Als die energie om je heen geabsorbeerd kan worden, bijvoorbeeld door het vliegtuig, dan kom je er misschien met beperkte verwondingen vanaf. Als dat niet kan dan moet je lichaam alle energie absorberen met als consequentie dat je botten en organen verbrijzeld worden.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Hoe vaak per jaar stort een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Nou, vrees niet: de kans dat je er levend uitkomt, is alsnog heel erg groot. Het Amerikaanse Department of Transportation geeft aan dat sinds 1985 de overlevingskans op zo'n 95 procent ligt. Ondanks al die mooie cijfers kijken wij dus nog steeds heel erg op van een crash waarbij niemand is omgekomen.
De European Transport Safety Council schat dat je 90% van de vliegtuigongelukken kan overleven, wat meer is dan de meeste mensen denken. Zo'n hoog overlevingscijfer komt door verbeteringen in structuren die botsingen beter aankunnen, de cabineomgeving en de crewopleiding.
Wanneer een vliegtuig neerstort. staat deze vaak binnen enkele seconden stil. je lichaam heeft nog steeds die 900 KM/PH. omdat het lichaam door de riem, Schot of de stoel voor je word tegen gehouden.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Van de 36 mensen aan boord van KLM-vlucht 823 overleven er 16 de crash.
AMSTERDAM - Vliegtuigongevallen waarbij een vliegtuig noodgedwongen een landing maakt op het water komen relatief weinig voor, maar hebben vaak dodelijke slachtoffers tot gevolg. Voor inzittenden ligt de overlevingskans bij een noodlanding op water rond de 60 procent.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u.
Emirates staat volgens het Jacdec wereldwijd op de eerste plaats. Het bedrijf uit de Verenigde Arabische Emiraten was in het jaarlijkse onderzoek in 2020 ook al het veiligste. Het Jacdec stelde een top 15 samen van 's werelds veiligste luchtvaartmaatschappijen.
EINDHOVEN - Een vliegtuig van Ryanair heeft zondagmiddag tijdens de landing op Eindhoven Airport een klapband gekregen. De Boeing 737, met aan boord 180 passagiers, kon onder begeleiding van de brandweer op eigen kracht naar de terminal taxiën.
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
Er is maar een beperkte klasse aan vliegtuigen dat kan hoveren, de zogeheten VTOL vliegtuigen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is.
Op zich kan een passagierstoestel wel even op de kop vliegen. In 1955 maakte Boeing-testpiloot Alvin 'Tex' Johnson bijvoorbeeld een zogenoemde barrel roll met een Dash 80, het prototype van wat later de Boeing 707 zou worden.
Sinds de eerste vlucht tussen Amsterdam en Napels in 1966 heeft Transavia nog nooit een dodelijk ongeluk gehad. Ook is er nog nooit een vliegtuig verloren gegaan als gevolg van een incident.
De langste lijndienst van KLM, direct van Amsterdam naar Santiago de Chile, wordt ook deze winter non-stop voortgezet met 3 wekelijkse vluchten.
In totaal gaat het om zo'n 100 vliegtuigen, ongeveer een kwart van de wereldwijde vloot van dit type. Het toestel stortte vlak na het opstijgen neer bij het vliegveld van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba.
Zoals een boot meedeint met de golven op het water, deinst een vliegtuig mee met de golven in de lucht. Worden deze golven nou erg heftig, dan voel je dat. En dat is dus turbulentie! Het kan dus zijn dat je zo ineens een paar meter zakt.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Denk daarbij aan extreme neerslag in de vorm van regen en/of hagel. Ook start- en landingsbanen kunnen tijdelijk onbruikbaar worden door deze hoeveelheid neerslag. Vliegtuigen zijn vaak uitgerust met een eigen weerradar, zodat zij onweersbuien zoveel als mogelijk kunnen vermijden.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Te zien is hoe de Boeing 737 van Tatarstan Airlines bijna loodrecht naar beneden stort en ontploft. De Boeing stond op het punt om te landen in Kazan, de hoofdstad van de Russische deelrepubliek Tatarije aan de rivier de Wolga.
Een vliegtuig daalt ongeveer 300 meter (1000 voet) per minuut. Voor een daling vanaf 10 kilometer in een rechte lijn naar zeeniveau heb je dus een half uur nodig. De daling vindt vaak in stappen plaats, dus in werkelijkheid heb je nog meer tijd nodig. Op tijd beginnen met dalen is dus belangrijk.