U mag tijdens het fietsen muziek luisteren, bellen en uw telefoon of ander elektronisch apparaat handsfree gebruiken. Bijvoorbeeld via oordopjes waarbij u de knopjes aan het snoer gebruikt voor het beantwoorden van een telefoongesprek. U moet wel zorgen dat u het omgevingsgeluid nog hoort.
Handsfree gebruik en muziek luisteren toegestaan
U mag muziek luisteren als u rijdt. U mag uw telefoon handsfree gebruiken. Bijvoorbeeld door oordopjes te gebruiken.
Je mag op muziek luisteren met oortjes of een koptelefoon terwijl je fietst. Maar je moet het verkeer rond jou nog kunnen horen en je mag je gsm niet gebruiken. Dus wil je een ander liedje opzetten? Dan moet je even aan de kant staan.
2. Wat is de boete voor appen of bellen op de fiets in 2023? Als de politie u met een telefoon in uw hand ziet bellen of appen op de fiets, kunnen ze een bekeuring uitdelen van maar liefst 140 euro. Een flink bedrag, zeker als je dit vergelijkt met de boete van 60 euro voor het fietsen zonder licht.
Wie gepakt wordt op de fiets met een telefoon in de hand, riskeert een boete van 140 euro.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.
Volgens de wet kun je een boete krijgen van € 35 als je geen bel hebt of als deze stuk is. Ook de rest van je fiets moet in orde zijn. Voor een fietsframe dat in slechte staat verkeert kun je een boete krijgen van € 55. Een stuur dat niet goed is kan je zelfs € 90 kosten.
Ook worden er lampjes uitgedeeld door de politie (zolang de voorraad strekt). Maar daarna worden er boetes uitgedeeld, als je fietsverlichting niet in orde is is de boete 60 euro, voor het vast houden van je telefoon tijdens het fietsen krijg je 140 euro boete. Wist je dat?
Boete voor 'handheld' bellen
Voor automobilisten, bromfietsers, snorfietsers of gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een motor, die met een telefoon in de hand rijden, is de boete € 350,- exclusief administratiekosten. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie.
Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.
Het is niet verboden, maar het kan wel gevaarlijke situaties opleveren, omdat het je afleidt. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid op de fiets, maar je mag het andere verkeer niet hinderen of in gevaar brengen.
Het formaat van de oortjes speelt dus een belangrijke rol, waardoor het vooral aan te raden is te kiezen voor oortjes die zo klein mogelijk zijn. Hoe minder ruimte ze in beslag nemen onder je helm, hoe beter ze zitten en hun werk kunnen doen.
Daarom is het advies: luister maximaal een uur per dag naar muziek op je koptelefoon of oordopjes. Als je te lang naar hard geluid luistert, kan je gehoorschade oplopen. Je beschadigt de haarcellen in je oor, waardoor je tijdelijk minder goed hoort of tinnitus krijgt (fluitende, suizende of piepende geluiden).
Fabrikanten zijn wettelijk verplicht om bij 85 decibel een waarschuwing voor gehoorschade te geven en mogen hun apparaat niet luider dan 100 decibel laten gaan. Toch is deze grens van 85 decibel niet voor iedereen veilig.
De meeste oordopjes verminderen het geluid met 10-30 dB. Veelgebruikte oordopjes houden beschermingsniveaus in van 15, 20 en 25 dB.
Buiten de bebouwde kom is wildplassen vaak niet strafbaar, maar dat is afhankelijk van de plaatselijke verordeningen die zich vaak alleen tot de bebouwde kom beperken. Als je betrapt wordt op wildplassen, kost je dat € 140. Het boetebedrag van dit moment kun je vinden in de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Tegenwoordig wordt vaak een boete zonder staandehouding opgelegd. Bij boetes van een vaste flitspaal is dit toegestaan. Er bestaat dan namelijk geen mogelijkheid om de bestuurder staande te houden door een agent. De kentekenhouder is dan verantwoordelijk voor de boete.
Een fiets kan wel worden geflitst. Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.
Ja, als de politie jou betrapt kun je hiervoor een boete krijgen. Wil je meer weten over de (hoogte van je) boete? Kijk dan in de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Je mag op je fiets niet zomaar een passagier meenemen op je bagagedrager. Alleen wanneer er voetsteuntjes zijn, is er sprake van een extra zitplaats en kan er iemand achterop. In een fietskar mag je maximaal twee personen vervoeren. De kar mag maximaal 2,5 meter lang zijn en 1 meter breed.
De maximumsnelheden uit het 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens' gelden niet voor fietsers. Op fietspaden geldt wel een maximum van dertig kilometer per uur, maar enkel voor 'bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met motor'.
'Voor fietsen is er geen maximumsnelheid. Voor snorfietsen en speedpedelecs is die er wel. En bij gewone elektrische fietsen stopt de ondersteuning bij 25 kilometer per uur. De ervaring met snorfietsen leert dat handhaving op het fietspad niet realistisch is.