Beter is om je banden op te pompen bij een van de gratis bandenpompen op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra of Park&Ride locaties. Je kunt je banden ook gewoon thuis oppompen. Hier heb je wel de juiste apparatuur voor nodig. Autobanden oppompen kan met een voetpomp of een bandencompressor.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Oppompen en zachtjes rijden
Je kunt soms de compressor van je noodreparatieset gebruiken om de band op te pompen, of wellicht heb je een voetpomp beschikbaar. Daarna kun je eventueel van pompstation naar pompstation rijden en de band telkens daar oppompen voordat je bij de garage bent.
Bij elk tankstation staat een bandenpomp. Daarmee kun je bandenspanning checken en je banden meteen oppompen. Soms is dit gratis, maar meestal kost dit tussen de 50 cent en de 2 euro. Ook bij de wasstraat is vaak een bandenpomp te vinden.
Banden oppompen: een handig stappenplan
Probeer één keer per maand je bandenspanning te controleren. Doe dit bij voorkeur als je banden 'koud' zijn. Je banden zijn koud als je minder dan vijf kilometer hebt gereden.
Hoeveel lucht in mijn autobanden? Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
De Wegenwacht zal samen met u kijken wat de beste oplossing is. Hij kan de band ter plekke repareren of het reservewiel plaatsen. Wanneer hij de band repareert is dit altijd een noodreparatie. Een definitieve reparatie is tenslotte altijd van binnenuit wat ter plekke niet mogelijk is.
Een lekke band tijdens het rijden is gevaarlijk. Doorrijden met je lekke band is dan ook niet aan te raden. Zet je auto veilig aan de kant, gebruik de RoadGuard app van Centraal Beheer en wij komen je zo snel mogelijk helpen.
De gewichtsverdeling voor achter is beide rond 50%, en vaker vóór lager (tussen 40 en 50%). Beladen wordt de verhouding uiteraard anders, dan komt er veel meer gewicht op de achteras. Vandaar dat je vaak leeg een bandenspanning voor en achter ongeveer gelijk is en beladen achter (veel) hoger.
Als u dus uit wilt gaan van een adviesspanning van 2,0 bar en u vult of controleert bij 10 graden, dan zet u de banden op 2,1 bar. Bij 0 graden zet u de banden op 2,2 bar, 0,2 bar hoger dan de geadviseerde bandenspanning (bij 20 graden).
Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt. Zeker als er een probleem is bij de voorste banden: de besturing zal zwaarder aanvoelen en de auto reageert minder precies.
Stel de pomp in op de juiste bandenspanning, draai het ventiel los en sluit de pomp aan op het ventiel. Houd het mondstuk recht en druk 'm net zolang aan tot je een piepje hoort van de pomp. Ben je klaar, draai dan de ventieldopjes weer op de banden.
Laat de compressor niet langer dan 10 minuten achtereen werken – risico van oververhitting. Pomp de band op tot de spanning die op de bandenspanningssticker aan de binnenkant van de portierstijl aan bestuurderszijde staat. Laat bij een te hoge bandenspanning lucht uit de band ontsnappen. Schakel de compressor uit.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Natuurlijk is dit afhankelijk van de snelheidscodering, maar met een lekke band kun je veilig rijden met een snelheid van 80 km/uur. De band is speciaal voor deze snelheid ontworpen. Wij adviseren echter om zoveel mogelijk met een lagere snelheid dan 80 km/uur te rijden.
Je mag onbeperkt bellen voor advies (tenzij het niet te zake doende gesprekken zijn).
Als je geen lid bent en wilt toch pechhulp van de ANWB dan betaal je een abonnement van € 104,50 en directe pechhulpkosten van € 90,-.
De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Als een band te hard is opgepompt, voel je niet alleen alle oneffenheden op de weg maar heb je ook meer kans dat de binnenband het vroeg of laat begeeft onder de spanning.
In het algemeen kun je zeggen dat de bandenspanning van een elektrische fiets met banden rond de 3 à 4 centimeter respectievelijk zal variëren tussen de 5,5 en 4 bar. De meeste fietsbanden hebben een breedte van 3,5 cm, waar een druk van 4,5 bij hoort.
1 bar is 1 atmosfeer en dat is de druk van de buitenlucht. De bandenspanning van “normale” personenauto's varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand.
Lucht weegt niet veel, 1 liter lucht weegt 1,3 gram. Tel je de hele dikte van de dampkring mee, dan is het het toch een behoorlijk gewicht. Een luchtkolom in de atmosfeer heeft een gewicht en veroorzaakt daardoor een druk op het aardoppervlak.
Hoe werkt het? Ga naar watismijnbandenspanning.nl, vul je kenteken in en selecteer de juiste bandenmaat. Daarna kun je zien wat de juiste bandenspanning is voor jouw banden. De website biedt tevens een agenda-alert.