Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
Brandstofprijzen (per liter)
De door ons gebruikte prijs voor fossiele kerosine is €0.46/ liter.
Bijtanken in de lucht is de procedure waarbij een vliegtuig bijtankt in volle vlucht uit een tankvliegtuig. Dat betekent dat het vliegtuig langer in de lucht kan blijven en zo zijn vliegbereik vergroot, maar niet zijn actieradius. Zo kan een vliegtuig onbeperkt lang in de lucht blijven.
Een Boeing 737-800 (een populair model op dit soort vluchten) verbruikt ongeveer 45 kg/min en dat komt overeen met 56 liter per minuut. Totale verbruik is 240 * 56 = 13.440 liter kerosine. Een Boeing 737-800 kan 189 personen vervoeren maar met een gemiddelde bezettingsgraad van 90% wordt dit 170 personen.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,025 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Sydney - Het moet de langste vlucht ter wereld worden: een directe verbinding tussen Londen of New York met Australië. Dit 'Project Sunrise', een vlucht van 17.800 kilometer en 19 uur met twee zonsopgangen, moet straks met een nieuwe vloot van A350's nog luxeuzer worden.
De verst gelegen luchthaven waar je vanaf Schiphol zonder tussenstop naartoe kan vliegen is Buenos Aires in Argentinië in Zuid-Amerika. Dan leg je een afstand af van 11.436 kilometer. Daar doe je dertien uur en vijftig minuten over. Dat is dubbel zo lang als jij een dag op school zit!
Immers: een kilogram kerosine bevat 43,1 megajoule (MJ) energie en 1 kWh is gelijk aan 3,6 MJ. Per kWh betalen de KLM's en Transavia's van deze wereld zo 0,095 euro ofwel nog geen 10 eurocent.
Soortelijk gewicht kerosine 0,950 kg/l Max.
Een vliegtuig daalt ongeveer 300 meter (1000 voet) per minuut. Voor een daling vanaf 10 kilometer in een rechte lijn naar zeeniveau heb je dus een half uur nodig.
Samen met je Tandemmaster verlaat je het vliegtuig en val je met een snelheid van ongeveer 200 kilometer per uur naar beneden… Op circa 5000′ (voet) opent de instructeur de parachute. Samen vliegen jullie terug naar het Paracentrum om daar voor de deur te landen.
Wat is gevaarlijker opstijgen of landen? 1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen – 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Kerosine, in de volksmond petroleum genaamd, is een bij gefractioneerde destillatie van aardolie verkregen middenfractie, volgend op de benzinefractie. Het staat bekend als brandstof voor vliegtuigen en in extra gezuiverde vorm voor raketten.
Otto Aviation introduceert met de Celera 500L het zuinigste passagiersvliegtuig ter wereld. Het prototype heeft 31 succesvolle testvluchten voltooid met 20% van het brandstofverbruik van vergelijkbare vliegtuigen. Daarmee komt co2-neutraal vliegen binnen handbereik.
In de vleugels voornamelijk, soms ook in het verbindingsstuk tussen de vleugels (center wing tank). Voor speciale toepassingen kunnen er nog meer tanks aangebracht zijn in de romp.
Ter vergelijking: met een vliegtuig dezelfde afstand afleggen als met een auto, draagt tot wel 4 keer meer bij aan het broeikaseffect. En in vergelijking met een treinreis is vliegen zelfs 7 tot 11 keer zo vervuilend!
Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren. Per persoon! Als je nagaat dat er gemiddeld 500 passagiers in een vliegtuig zitten, betekent dit 120.000 bomen per retourvlucht.
Vliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.