Kan ik mijn oude fiets inleveren? Bij goede doelen - wij gaven eerder voorbeeld Give a Bike - kun je jouw fiets doneren. Is de fiets niet door te verkopen, breng hem dan naar een kringloopwinkel. Is de fiets volledig onbruikbaar, zet hem dan bij het oud ijzer op de lokale vuilstort.
Studentfiets.nl is altijd op zoek naar oude (defecte) fietsen! Heb je een oude fiets in de schuur staan die niet meer gebruikt wordt? Dan halen wij deze kostenloos bij u op en ontvangt u voor de fiets een gepaste vergoeding. Studentfiets.nl koopt alleen fietsen in na ondertekening van een eerlijkheid verklaring.
Want deze fiets bevat waarschijnlijk onderdelen waarmee we andere fietsers blij kunnen maken. Maar nog leuker: voor je 'oude' fiets krijg je nog zomaar 250,- tot 1000,- euro of zelfs nog meer.
Metalen, zoals staal (ijzer), aluminium, koper, lood en zink, zijn heel waardevol als grondstof en oneindig te recyclen. Na inzameling en sortering worden ze omgesmolten en dan kunnen er weer nieuwe producten van gemaakt worden, zoals onderdelen van fietsen en auto's.
Maar ook bijvoorbeeld voor een vertrapte fiets, wordt geld betaald bij een metaalhandel. De Graaf schat een dat fiets van 20 kilo op dit moment een bedrag tussen de drie en vier euro oplevert. Hoeveel je krijgt uitbetaald, kan dagelijks variëren.
Wanneer de tweedehands fiets goed onderhouden is, is het slim om het serienummer van de fiets en de aankoopfactuur bij de verkoper op te vragen. Zo weet je direct wat de huidige prijs was van de fiets en dat de fiets niet gestolen is.
Je ingeruilde fiets mag je eerst weer mee naar huis nemen en blijven gebruiken. Wanneer één van onze e-bikebezorgers jouw nieuwe Stella-fiets thuis komt afleveren, dan wordt direct de oude fiets meegenomen. In de periode tussen aankoop en bezorging zit je in ieder geval niet zonder fiets, wél zo fijn.
Wat is een goede prijs voor een gebruikte fiets? Dat is heel moeilijk te zeggen. Dat heeft toch vooral te maken met de staat/onderhoud van de gebruikte fiets. Als je ongeveer weet wat voor fiets je wilt en in welke prijsklasse, dan kun je eens kijken op Marktplaats of in een fietsenwinkel wat de vraagprijs is.
Uitgaande van een (gemiddelde) levensduur van een fiets van ten minste vijf jaar stemt de staatssecretaris in met een waardevermindering van 20% op jaarbasis.
De prijs wordt met name bepaald door de status van de fiets in het algemeen en de accu in het bijzonder. In een oogopslag is vaak al te zien of er netjes met een fiets is omgesprongen: weinig of geen lakschade, geen al te duidelijke gebruikssporen of slijtage aan onderdelen. Goede kans dat ook de accu dan nog goed is.
Via mijnfietsverkopen.nl verkoop je jouw fiets aan een erkende dealer. Dat betekent een betrouwbare partij met hart voor fietsen.
Fietsen, schroeven, dakgoten inleveren
Bij de gemeentelijke milieustraat (afvalscheidingsstation) staat een bak voor metalen. Daar mag al het metaal in, ook verpakkingen die je gemeente niet op een andere manier inzamelt. Spullen die nog goed zijn, kun je naar de kringloop brengen.
Een leverancier is verplicht om op verzoek een oude elektrische fiets voor je af te voeren bij aankoop van een nieuwe. Dit geldt ook voor web-aankopen. Elektronische apparaten, en dus ook e-bikes, kunnen ook altijd worden ingeleverd bij de milieustraat van de gemeente.
De laatste gaat twee keer zo lang mee. Als de e-bike 5 jaar meegaat en de ongemotoriseerde fiets 10 jaar heb je voor de normale fiets 80 euro afschrijving en voor de e-bike 400 euro per jaar. Als je een e-bike er dan uit wilt halen, moet je wel zo'n 4000 kilometer per jaar fietsen.
TestKees heeft twee Stella-modellen vergeleken met vergelijkbare fietsen van Gazelle en Dutch ID. De Gazelle is 150 euro duurder. Maar het frame is mooier met een iets ruimere instap. De kabels lijken wat beter weggewerkt en de fiets heeft betere remmen.
Ik raad iedereen af om bij Stella een fiets te kopen. Je betaald bij aankoop voor onderhoud die nooit uitgevoerd word, ze raden je aan om zwaardere batterij te nemen dan doen ze voorkomen of de prijs van de standaard batterij er af getrokken wordt.
Gemiddelde marge in de fietsenhandel is 35% en dat is heel normaal. Als een dealer heel erg veel op voororder koopt gaan de marges wat omhoog maar niet veel.
Mensen met een minimuminkomen kunnen bij de Fietsenbank een gratis fiets krijgen. Ook worden er fietslessen gegeven, omdat velen van hen nog nooit of nauwelijks gefietst hebben. Wel moeten zij daarvoor een tegenprestatie leveren door vrijwilligerswerk bij de Fietsenbank te doen.
Bij een echte fietsenwinkel vind je voor 500 euro al een heel mooi instapmodel. Wil je net iets meer comfort, dan betaal je al snel 700 of 800 euro.
Op een fiets zijn de gewone regels voor afschrijving van toepassing, dus maximaal 20% per jaar. Een fiets van €1000,- is dan na een jaar nog maar €800,- waard. De afschrijving kost dus per maand €16,60.
Over het algemeen krijgt u een geldboete voor fietsendiefstal. Volgens de orientatiepunten die door rechters worden gehanteerd, kan voor een fietsendiefstal een geldboete van € 300,00 worden opgelegd. Het gaat dan om een eenvoudige fietsendiefstal, zonder betrokkenheid van anderen.
Jouw klant moet dan de fiets laten taxeren door een erkende rijwielhandelaar. Daarna kan de taxatiewaarde verzekerd worden. Druk je klant op het hart dat hij de aankoopfactuur of het taxatieverslag goed bewaart. Dit moet hij kunnen laten zien als hij schade claimt.