 2021 vielen de meeste verkeersslachtoffers in Gelderland en Zuid-Holland, elk met 94 verkeersdoden. In deze provincies is het aantal verkeersdoden in 2021 gestegen. In Noord-Brabant vielen voor het eerst in zeven jaar niet de meeste dodelijke verkeersslachtoffers.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
Korte ritten
Integendeel, zo blijkt uit de bevindingen van de SWOV. De kans op een ongeluk is maar liefst vier keer zo groot als een bestuurder moe is, ook bij kortere ritten. En in bijna 15 procent van alle ongevallen speelt vermoeidheid een rol. Dat komt neer op zo'n 700 tot 1000 ernstige ongevallen per jaar.
Naar schatting is 15 tot 20% van de verkeersongevallen (mede) het gevolg van vermoeidheid van de bestuurder.
De risicovolle bedrijven zijn genoemd in artikel 2 van het Bevi (en verder uitgewerkt in artikel 1a t/m c van de Revi). Over het algemeen gaat het om bedrijven waar zeer grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen worden opgeslagen en/of bewerkt.
Bijna arbeidsongeval
Een gebeurtenis waarbij net geen schade aan de gezondheid van de medewerker is ontstaan, maar eventueel wel materiële schade tot gevolg heeft gehad. Voorbeeld: Bijna struikelen over oneffenheid op het looppad, stukvallen van een maatcilinder zonder gevaarlijke stof, bijna prikincident.
Een bijna ongeval is een gebeurtenis of gevaarlijke situatie die goed afloopt, er gebeurt (net) niet iets ernstigs. Zo'n bijna ongeval moet gezien worden als een waarschuwing, want de volgende keer kan de afloop wel heel anders zijn.
Wanneer zich een ongewone gebeurtenis voordoet, is er sprake van een incident of een ongeval, afhankelijk van de ernst en de gevolgen op mens en milieu. De gebeurtenissen met de hoogste impact (niveau 4 tot 7) worden ongevallen genoemd. De gebeurtenissen op niveau 2 tot 3 worden incidenten genoemd.
Denemarken komt als 'meest verkeersveilige land' uit de bus: hier waren per 10.000 inwoners 'slechts' 5 verkeersslachtoffers.