Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen. Maar dat gebeurt dus niet na een keer verkeerd tanken.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
De meeste auto's zijn geschikt voor E10; het gaat om vrijwel alle auto's vanaf bouwjaar 2001. Voor ongeveer 10 procent geldt echter dat E10 onderdelen van je auto kan aantasten. Op e10check.nl kun je nagaan of jouw auto op E10 kan rijden. Als dat niet het geval is, dan kies je voor het – iets duurdere – E5.
Als je één keer E10 benzine tankt zal dit niet direct gevolgen hebben. Maar als je vaker E10 tankt kan dit wel schadelijk zijn voor je auto. E10 benzine verbrand namelijk anders dan Euro95. Als je E10 benzine erin gooit kunnen de rubberen slangen, essentiële onderdelen en pakkingen van je auto beschadigen.
De benaming E5 betekent simpelweg 'tot 5 procent ethanol'. Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
E5 betekent dat er maximaal 5 procent ethanol in zit, maar in de praktijk zit er vaak géén ethanol in Euro 98. Dat octaangetal is dus de reden waarom je 98 wilt, maar ook de reden waarom het duur is. De prijzen van reguliere Euro 95-benzine zakken dus harder dan die van de premium brandstoffen.
E10 brandstof is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent bio-ethanol. Ethanol is agressiever dan benzine voor zowel metalen als kunststoffen en kan daardoor motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantasten.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Tegenwoordig is de standaard euro95 altijd voorzien van de code E10. Deze benzine bestaat voor maximaal 10% uit bio-ethanol en voor minimaal 90% uit benzine. Euro98 zal in Nederland nooit de code E10 dragen. In het buitenland kan dit nog wel eens anders zijn maar let dan vooral de E5 of E10 code.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
E10 is weliswaar de vervanger van Euro 95, echter is deze brandstof niet hetzelfde. De brandstof Euro 95 is per oktober 2019 vervangen door E10, misschien heb je het daarom al gezien of zelf getankt.
De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren. Hierdoor is de kostprijs, en dus de pompprijs hoger.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
De houdbaarheid van E10 is ongeveer twee tot drie maanden, daarna wordt de brandstof een lobbige substantie. Als je regelmatig onderweg bent met de auto is dit geen probleem. Maar voor bijvoorbeeld grasmaaiers of buitenboordmotoren die niet regelmatig gebruikt worden kan dit voor problemen zorgen.
Tank ethanolvrij
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
In alle auto's waarmee je E10 kunt tanken, kun je ook E5-benzine tanken. Daarnaast zijn er, zoals je hierboven las, auto's die uitsluitend op E5-benzine (of Super Plus 98) rijden. Buiten het lagere ethanolgehalte, bevat E5-benzine volgens de fabrikant additieven die goed zijn voor je motor.
Met premium bedoelen ze benzine met octaangetal 98, soms nog met toegevoegde stoffen, zoals V-Power en BP Ultimate. Overigens heeft Total Excellium een octaangehalte van 95, waardoor het verschil met Euro95 waarschijnlijk minimaal is.
Volgens de Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) moeten automobilisten hun tank niet helemaal tot de rand toe vullen. De reden is dat de hitte ervoor zorgt dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken.
Tank van auto leegrijden niet verstandig
Bij de tank van de auto leegrijden wordt ook deze vuiligheid door de brandstofpomp meegenomen. Hoewel je over een brandstoffilter beschikt, kan dit voor schade aan de auto zorgen. De viezigheid zorgt ervoor dat de motorprestaties verslechteren.
Je verbruikt minder brandstof als je auto lichter is. Brandstof zelf weegt natuurlijk ook wat. Het is daarom goed om zo goed mogelijk je hele tank leeg te rijden om laat te gaan tanken. Het is beter dan steeds bij een halfvolle tank je auto al weer vol te tanken.