Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
Conclusie: Houd voor jezelf een houdbaarheid aan van 6 maanden voor benzine aan boord. Als je tijdens de wintermaanden zorgt dat je tank vol is, is de houdbaarheid langer. Zorg ervoor dat je tank vol is als je langer afwezig bent.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Ook regionale aanbieders als Postma en Kreuze hebben een 100+-octaan-premiumbenzine zonder ethanol. Al deze premium 98- en 102-benzines zonder ethanol zijn minstens een jaar houdbaar. Helemaal aan de top staat de benzeen- en tolueenvrije Ecomaxx-oldtimerbenzine.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
De houdbaarheid van E10 is ongeveer twee tot drie maanden, daarna wordt de brandstof een lobbige substantie. Als je regelmatig onderweg bent met de auto is dit geen probleem. Maar voor bijvoorbeeld grasmaaiers of buitenboordmotoren die niet regelmatig gebruikt worden kan dit voor problemen zorgen.
De residu's van oude benzine tasten de kleppen aan en zorgen er voor dat ze niet mee sluiten of zelfs gewoon vast komen te zitten. Nog oudere benzine zorgt voor gomvorming in de tank, leidingen en carburator.
Als de benzine al meer dan een halfjaar in de tank zit, dan kan de motor daardoor heel slecht lopen en misschien wil hij zelfs niet starten. Zeker oudere motorfietsen met carburateurs weigeren dan dienst. Het helpt soms om de vlotterkamer af te tappen en weer te laten vollopen met verse benzine.
Kunststof jerrycans geschikt voor brandstof
Een kunststof jerrycan geschikt voor brandstof waaronder; benzine, diesel, kerosine, bio-ethanol en aardolie. De brandstof jerrycans zijn verkrijgbaar in 5, 10 en 20 liter uitvoering en beschikken allen over een schenktuit.
Klein chemisch afval (kca) kun je inleveren bij de milieustraat of afvalscheidingsstation van je gemeente.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten. Auto's, motoren en brommers staan ook gewoon in garage's of schuurtjes (ook gewoon met ontluchting). Wat te denken van flessen wasbenzine, terpentine of thinner, zijn ook gewoon in 5L kannetjes te koop.
Zes maanden. Volgens brandstofboer BP blijft benzine en diesel bij een temperatuur van 30 graden zo'n drie maanden goed. In Nederland is het natuurlijk nooit zo lang zó warm. Deze periode kun je volgens BP verdubbelen als de bewaartemperatuur 20 graden is.
Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan. Is er een woonhuis boven je verkoopruimte, dan mag je op normale schappen 150 liter benzine opslaan en 300 liter op schappen met een lekbak van 100% opvangcapaciteit.
Elke ruimte die niet gevuld is met brandstof bestaat namelijk uit lucht die waterdamp bevat. Met de Nederlandse temperaturen is het niet waarschijnlijk dat benzine of diesel bevriezen, maar de condensatie in lege brandstofleidingen bevriest wel gemakkelijk.
Een brandstof jerrycan voor benzine of diesel moet een speciaal keurmerk hebben, het kunststof (HDPE) moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Anders is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk gaan lekken, dit kan tot gevaarlijk (explosie) gevaar leiden.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Sinds 1 oktober 2019 is Euro 95 E10 in Nederland beschikbaar aan de pomp en vervangt Euro 95 E5. In Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk is Euro 95 E10 al jaren eerder geïntroduceerd. In het buitenland kan deze benzine wel met een andere naam worden aangeduid.
Om te beginnen is het belangrijk dat je auto wel allebei de soorten brandstof accepteert. De brandstofsystemen van sommige auto's bevatten namelijk rubbers en kunststoffen die niet tegen ethanol kunnen, wat niet in Euro95 voorkomt (of heel weinig). Heb jij dat? Dan moet je gewoon Euro98 tanken.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
E10 is goedkoper en milieuvriendelijker dan E5, maar wegens de grotere hoeveelheid bio-ethanol niet voor alle auto's geschikt.
In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd, in E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul. Alle nieuwe auto's kunnen met E10-benzine overweg, maar dat is niet voor alle oudere auto's het geval.
Is E10 wel zo duurzaam? Ethanol verbranden levert minder energie op dan benzine verstoken. Daarom verbruikt een auto marginaal meer brandstof als er E10 wordt getankt. Toch wordt E10 als de duurzamere optie gezien.