In totaal bestond de Nederlandse luchtvloot eind 2022 uit 2,6 duizend luchtvaartuigen, eind 2021 waren dat er 2,5 duizend. Het aantal geregistreerde drones wordt eind 2022 geschat op 224.
In totaal doen er 37 helikopters en ruim 1.000 militairen mee. Defensie levert Apache-gevechtshelikopters, Cougar-transporthelikopters en Chinook-transporthelikopters. De Amerikanen komen onder meer met Black Hawks, terwijl de Polen hun MI-8 en MI-17-transporthelikopters hebben overgevlogen.
Koninklijke Luchtmacht
24 F-16-jachtvliegtuigen. 34 F-35-jachtvliegtuigen (8 Luke Air Force Base, 26 verdeeld over vliegbases Leeuwarden en Volkel). Nederland krijgt er in totaal 52. 4 MQ-9 Reapers (komen in 2022 binnen).
De Belgische F-16-vloot telt 60 toestellen, met een basis in Kleine-Brogel en Florennes. Momenteel nemen de F-16-piloten deel aan operatie 'Desert Falcon' in Irak en Syrië tegen de Islamitische Staat.
Eind 2023 verwacht Defensie de levering van de eerste Belgische F-35. In 2025 komen de eerste toestellen aan op de basis in Florennes (Namen). Nog even wachten dus, al staan we vandaag wel een stapje dichter bij de F-35-vliegtuigen nu de productie ervan is begonnen. Meer specifiek de outer wing box wordt gemaakt.
Vanop de basis in Melsbroek wordt een moderne vloot van helikopters, vliegtuigen en drones aangestuurd en onderhouden om de luchtsteun te allen tijde te verzekeren. De vloot bestaat uit: 7 helikopters: 5 Mc Donnell Douglas 902 Explorers – tweemotorig.
Materieel. In 2021 beschikte de Duitse luchtmacht over 242 gevechtsvliegtuigen van het type Eurofighter en Tornado.
Nederland heeft weliswaar een sterker leger, maar België heeft – gezien de ligging van Antwerpen – meer troepen bij de grens, en kan daardoor sneller toeslaan, verwacht Binkov.
Zes op de tien mensen (61 procent) beoordelen de staat van het Nederlandse leger als slecht. Ze vinden het hoog tijd om te investeren met geld en in mensen. Driekwart wil snel voldoen aan de NAVO-norm en een vorm van dienstplicht moet bespreekbaar zijn.
Op 1 januari 2023 telt Defensie 23.987 militairen en 1.722 burgers. Eerste vaststelling: België heeft geen tanks? Sven Biscop: Ja, die keuze hebben we in het verleden gemaakt. Vroeger hadden we 334 Leopard-tanks, maar dat waren andere tijden.
F135-motor. De F135-motor van de F-35A is de krachtigste die tot op vandaag in een gevechtsvliegtuig is ingebouwd. De topsnelheid bedraagt zo'n 1.900 km/u.
België heeft 34 F-35's besteld. Het gaat om een contract van 3,8 miljard euro. De eerste toestellen worden tegen 2025 verwacht.
Naast de NH90 beschikt België over een tiental lichte helikopters van het type Agusta A109. Deze toestellen zijn nu ongeveer 30 jaar oud en zullen op termijn vervangen moeten worden. In de uitgelekte plannen worden de Belgische A109's vervangen door tien tot veertien lichte helikopters.
Op 29 januari 1979 werd de eerste in Europa gebouwde F-16 voor de Belgische Luchtmacht afgeleverd. België nam in totaal 160 F-16's in dienst die geleverd werden tussen 1979 en 1991. Herstructureringen, bezuinigingen en vredesverliezen hebben ertoe geleid dat er vandaag nog 45 F-16A's en 9 F-16B's in dienst zijn.
Ons land investeerde de afgelopen jaren amper iets meer dan 1,1 procent van het bruto binnenlands product aan Defensie, terwijl de NAVO-norm op 2 procent ligt. Met 10 miljard euro extra komen de uitgaven in 2030 op 1,54 procent van het bbp.
Van de 213 gevechtstoestellen van dit type die Nederland ooit had, zijn er momenteel nog maar 42 beschikbaar. Daarvan heeft de Nederlandse luchtmacht er nog 24 zelf in gebruik. De overige 18 staan ongebruikt in een hangar.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).