Een centraal station is meestal het belangrijkste spoorwegstation van een stad. Veelal komen er verschillende spoorlijnen op uit, zodat reizigers vanuit of naar verschillende richtingen er kunnen in-, uit- of overstappen.
Vroeger werd het Centraal Station vooral gebruikt als een dubbel kopstation, waarbij bijna alle treinen keerden en er weinig doorgaande treinen waren.
Om voor een Centraal Station in aanmerking te komen, moet een stad volgens ProRail minimaal 100.000 inwoners hebben en moeten minimaal 40.000 reizigers van het station gebruikmaken. Ook moeten er nog minimaal twee andere stations zijn.
Maar dat is dus niet zo om de volgende reden. Centraal is een soort eretitel die de Commissie Stationsnamen van ProRail mag geven aan een station. Stations moeten namelijk voldoen aan strenge voorwaarden om de titel te krijgen. Een Centraal station moet bijvoorbeeld een internationaal HSL-station zijn.
Verwijderd spoor
Spoor 6 is zo'n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden.
De openbaar vervoersterminal Utrecht Centraal Station is tegenwoordig het grootste station van Nederland.
Om het predicaat Centraal te krijgen, moet een stad aan een aantal voorwaarden voldoen, vertelt woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail. Zo moet een stad minstens 100.000 inwoners hebben. Hebben we ook, bijna 128.000. Ook moeten er dagelijks meer dan veertigduizend reizigers gebruikmaken van het station.
Daarom wil ProRail een derde perron bouwen op Nijmegen Centraal. Anders is er simpelweg geen ruimte voor het aantal treinen. Daarnaast is er dan ook niet voldoende ruimte voor de toename van het aantal reizigers.
Station Valkenburg: het oudste station van Nederland
Het station van Valkenburg werd in de NS-verkiezing van mooiste stations van Nederland verkozen tot het op een na mooiste station. Station Valkenburg is het oudste nog in gebruik zijnde station van ons land, het werd geopend op 23 oktober 1853.
Antwerpen-Centraal is in 2014 uitgeroepen tot het 'mooiste station ter wereld' en is een erkend historisch monument. Het gebouw valt op door de indrukwekkende stenen constructie en een koepel die majestueus hoog uittorent boven de immense wachtruimte, volgens een ontwerp van Clément van Bogaert.
De kleinste stations waar alleen NS rijdt, zijn net als vorig jaar Eijsden met 160 in- en uitstappers en Soest met 218. Hoe berekenen we het aantal reizigers dat in- en uitstapt op de stations? Elk jaar geeft NS een actueel beeld van de aantallen in‐ en uitstappers per station.
Hoe dan ook, Grand Central Terminal is het grootste treinstation ter wereld en is zeker een bezoekje waard als u in New York bent. Het bestaat uit maar liefst 44 perrons en 67 sporen, van waar Metro-North Railroad vertrekt, daarnaast zijn er ook verschillende restaurants.
In 1884 werd begonnen met de bouw van het Centraal Station naar ontwerp van P.J.H. Cuypers en A.L. van Gendt. Cuypers was een van de belangrijkste architecten van de tweede helft van de negentiende eeuw.
Samen met Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden en Den Haag telt ons land nu acht centrale stations. Maar Hilversum ontbreekt in dit rijtje. ProRail, de beheerder van het Nederlandse spoorwegnet en daarmee ook de stations, bepaalt of een station de prestigieuze titel mag dragen.
Reden daarvan: het is 100 miljoen euro goedkoper. Veel treinverkeer moet dan in de toekomst via station Zuid rijden, waar het aantal sporen wordt uitgebreid van 4 naar 6. Maar volgens de NS volstaan 9 perronsporen in de toekomst niet voor al die extra treinen op CS.
“Het spoor dat langs 'perron 35' ligt, heeft als nummer 35. Deze nummers zijn belangrijk in de communicatie tussen het spoorwegpersoneel en kunnen niet zomaar omgegooid worden.” Dat verklaart ook waarom Nijmegen geen perron 2 heeft. “Spoor 2 ligt tussen spoor 1 en 3 in”, vertelt een insider bij NS ons.
Het stations is dé toegangspoort voor reizigers en bezoekers die met het openbaar vervoer naar Almere komen en daarmee één van de belangrijkste entree van onze stad. De vernieuwing past naadloos in onze strategie om het stadscentrum levendiger en aantrekkelijker te maken.
"Belangrijke reden om daar werk van te maken is de verminderde bereikbaarheid met het huidige openbare busvervoer. Sinds de coronaperiode rijdt er nog steeds maar een keer per uur een bus tussen Zwolle en Meppel", aldus Statenlid Teeuw .
In de wijk Brandevoort werd toen veel gebouwd en de eerste huizen stonden inmiddels een paar jaar overeind. Daarom was er behoefte aan nog een extra treinstation in de gemeente. Eigenlijk is het antwoord op dit mysterie dus simpelweg: vraag en aanbod.
Het netwerk telt ongeveer 400 treinstations, dat is gemiddeld één station per 8,1 kilometer spoor. Het spoornet wordt zowel voor personen- als goederenvervoer gebruikt.
De drukste trein rijdt niet in de Randstad, maar in Brabant. Op deze rit is het iedere ochtend dringen geblazen. Het gaat om de trein tussen Oss en 's-Hertogenbosch. Om 7.43 uur en 8.13 uur zijn er doordeweeks zo'n veertig procent meer reizigers dan beschikbare zitplekken in de trein.
Het mooiste station van Nederland staat in het Zuid-Limburgse Klimmen-Ransdaal. Dat blijkt uit recent reizigersonderzoek van NS.
Het meest gewaardeerde station van Nederland is Klimmen-Ransdaal. Dit station op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn kreeg een 8,3 als rapportcijfer. Reizigers waarderen dit station om zijn mooie ligging in het heuvelige landschap en vanwege het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras op het perron.