In Europa is links rijden de regel in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Kanaaleilanden, Cyprus en Malta. Zo ook in 75 andere territoria en landen over de hele wereld, waaronder Zuid-Afrika, Australië, India, Indonesië, Jamaica, Japan, Kenia, Nieuw-Zeeland, Tanzania en Thailand.
Vroeger was links rijden de voor de hand liggende keuze
Links rijden stamt nog uit de tijd waarin ridders te paard elkaars pad kruisten. Veel van die ridders droegen een wapen bij zich. Omdat ze meestal rechtshandig waren, lag het voor de hand dat ze met hun paard aan de linkerkant van de weg reden.
Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden.
Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo. Nederland ging met Napoleon mee rechts rijden, maar Indonesië en Suriname zijn daarin niet meegegaan en bleef het links.
In Nederland kozen sommige steden ervoor om na het vertrek van de Fransen weer links te gaan rijden. Bijvoorbeeld Rotterdam. Op 7 mei 1917 was dit de laatste stad in Nederland die het links rijden afschafte. Groot-Brittannië, dat niet door Napoleon veroverd werd, maakte het links rijden in 1835 wettelijk verplicht.
Maar dát is nooit met onderzoek aangetoond. Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV): ,,Voor zover wij weten maakt het voor de veiligheid niet uit of er links of rechts wordt gereden.
In Europa is links rijden de regel in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Kanaaleilanden, Cyprus en Malta. Zo ook in 75 andere territoria en landen over de hele wereld, waaronder Zuid-Afrika, Australië, India, Indonesië, Jamaica, Japan, Kenia, Nieuw-Zeeland, Tanzania en Thailand.
WetgevingBewerken. Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
Wegen en regels. In Japan rijden auto's aan de linkerkant van de weg. Daarom zitten het stuur en de bestuurdersstoel ook aan de andere kant (rechts).
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links.
Je moet rechts rijden en links inhalen.
De VS kiest voor rechts rijden
Dat rechts rijden het pleit in zijn voordeel beslechtte, was te danken aan de Verenigde Staten. Pas aan het begin van de 20e eeuw werd het stuur aan de linkerkant daar gebruikelijk. Zo kon je beter inschatten of je kon inhalen.
De makkelijkste manier om te wennen aan het links rijden is door dit voor vertrek te oefenen. Zoek een lege parkeerplaats of een afgelegen weg op waar u dit kunt oefenen. Ook is het goed om wat meer te lezen over het links rijden. Zorg ervoor dat u weet in welke situatie wie voorrang heeft.
Plaats op de weg
Fietsers moeten net als andere bestuurders zoveel mogelijk rechts houden. Fietsers mogen stilstaand en rijdend snelverkeer rechts en links inhalen. Fietsers mogen van de fietsstrook met onderbroken streep af, als dat nodig is. Bij een doorgetrokken streep mag dat niet.
Het lijkt vrij ingewikkeld maar eigenlijk zijn de verkeersregels vrij logisch. Je rijdt aan de linkerkant van de weg, haalt rechts in en je gaat links om de rotonde. Wat wel hetzelfde blijft is het geven van voorrang aan verkeer van rechts.
Men rijdt links o.a. in Zuid-Afrika, Australië, Bangladesh, India, Indonesië, Jamaica, Japan, Kenia, Maleisië, Nieuw-Zeeland, Pakistan en Thailand.
Links rijden op Malta en Gozo
Malta was tot 1964 een Britse kolonie. Dat is de reden dat men aan de linkerkant van de weg rijdt.
Je moet links rijden en rechts inhalen.
Rechts rijden werd populair
Om zicht op de weg en op hun wagen te houden, om zo te voorkomen dat ze in een aanrijding terecht zouden komen, wilden ze tegenliggers daarom links laten passeren. Dat betekende dat men rechts moest rijden. Een andere reden is te vinden in de Franse Revolutie.
Dit wordt altijd bekeken vanuit de positie in de auto. Dus de bestuurders kant is links. De bijrijders kant is rechts.
Overigens kent Groot-Brittannië geen verkeersregel waarbij verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk komt het erop neer dat het verkeer op de belangrijkste weg voorrang krijgt. Extra goed opletten dus bij een kruising van gelijkwaardige wegen. Kijk op het scherm van je navigatiesysteem.
Maar met je stuur links en links rijden, maak je het jezelf echt moeilijk. Je bent sneller geneigd om weer terug te gaan naar de andere weghelft en invoegen wordt plotseling onoverzichtelijker. Huur daarom een auto, dat maakt het switchen een stuk soepeler.
Rijinstructeurs en politieagenten hanteren vaak de 10 seconden-regel: blijf niet langer dan 10 seconden op de linker rijstrook hangen. Voor onnodig links rijden riskeer je een bekeuring van 220 euro, exclusief 9 euro administratiekosten.
In Zuid-Afrika geldt: links rijden en rechts inhalen. Op kruispunten wordt met verkeersborden aangegeven wie er voorrang heeft. Op snelheidsovertredingen staan hoge boetes, die ter plaatse betaald moeten worden.