Je kunt gemotiveerd zijn om iedere dag een uur te sporten, een studie te beginnen of naar jouw werk te gaan. Wanneer je intrinsiek gemotiveerd bent, kom je uit jezelf in beweging. Uit eigen beweging ga je die zaken doen die je wilt doen.
Als je vertrouwen hebt in je eigen vaardigheden en het idee hebt hier effectief in te zijn, ontstaat intrinsieke motivatie; Verbondenheid met anderen: de behoefte om jezelf verbonden te voelen met andere mensen. Het opbouwen van positieve relaties, voor anderen zorgen en jezelf geliefd voelen.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Gebrek aan motivatie: Een gebrek aan motivatie kan worden veroorzaakt door depressie. Ook andere psychische aandoeningen, zoals stress en hoge en lage lichamelijke opwinding, kunnen je motivatie verzwakken.
Motivatie is een drijfveer die jou doelen doet behalen. Op het moment dat je voldoende actiegericht bent en ook de overtuiging hebt dat je die doelen wil behalen, spreken we van motivatie. Of eigenlijk, dan spreken we van 'intrinsieke'motivatie. Deze motivatie verschilt wezenlijk van 'extrinsieke' motivatie.
Men kan een onderscheid maken tussen twee soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is een motivatie die van binnenuit, uit jezelf, komt. Je bent intrinsiek gemotiveerd voor een activiteit omdat je de activiteit op zich graag doet.
Maar motivatie blijkt geen simpel beestje. Er zijn véél factoren die motiveren. Erkenning, waardering, afwisselend en uitdagend werk, zinvol bezig zijn, het sociale aspect van werken, verantwoordelijkheid hebben, leermogelijkheden, loopbaanmogelijkheden, ... Een goed loon?
Motivatie is de drive die zorgt voor volharding in de activiteit. Het is belangrijk dat kinderen gemotiveerd zijn voor hun taak. Een tekort aan motivatie is een belemmerende factor bij het presteren. In het onderwijs kan het gebrek aan uitdaging leiden tot gedemotiveerde leerlingen.
Scholen kunnen de motivatie van leerlingen monitoren met de app van de Motivatiespiegel. Het doel van de Motivatiespiegel is een open standaard voor het meten van motivatie te ontwikkelen en een brug te bouwen tussen onderwijs en onderzoek. Wanneer genoeg scholen meedoen kunnen benchmarks bijgehouden worden.
Van Hooff legt uit dat er drie belangrijke oorzaken zijn waardoor je niet gemotiveerd bent om aan het werk te gaan: de inhoud van het werk, te weinig werk en gebrek aan externe druk. “Het kan zijn dat je taken niet leuk zijn, of ronduit saai. Je kunt kijken of je je takenpakket kunt aanpassen.
Als kinderen 'geen zin' hebben om zich in te zetten voor school, spreken we van motivatieproblemen. Vaak hebben motivatieproblemen echter een andere, onderliggende oorzaak. Zo kan iets in de thuissituatie leiden tot problemen met motivatie.
Geef duidelijk aan welke verbeteringen je verwacht en maak hier samen afspraken over. Met jouw voorbereiding als leidraad stemmen jullie samen af welke verandering er op welke termijn moet komen en wat er voor nodig is om deze te realiseren. Verder maak je een of meerdere vervolgafspraken.
Dat kan bijvoorbeeld zijn: beter samenwerken, nieuwe skills aanleren, meer eigen initiatief ontwikkelen of meegaan in een verandering. Motiveren wordt vaak verward met aansturen, opdrachten geven en oplossingen aandragen.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
Mensen zijn echt gemotiveerd als ze niet alleen willen en kunnen, maar ook klaar voor de start zijn. Wanneer ze bereid zijn om op korte termijn met de verandering te beginnen. Je zou deze drie aspecten drie verkeerslichten kunnen noemen. Wanneer ze alle drie op groen staan, dan is iemand intrinsiek gemotiveerd.
Volgens de theorie van Deci & Ryan kun je de intrinsieke motivatie verhogen door te voldoen aan drie behoeften: (sociale) verbondenheid, autonomie en competentie. Autonomie: de leerling heeft de vrijheid om een activiteit naar eigen inzicht uit te voeren en heeft invloed op wat hij doet.