De Sociale Verzekeringsbank (SVB) wordt automatisch op de hoogte gebracht als iemand overlijdt. De SVB keert pensioen en uitkeringen uit, zoals de Algemene Ouderdomswet (AOW), Algemene nabestaandenwet (Anw) en kinderbijslag.
Denk aan het uitzoeken en mogelijk opzeggen van verzekeringen, het regelen van de verklaring van erfrecht en het aanvragen van eventuele uitkeringen. Maar vergeet ook de kleinere dingen niet, zoals abonnementen opzeggen, het paspoort inleveren en eventuele zorg aanvragen.
Hoe lang blijft een rekening geblokkeerd na overlijden? U heeft het overlijden gemeld en de rekening is geblokkeerd. Dit blijft zo, totdat is vastgesteld wie gebruik mag maken van de rekening. Dat wordt bepaald met de Akte van overlijden en een Verklaring van erfrecht.
Een overlijdensrisicoverzekering moet je altijd per brief opzeggen. De verzekeraar heeft namelijk je handtekening nodig. Als er twee verzekeringnemers op de polis staan, moeten beide verzekeringnemers de brief ondertekenen. Het opzeggen van de verzekering kost je niets.
Wat als u overlijden niet meldt bij de bank? U bent verplicht het overlijden te melden bij een bank. Als u dat niet doet, dan is dat strafbaar, net als geld opnemen van die rekening.
Alleen degene die optreedt namens de erfgenamen, kan online een nabestaandenmachtiging krijgen. Dit kan een erfgenaam of executeur zijn. Die persoon kan ook iemand anders machtigen, maar dat moet dan via een afspraak aan de balie. Aanvragen kan vanaf een week na het overlijden.
Nadat u het overlijden heeft gemeld bij de bank, informeert de bank u over de verdere afhandeling. Meestal geeft u een van de erfgenamen een volmacht om de bankzaken te regelen. Is er een executeur? Dan mag hij betalingen doen vanaf de rekening.
Mag je in de auto rijden van een overleden persoon? Zolang de auto verzekerd is, mag je erin rijden. Dit geldt ook in de periode dat de auto nog op naam van de overledene staat.
Als je in Nederland woont en overlijdt, hoeven je nabestaanden dat niet door te geven. We krijgen automatisch bericht van je gemeente.
De bank blokkeert de toegang tot alle bankzaken van degene die is overleden. Denk aan rekeningen, betaalpassen en creditcards. Ook de toegang tot online bankieren wordt geblokkeerd. Open blijven alleen gezamenlijke rekeningen, zoals en/of-betaalrekeningen en gezamenlijke spaarrekeningen.
Kortom: een verklaring van erfrecht is niet altijd nodig. In situaties waarbij de partner erft is deze verklaring niet altijd noodzakelijk. Meestal wordt het initiatief om een verklaring van erfrecht op te stellen pas genomen als dit door een instantie wordt gevraagd. Dit is altijd pas ná het overlijden.
Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene. De bank blokkeert dan de rekeningen die op naam staan van de overledene. Er kan dan niets meer van de rekening worden afgeschreven. Op een rustiger moment vertelt de bank u meer over de afwikkeling van de bankzaken.
We krijgen het overlijdensbericht via de gemeente door. Daarna stoppen wij de zorgverzekering automatisch. Op de dag van overlijden kunnen nog zorgkosten gemaakt zijn. Daarom zetten we de dag na het overlijden de polis stop.
Wat moet ik doen met een paspoort, ID-kaart of rijbewijs van een overleden persoon? Een identiteitsbewijs is niet meer geldig als de persoon die erop staat overleden is. Het document is eigendom van de staat. Daarom moet u het inleveren bij Stadsloket.
In de meest gevallen staat in de cao dat u voor het overlijden van een bloed- of aanverwant in de eerste graad vier dagen verlof krijgt (vanaf het moment van overlijden tot aan de uitvaart). De 'eerste graad' wil zeggen dat het om het overlijden van een vader, moeder of kind gaat.
Hebt u geen testament laten opstellen? Dan bepaalt het erfrecht wie uw erfgenamen zijn en hoeveel zij erven. De regels van het erfrecht staan in het Burgerlijk Wetboek. Het gaat om kinderen die eigen kinderen waren door geboorte of erkenning of geadopteerde kinderen.
Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden, maar u kunt dit ook zelf doen. Dit moet bij de gemeente waar uw dierbare overleden is.
Kan ik mijn aangifte van nalatenschap alleen opstellen, zonder notaris? Ja, U kunt altijd zelf een aangifte van nalatenschap opstellen. Er is geen wettelijke verplichting om een een notaris hiervoor in te schakelen, aangezien het niet om een notariële akte gaat.
U bent als erfgenaam nog wel verantwoordelijk voor de WA-verzekering, de motorrijtuigenbelasting en de APK-plicht van de auto. Dit betekent dat u hiervoor moet betalen en ervoor moet zorgen dat het voertuig APK goedgekeurd blijft. Een verzekering vervalt niet automatisch bij het overlijden van de eigenaar.
Rouwvervoer in Nederland is gemiddeld tussen de € 160,– en de € 450,–. Wij hebben eigen rouwauto's en kunnen de kosten hierdoor laag houden.
De gemiddelde prijs ligt tussen de € 800 en € 1200. Gelieve hier rekening mee te houden. Een lijkkoets is een prachtig sierlijk voertuig die ook gebruikt kan worden voor kinderen. Beschikbaar in wit, grijs en zwart.
Executeur. Als u iemand wilt machtigen die na overlijden (een executeur) de bankzaken kan regelen dan zal dit vastgelegd moeten worden in een testament. Deze persoon kan geen bankzaken vóór het overlijden regelen. Om toegang tot de bankrekening te krijgen heeft de executeur een verklaring van executele nodig.
De rekeninghouder of volmachtgever is degene die eigenaar van de rekening is. en verantwoordelijk voor de rekening. De gemachtigde kan geen bankproducten voor u aanvragen, wijzigen of opzeggen.
Een en/of rekening (gezamenlijke betaalrekening of gezamenlijke spaarrekening) loopt na het overlijden gewoon door. Wij blokkeren de betaalrekening of spaarrekening niet. De overgebleven rekeninghouder kan deze gewoon blijven gebruiken.