Het afkopen van een mobiel abonnement is bij vrijwel alle providers mogelijk. Je provider staat alleen niet te springen om het afgesproken termijn van je contract te verkorten. Daarbij geldt dat hoe langer je contract nog loopt, hoe hoger de kosten hoger kunnen zijn.
Wanneer je je abonnement wil afkopen betaal je de resterende abonnementskosten in een keer. Als je op dat moment korting ontvangt vervalt deze. Je betaalt de standaardprijs. Deze kosten zijn het maandbedrag keer het aantal maanden dat je abonnement nog loopt.
De wet heeft als uitgangspunt dat met een consument een overeenkomst voor maximaal 1 jaar mag worden aangegaan. Maar als het gaat om een overeenkomst met een looptijd van bijvoorbeeld 2 jaar, dan is dat toegestaan als je na het eerste jaar maandelijks kunt opzeggen.
Heb je een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld een jaar, dan zit je daaraan vast. Je kunt vragen aan het bedrijf of je eerder mag stoppen. Maar daar heb je geen recht op. Staat het bedrijf eerdere opzegging toe, dan kan het een opzegvergoeding vragen.
Je kunt overstappen naar een andere provider kun je tegenwoordig al twee maanden tot vier maanden (60 / 120 dagen) voor het einde van het huidige contract aanvragen. Dat is wel zo fijn, want dan vergeet je het niet. Het nieuwe abonnement met nummerbehoud kan pas ingaan na de einddatum van je huidige contract.
Het kan zijn dat na de einddatum je maandelijkse kosten hoger worden, indien een tijdelijke korting van je provider komt te vervallen. Bovendien geven providers vaak korting als je klant bij ze wordt, of juist blijft. Daarom is een verlenging of overstap vaak goedkoper dan het laten doorlopen van je abonnement!
Aanbieders kunnen uw abonnement ook stilzwijgend voor onbepaalde duur verlengen. Ook dan heeft u een opzegtermijn van ten hoogste 1 maand. Alleen bij tijdschriften die minder dan 1 keer per maand verschijnen geldt een opzegtermijn van maximaal 3 maanden.
Uw aanbieder mag u niet meer dan 2 jaar aan het abonnement vasthouden. Een abonnement van 2 jaar mag wel. Maar de aanbieder moet een goede reden hebben om u zo lang vast te houden. Een korting kan bijvoorbeeld een goede reden zijn.
Als u niet opzegt, verlengt de provider uw abonnement na de afgesproken periode meestal automatisch. Het contract loopt dan door zonder einddatum. De opzegtermijn is vanaf dan maximaal 1 maand. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf het moment dat u opzegt.
Toestelkrediet afkopen
Je kunt je toestelkrediet of toestelbetaling op ieder moment helemaal afbetalen. Log in op MijnTele2. Ga naar 'Mijn abonnement' en dan naar het tabje 'Toestelkrediet'. Hier kun je je toestelkrediet of toestelbetaling direct volledig afbetalen via iDEAL.
U kunt uw telefoonabonnement online opzeggen of door telefonisch contact op te nemen met uw provider. Dit kan per provider verschillen. Let hierbij ook op de opzegtermijn (vaak één maand) en de contractduur om een afkoopsom te voorkomen. In principe hoeft u nooit zelf uw telefoonabonnement op te zeggen.
Je hoeft niet te wachten tot de einddatum van je contract voor je kunt verlengen of overstappen: dit kan al een paar maanden van tevoren. En als je bij je bestelling een nieuwe telefoon uitzoekt, versturen we deze direct. Zo kun je je nieuwe toestel al gebruiken tijdens de looptijd van je huidige abonnement!
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt jaarlijks vast met welk percentage een aanbieder van dergelijke diensten de abonnementsprijzen mag verhogen in het kader van een inflatiecorrectie. Zolang de procentuele verhoging onder het door het CBS genoemde percentage blijft, mag dat.
Met prepaid zijn de tarieven per minuut, sms en MB hoger dan bij een abonnement. Maar als je weinig verbruikt kun je toch goedkoper uit zijn.
Met een abonnement kunt u de uitgebreide versie van het programma gebruiken op een vooraf bepaald aantal apparaten. Als vijf apparaten zijn toegestaan door uw abonnement, kunt u kiezen op welke vijf apparaten u de uitgebreide versie van het programma wilt gebruiken.
Nadat je contract afloopt wordt het namelijk stilzwijgend verlengd totdat je zelf actie onderneemt. Wel wordt het contract dan maandelijks opzegbaar. Een abonnement verlengen of overstappen is dus vrijwel altijd voordeliger dan het laten doorlopen na de afloopdatum.
Je internetprovider, of ISP, is jouw poort tot het internet. Alles wat jij online doet, gaat via je provider. Dit betekent dat zij automatisch een hoop informatie over jou krijgen. Zolang jouw internetverkeer niet voldoende versleuteld is, kan jouw internetprovider het zien.
Wijzigen door op te zeggen
Ben je helemaal klaar met je huidige telefoonabonnement, dan is opzeggen ook mogelijk. Dit kun je gewoon doen op de website van je provider, of door contact op te nemen met je provider. Wil je verder in een nieuw abonnement?
Tijdens de periodes van tijdelijke werkloosheid om economische redenen kan je ontslag nemen zonder opzegtermijn. Dat geldt ook bij tijdelijke werkloosheid wegens slecht weer langer dan een maand.
Als je met je werkgever in overleg het dienstverband beëindigt ('met wederzijds goedvinden') via een vaststellingsovereenkomst geldt de opzegtermijn niet. Je mag dan dus samen afspreken dat je per morgen of per volgende week stopt met je baan.
Een abonnement is een overeenkomst tussen een leverancier van een bepaald product of dienst en een afnemer daarvan, de abonnee. Een bepaald product of dienst wordt periodiek geleverd, vaak in ruil voor betaling door de abonnee. In het openbaar vervoer wordt een abonnement ook wel een propositie genoemd.
Voor- en nadelen verlengen abonnement
Je kunt vaak vanaf 4 maanden voor het einde van je abonnement al verlengen. Zo kun je al eerder een nieuwe telefoon uitzoeken, zonder een boete.
Bij alle providers kan je al overstappen vanaf 120 dagen voor het einde van je contractdatum. Dit betekent dat je in die tijd al een nieuw contract kan uitzoeken. Aan de einddatum van je contract verandert er overigens niks. Je nieuwe contract gaat pas in na de einddatum van je huidige contract.
Als je niet verlengt of opzegt blijf je gewoon contractvrij na einde contractdatum. Je abonnement loopt dan door zoals je gewend bent, en je kunt steeds met inachtneming van één maand opzeggen. Mocht je verder nog vragen hebben omtrent het verlengen van je contract, neem dan gerust even contact met ons op.