De belangrijkste oorzaak voor de groeiende filedruk in België in het tweede decennium van de eenentwintigste eeuw, is het toenemend aantal verkeersdeelnemers terwijl de groei van de verkeerscapaciteit van de wegen geen gelijke tred heeft gehouden met deze toename van verkeersdeelnemers.
Belgische files hebben een aantal structurele oorzaken. De ringwegen van Antwerpen en Brussel zijn sinds de jaren '60 en '70 niet meer aangepast. De capaciteit van die wegen is niet vergroot. Sinds de jaren '90 zijn de meeste inversteringen naar het openbaar vervoer gegaan.
Zo ontstaat file
Als er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.
Nederlanders vinden de file in 2019 maar een beperkt maatschappelijk probleem. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als grotere ergernissen. De meeste mensen ervaren gevoelens van berusting en acceptatie wanneer zij in een file belanden.
Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur. 's Avonds na de spits, tussen ongeveer 18:00 en 20:00 uur.
Niet in de spits de weg op
De avondspits is vaak drukker dan de ochtendspits omdat dan naast het woon-werkverkeer ook meer recreatief verkeer op de weg is. Wellicht kun je later beginnen of eerder weg om de drukke tijd te vermijden. De dagen in de week met de drukste spits zijn dinsdag en donderdag.
Het ontstaan van files is het grote aantal weggebruikers. Het aantal autogebruikers is in de laatste jaren zo gestegen dat de wegen gewoon helemaal vol staan. Veel gezinnen hebben 2 auto's en die twee auto's worden dan meestal ook volop gebruikt. De vele ongevallen die er jaarlijks gebeuren.
Toen we in de coronacrisis thuis moesten werken, lieten we de auto massaal staan. 'Dit moeten we vasthouden', riepen veel mensen. Maar niets blijkt minder waar, ziet file-expert Broekhuis. "Op de dag dat de maatregelen werden ingetrokken, zagen we de files direct weer terug."
Om files te bestrijden blijft de overheid de komende jaren rijstroken en nieuwe wegen aanleggen. Van 2018 tot 2030 trekt de overheid € 19 miljard uit voor nieuwe wegen en de aanpak van knelpunten. Bovendien reserveert het kabinet extra geld om wegen, vaarwegen en openbaar vervoer te verbeteren.
Beland je in een erg traag rijdende file, ga dan direct aan de kant. Auto's op de linkerrijstrook houden zo veel mogelijk links aan en voertuigen op de rechterrijstrook of -rijstroken moeten zo veel mogelijk naar rechts uitwijken. Daarbij moet je de pechstrook maar ook de busbaan en het fietspad in principe vrijhouden.
Dat komt mede door de hoge huizenprijzen in grote Nederlandse steden. Voor het budget van een standaard rijtjeshuis in Rotterdam kun je volgens de Belgische vastgoedontwikkelaar Vooruitzicht een riante villa of penthouse kopen in Antwerpen.
Op dit moment staat er in totaal 22,95 km file op de hoofdwegen in Vlaanderen. Dat is gemiddeld.
Antwoord van Jos. U zoekt een andere route naar Calais om met name de drukte rond Antwerpen te vermijden. Wanneer u de ANWB Routeplanner raadpleegt, ziet u dat er een route wordt aangegeven die vóór de ring van Antwerpen u stuurt richting Brugge. Via de R2 gaat u onder de Schelde, door de Antwerpse haven.
Nederland, België en Duitsland in top 3 landen meeste files.
Automobilisten stonden vorig jaar in en rond Rotterdam gemiddeld 42 uur in de file. Dat blijkt uit het jaarlijkse verkeersoverzicht van navigatiemaker Tomtom. Rotterdam is daarmee de Nederlandse stad met de langste files, gevolgd door Nijmegen en Den Haag, met beiden 40 uur file.
November is traditiegetrouw dé filemaand. Dat heeft onder meer te maken met de winter(tijd), maar ook met onze vakantiedagen.
Vooral files in regio's Antwerpen en Brussel
De meeste en langste files doen zich voor in de regio's Antwerpen en Brussel.
Het record voor langste ochtendspits ooit vastgesteld was 2.287 kilometer. Die filestand werd gemeten op 22 januari 2019, toen het sneeuwde in het oosten van het land. In Brabant en Gelderland viel destijds zo'n zeven centimeter sneeuw, waardoor vertragingen tot wel twee uur ontstonden.
In het wegverkeer zijn de spitsperioden de tijden waarop gemiddeld de meeste files voorkomen. De ochtendspits valt doorgaans in de periode van 7.00 tot 9.00 uur en bij uitbreiding 06.00 tot 10.00 uur. De avondspits valt in de regel tussen 16.00 en 18.00 uur en bij uitbreiding 15.00 tot 19.00. uur.
3. Hoe lang staan we in de file? Gemiddeld staat een Nederlander van 18 jaar en ouder zo'n 7 minuten per week in de file. Degenen die minstens 1 keer in de week te maken hebben met een file lopen gemiddeld 43 minuten vertraging op.