De app is voor iedereen te downloaden en vormt een aanvullende manier om de hulpdiensten in Nederland te bereiken. Via de 112NL app krijg je contact met een meldkamer in Nederland en start de centralist indien noodzakelijk een chatgesprek. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren.
Hoe werkt het? U stuurt via telefoonnummer 06 – 12 20 70 06 een WhatsAppbericht met uw melding. Dat kan gaan over overlast, afspraken, aanrijding voertuigschade zonder letsel, zorgmeldingen enzovoorts. De politiemedewerker neemt contact met u op.
Bij een melding vertel je aan de politie wat er is gebeurd. Er wordt geen aangifte opgenomen en geen onderzoek ingesteld. Dankzij jouw melding is de politie extra alert en kan snel handelen. Zeker als er meerdere meldingen en aangiftes worden gedaan tegen een persoon.
Met de 112NL app kan de meldkamer u beter en sneller helpen. Als u met de app 112NL belt: • Kunt u direct met een knop aangeven welke hulpdienst u nodig heeft. Stuurt u automatisch persoonlijke gegevens naar de meldkamer die u vooraf al heeft ingevuld.
Bijvoorbeeld als u of iemand anders dringend medische hulp nodig heeft. Bij brand. Of als u getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld mishandeling of inbraak.
Elk kanaal had een eigen kristal om de frequentie vast te leggen. Later kwamen er digitale scanners waar je geen dure kristallen meer voor hoefde te kopen. En nog later kwam het C2000-systeem waarmee de communicatie van de politie werd gescrambled. Afluisteren van de politie was sindsdien niet meer mogelijk.
Alle hulpdiensten op 1 netwerk
Met C2000 kunnen hulpverleners snel mondeling informatie met elkaar delen. Het is een gesloten (versleuteld) systeem, dat ook bij zware belasting operationeel blijft. Hulpverleners kunnen de meldkamer direct bereiken door een noodknop op hun portofoon.
Nadat een smartphone (rechtmatig) is ontgrendeld heeft de politie in beginsel toegang tot alle informatie op het apparaat. De gemiddelde smartphone bevat informatie over locaties en bezigheden van een verdachte. Op die manier kan er een enorme hoeveelheid privégegevens worden uitgelezen.
De politie mag, naast fysieke zaken zoals documenten, ook elektronische gegevens in beslag nemen. Bewijsmateriaal tegen een verdachte kan bijvoorbeeld worden verzameld bij een huiszoeking. Hierbij mogen niet alleen maar tastbare zaken meegenomen worden. Ook elektronische gegevens kunnen "in beslag" worden genomen.
De telefoon wordt door de politie meestal in beslag genomen om onderzoek te doen. Op basis hiervan wil de politie bewijs proberen te verzamelen in de strafzaak, bijv. Voor getapte gesprekken of zendmastgegevens hoeft de telefoon niet in beslag genomen te worden.
Aangiftes van diefstal, vernieling of zakkenrollen volgt u via Mijn Politie. Dat is de persoonlijke, vertrouwde online omgeving van de politie. Als u inlogt op Mijn politie ziet u de laatste stand van zaken van uw aangifte.
5 jaar bij overtredingen (10 jaar als je een taakstraf kreeg of de gevangenis in moest); 20 of 30 jaar voor misdrijven waarop maximaal 6 jaar straf staat; 80 jaar bij zedenmisdrijven.
Bij overtredingen blijven de gegevens 5 jaar bewaard (als er een taakstraf of vrijheidsstrafvoor is opgelegd blijven ze 10 jaar bewaard). Voor misdrijven blijft het 20 jaar; of 30 jaar bewaard (als de maximale straf van het strafbare feit 6 jaar of meer is) en. Bij zedenmisdrijven blijft het 80 jaar bewaard.
Inmiddels is duidelijk dat de politie door de kroongetuige verwijderde chatgesprekken heeft kunnen terughalen.
Opsporingsdiensten kunnen de versleuteling van de verstuurde berichten niet kraken en niet meelezen met de inhoud. Er zijn wel andere manieren om meer te weten te komen over de afzenders.
We leveren ook end-to-end versleuteling voor onze diensten, die altijd is geactiveerd. End-to-end versleuteling betekent dat berichten versleuteld worden zodat WhatsApp en derden deze niet kunnen lezen. Meer informatie over de beveiliging van WhatsApp vind je hier.
De politie komt op het spoor van een strafbaar feit, of iemand doet aangifte. Onder leiding van een officier van justitie start een opsporingsonderzoek. De politie gaat op zoek naar de verdachte en verzamelt bewijs, bijvoorbeeld door getuigen te verhoren. Alle bevindingen van de politie komen in een proces-verbaal.
Volgens artikel 267 in het wetboek van strafrecht is het beledigen van een persoon strafbaar. Ook wanneer jij bijvoorbeeld een politieagent (ambtenaar) uitscheldt voor bijvoorbeeld 'sukkel' dan is dit strafbaar.
U kunt hierover contact opnemen met het servicecentrum van de politie via 0900-8844. Daar helpen ze u verder.
Hoe kijkt de politie mee als ze info tapt? Door telefoongesprekken af te luisteren. Door elektronische communicatie af te tappen. Denk aan WhatsAppberichten, sms-berichten en internetverkeer zoals downloads, videogesprekken en internetfora.
De officier van justitie kan voor het onderzoek naar een misdrijf in bepaalde gevallen de politie opdracht geven om telefoongesprekken af te luisteren en op te nemen of ander elektronisch verkeer te onderscheppen (denk aan e-mail, sms, WhatsApp en Facebook Messenger).
Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau. 0900-8844 is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.
Wanneer bel je de politie? Bij acute dreiging of gevaar bel je 112. In andere gevallen 0900-8844. Als geluidsoverlast overgaat in dreiging met geweld.
Volgens artikel 267 in het wetboek van strafrecht is het beledigen van een persoon strafbaar. Ook wanneer jij bijvoorbeeld een politieagent (ambtenaar) uitscheldt voor bijvoorbeeld 'sukkel' dan is dit strafbaar. Als de politieambtenaar dit beledigend vindt, zal hij of zij je aanhouden.