Methodisch handelen is het handelen volgens een vaste, weldoordachte manier om daarbij op een zo effectief en efficiënt mogelijke wijze het doel te bereiken dat men voor ogen heeft of dat nagestreefd moet worden. Het methodisch handelen is een proces dat zowel het handelen als het denken omvat.
Methodisch werken bevat een aantal stappen: verzamelen van informatie, vaststellen van behoeften en problemen, vaststellen van doelen, vaststellen van en plannen van activiteiten, uitvoeren van de activiteiten volgens planning, evalueren en zo nodig bijstellen van de zorg en ondersteuning.
Les 1. Omschrijving geven van methodisch handelen Doelgericht, systematisch en procesmatig werken. Doelgericht is gericht op een concreet doel, dat richting geeft aan je wijze van handelen.
De 6 stappen van het klinisch redeneren (oriëntatie op de situatie, klinische probleemstelling, aanvullend onderzoek, beleid, verloop en evaluatie) vormen samen een leidraad die ervoor zorgt dat je niets over het hoofd kunt zien en bij elke casus op een gestructureerde manier te werk kunt gaan.
Het praktijkmodel ProActive Nursing (PAN) in combinatie met de ICF-zorgthema's biedt een praktisch houvast in het leren klinisch redeneren. Hoewel je elk van deze ICF-zorgthema's apart kunt zien, is het vooral de kunst om verbanden te ontdekken en te leggen met even- tuele andere betrokken zorgthema's.
Zes stappen van klinisch redeneren: oriëntatie op de situatie, mogelijke problemen in kaart brengen, aanvullende observaties en onderzoeken, verpleegkundig beleid vaststellen, het verloop monitoren en reflectie.
ZINZIZ definieert methodisch handelen als volgt: het handelen volgens een vaste, weldoordachte manier om daarbij op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier het doel te bereiken dat je voor ogen hebt. Methodisch handelen is daarmee een proces, met zowel doen als denken.
Je handelen is systematisch Je handelt methodisch als je in staat bent om ook systematisch te handelen. Dat wil zeggen dat nadat je een doel hebt bepaald, je ook volgorde kunt aan- brengen binnen de verschillende stappen die je gaat zetten op weg naar dat doel. Je kunt prioriteiten stellen aan je wijze van handelen.
'Methodisch' betekent letterlijk: volgens een bepaalde methode, ordelijk. Methodisch werken betekent ook dat je tijdens het hulpverlenen gebruikmaakt van diverse methodieken waarvan we uit praktijkervaring en/of onderzoek weten dat ze effectief zijn bij bepaalde cliëntgroepen.
Stap 6: evalueren en bijstellen van de zorg
Methodisch werken is het planmatig werken naar een einddoel. Wanneer er een doel wordt bereikt, moet er geëvalueerd worden. Je gaat samenzitten met de cliënt en bespreekt de voortgang.
Methodisch handelen = het handelen volgens een vaste, weldoordachte manier om daarbij op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier het doel te bereiken dat men voor ogen heeft. Methodisch handelen is een proces, dat zowel doen als denken omvat.
Je doorloopt immers volgens een vast patroon de stappen van die methodiek. Methodisch handelen gaat echter een stapje verder: binnen het doorlo- pen van de stappen van de methodiek pas je de principes van doelgericht en procesmatig werken toe.
Systematisch, volledig en op professionele manier manier uitvoeren van onderzoeken. Techniek is gericht op het verkrijgen van de volledige en juiste informatie. Omgevingsfactoren worden op juiste manier meegenomen in het onderzoek.
Interventies zijn de werkwijzen die je als professional inzet om cliënten te helpen hun doelen te bereiken op het gebied van functioneren, participatie en welzijn. De interventiedatabank bevat beschrijvingen van interventies.
Competentiegericht begeleiden is een stapsgewijze aanpak waarbij een begeleidingscyclus wordt gevolgd. Tijdens het traject is voortdurend het proces gaande van informatie verzamelen en analyseren, en het vervolgens stellen van doelen, uitvoeren van acties en evalueren van de resultaten.
Wat zijn de 3 fases van methodisch werken? Wat doe je bij de voorbereiding (fase 1)? Wat doe je bij de uitvoering (fase 2)? Wat doe je bij de afronding (fase 3)?
Waarom methodieken gebruiken? Methodieken zijn goed om uitwisseling in groep te stimuleren. Ze zorgen voor dynamiek en afwisseling en spreken de verschillende leerstijlen aan. Goed gekozen methodieken dragen bij tot het succes van een bijeenkomst.
In het verpleegkundig proces zijn diverse fasen te onderscheiden: gegevens verzamelen, verpleegkundige diagnose(n) vaststellen, gewenste resultaten vaststellen, verpleegkundige interventies plannen, verpleegkundige interventies uitvoeren en evaluatie van de resultaten.
Stap 2 klinisch redeneren: klinische probleemstellingen
In stap 1 is duidelijk gemaakt dat er iets aan de hand is. In stap 2 bekijk je wat er mis is. Bakker: 'Bij de pneumonie uit het voorbeeld zien we aan de symptomen dat de ziekte effect heeft op het respiratoire systeem, maar we weten nog niet welk effect dat is.
Met de PES-structuur kan de verpleegkundige alle verkregen informatie in drie gebieden indelen: Probleem; Etiologie; Symptomen.