Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
De meeste benzineauto's rijden probleemloos op Euro 95 E10. Of je voertuig kan rijden op Euro 95 E10 kan je online controleren. Doe de check voor je auto op e10check.nl. Daarnaast kun je ook de handleiding van je auto inkijken of navraag doen bij je autodealer.
Een te hoog percentage ethanol lost alle aanslag en rubbers op, dus ook benzineslangen en alle rubberen delen in de carburateur. Het gevolg hiervan is een slecht lopende motor en dat een revisie van de carburateur noodzakelijk is. De EURO95 is momenteel voorzien van 5% ethanol, maar dit zal in 2019 dus naar 10% gaan.
Om te beginnen is het belangrijk dat je auto wel allebei de soorten brandstof accepteert. De brandstofsystemen van sommige auto's bevatten namelijk rubbers en kunststoffen die niet tegen ethanol kunnen, wat niet in Euro95 voorkomt (of heel weinig). Heb jij dat? Dan moet je gewoon Euro98 tanken.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
Sommige mensen denken dat Euro 98 hun auto beter zal laten presteren, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: Euro 98 tanken is niet altijd goed voor je motor. Als de motor is ontworpen voor 95 euro, staat 95 euro garant voor optimale prestaties.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid. Het lijkt om een marginaal verschil te gaan, maar onderzoeken spreken elkaar tegen.
Circa tien procent van de Nederlandse benzine-auto's kan niet met E10 overweg en moet dus E5 tanken. BIj twijfel is het dan ook beter om E5 te tanken, via onderstaande link kun je checken of je auto (of motor) geschikt is voor E10.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
Euro98 benzine is beter bekend als de premium benzine. Alle auto's kunnen op euro98 rijden en sommige kunnen alleen hierop op rijden. Een goed voorbeeld hiervan zijn sportauto's, voor deze auto's wordt door de fabrikant voorgeschreven dat er euro98 getankt moet worden.
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
Maar waarom is Euro 98 ineens zoveel duurder? Euro 98 heet zo omdat het octaangetal (dus niet het octaangehalte) 98 is. Oldtimers lopen hier fijner op omdat je minder snel last hebt van pingelen, maar ook sportieve motoren kunnen vermogenswinst hebben.
E10 benzine is een motorbrandstof waar 10% bio-ethanol aan toegevoegd is. Bio-ethanol is een duurzame variant van de 'gewone' ethanol. Hierdoor is E10 beter voor het milieu. De E10 benzine is de nieuwe “groene” variant van Euro95.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Eén keertje E10 tanken kan geen kwaad als je auto er niet tegen kan, maar wie vaker verkeerd tankt kan problemen krijgen met brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor kan beschadigd raken. Ter geruststelling: uit praktijktesten bleek dat die problemen pas na 20.000 kilometer optraden.
E5 betekent dat de benzine tot 5% bio-ethanol bevat, vermengd met ongelood 95 of 98. E10 benzine, of SP95-E10, is loodvrije 95 verrijkt met 10% bio-ethanol.
Voor veel oldtimers is gewone Euro 95 een prima brandstof. Let wel op dat er niet teveel ethanol is toegevoegd. Zo is E10 benzine (met 10% ethanol) absoluut uit den boze.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
Superbenzine (Euro 98) heeft een hoger octaangetal dan gewone (Euro 95), wat betekent dat de motor met deze brandstof beter onder zwaardere omstandigheden kan presteren (door minder snel ongewenst te ontbranden onder druk).
Normaal geen probleem, want de olie wordt warm en het vocht gaat via de carterventilatie weer naar buiten. Maar als je motor niet volledig op temperatuur komt, kan het vocht sludge veroorzaken in de motor.