Een coach begeleid je in het hele traject naar werk en helpt je de eerste periode tijdens het werk. Een begeleider helpt je alleen als je al werk hebt en nog wat dingen moet leren.
Bij begeleidend coachen gaat het erom dat je de ander door middel van gerichte vragen inzichten geeft met als doel dat hij zelf in beweging komt. Je leert doorvragen wat de ander wil bereiken en waar nu precies het knelpunt zit. Dit doe je door het stellen van de juiste vraag op het juiste niveau.
Een coach helpt je je doelen te verhelderen en leert je tot oplossingen te komen en hoe je je nieuwe doel blijvend kunt bereiken. Coaching is een vorm van professionele begeleiding op werk of persoonlijk vlak in een gelijkwaardige één-op-éénrelatie van een coach en een coachee of van een coach met een team.
De professional, in de rol van coach, ontwerpt en begeleidt een coachtraject van een medewerker, passend bij de context van de organisatie. Als coach stem je op zorgvuldige wijze af met de coachee en organisatie. Je hebt daarbij oog voor complexiteit, meervoudige perspectieven en professionele (ethische) dilemma's.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaan coaching en advies niet samen. Een coach mag geen tips of adviezen geven en zeker niet sturend zijn in een gesprek. Krampachtig zie ik coaches soms dan zoeken naar vragen die ze kunnen stellen, omdat ze zich inhouden en niet zeggen wat er op hun lippen ligt.
Iedereen heeft het er over omdat het het leerrendement aanzienlijk verbetert. Immers door iemand coachend te begeleiden maak je direct contact met iemands persoonlijke leerdoelen. Het gevolg hiervan is dat de ander krijgt wat hij, op dat moment nodig heeft, en hierdoor veel sneller én beter leert.
De elementen van een coachingsgesprek? Elk coachingsgesprek heeft tot doel om handvatten te geven voor gedrag waar de coachee blij van wordt. Samen met de coach onderzoekt de coachee wat hij moet doen of laten om zijn doel te bereiken. Belangrijk is dat de coachee altijd de regie heeft.
Enkele voorbeelden van goede coachende vragen
Wat zou een goed resultaat zijn van ons gesprek vandaag? Hoe zal je weten dat het gelukt is? Wat is voor jou…? Wat bedoel je precies met…?
Het is een vrij beroep. Iedereen mag zich coach noemen. Maar consumenten willen natuurlijk wel zeker weten dat ze bij een professional aankloppen.
Een coach helpt je bij zowel diepe levensvragen als bij zeer concrete doelen of problemen. Coaching is gericht op mensen die zichzelf willen ontwikkelen en actief met hun persoonlijke ontwikkeling aan de slag willen. Coaching ondersteunt globale levenssituaties, verbetert prestaties en creëert wenselijke situaties.
Een coach begeleidt een coachee in het inzichtelijk maken van zijn belemmeringen die tussen hem en zijn doel staan en actiestappen te zetten om zijn doel te bereiken. Als coach help je de coachee door stil te staan bij de verschillende stappen: doel bepalen, bewustwording, kiezen en het zetten van stappen.
iemand die een ander of anderen op weg vergezelt in een ondersteunende rol, bv. als hulp, om toezicht te houden, uit eerbetoon enz.
Voor een baan als begeleider heb je minimaal een mbo-diploma op niveau 3 nodig. Relevante opleidingen zijn Medewerker Maatschappelijk Zorg (niveau 3), Persoonlijk Begeleider Maatschappelijke Zorg (niveau 4), Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen (niveau 4) en Sociaal Pedagogische Hulpverlener (hbo).
Een coach zorgt ervoor dat een persoon zijn/haar krachten optimaal benut en fungeert als een klankbord en katalysator, waardoor mensen kunnen groeien en met meer voldoening en plezier in balans kunnen leven. Therapie gaat ervan uit dat gedrag wordt gevormd door aspecten uit het verleden.
De coach schept in de start van het coachgesprek een veilige sfeer. De vragen zijn gericht op zowel feiten als persoonlijke aspecten. Dit kan betekenen dat een coach start met praten over 'ditjes en datjes' om vervolgens verder te gaan tot de 'orde van de dag', het leren van de leerling.
Een van de grootste valkuilen is dat de gecoachte volledig de richting opgaat die de coach wil. Dat werkt uiteindelijk averechts: het gaat om de persoon van de gecoachte die straks, na dit traject, verder moet zónder u. Laat hem zelf zijn richting kiezen.
Sommige coaches werken met een uurtarief. Daar kan je prijzen vinden van €25 tot wel €150 per uur. Coachtarieven voor bedrijven liggen hoger. Bij bedrijfscoaching begint het eerder rond de €100 en gaat tot wel €500 per uur (ex BTW).
Hoelang duurt 1 coachsessie? Een coachgesprek duurt 1 tot anderhalf uur.
De essentie van coachen is vragen stellen. Hiermee zet de coach aan tot nadenken over de zaken waar iemand tegenaan loopt als hij zijn doelen wil realiseren. De vragen prikkelen, dagen uit, zetten zaken in een ander perspectief en stimuleren het zelf bedenken van oplossingen en vervolgstappen.
De bedoeling van begeleiden is dat de begeleider bijdraagt aan het ontwikkelingsproces van de persoon die begeleid wordt. Ze verdiepen zich in de huidige situatie en ruimen de hindernissen op die het doel in de weg staan. Dan kan de begeleider nieuwe mogelijkheden laten zien die leiden tot verbetering.
Een coach is zeer goed in: actief luisteren, vragen stellen, confronteren en het inzetten van intuïtie. Hij is in staat gedrags- en denkpatronen en leerthema's te signaleren, te benoemen en bespreekbaar te maken.
Kwaliteit in menselijk contact
Maar meer zaken die belangrijk zijn in de relatie tussen de begeleider en de cliënt. Denk bijvoorbeeld aan oprecht luisteren. Cliënten noemen zaken als ertoe doen, jezelf kunnen zijn en dat er tijd en aandacht voor je is.