Gebruikt u een onroerende zaak zowel privé als voor uw onderneming? Dan mag u kiezen hoe u de onroerende zaak voor de btw aanmerkt. Het recht op aftrek van voor belasting bij onroerende zaken is namelijk afhankelijk van de bestemming die aan de zaak wordt gegeven en van hoe de zaak daadwerkelijk wordt gebruikt.
Geen renteaftrek
Je kunt de rente op een aflossingsvrije hypotheek niet aftrekken van de inkomstenbelasting.
Elke belasting die niet het karakter heeft van een inkomstenbelasting, is daarentegen wel aftrekbaar als beroepskost. Het gaat onder meer om de onroerende voorheffing, de verkeersbelasting, de belasting op de inverkeerstelling, de niet-aftrekbare btw op aankopen enzovoort.
Notariskosten. Je betaalt kosten aan de notaris voor het opstellen van de hypotheekakte en voor het registreren van deze akte in het Kadaster. Deze kadastrale kosten en notariskosten mag je aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.
Onder tandartskosten vallen ook kronen en implantaten. Onder de definitie medische hulpmiddelen, vallen volledige gebitsprotheses welke dus ook aftrekbaar kunnen zijn. Wij adviseren u voor meer informatie contact op te nemen met de Belastingdienst, uw accountant of een boekhouder.
Testament. Een veelgevraagde vraag bij het opstellen van testamenten is of de kosten daarvoor aftrekbaar zijn. Helaas zijn notariskosten voor het opstellen van een testament niet aftrekbaar wanneer je aangifte van je inkomstenbelasting doet.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
Als ondernemer mag je de investeringen in bedrijfsmiddelen afschrijven. Producten die je langer dan één jaar gebruikt en die een minimale aanschafwaarde van € 450 hebben, moet je afschrijven. Bedrijfsmiddelen zoals je auto, kantoorinrichting, machines en bijvoorbeeld een laptop zijn zaken waarop je moet afschrijven.
Ja, dat mag. In de aangifte omzetbelasting wordt de voorbelasting (btw die je betaalt over inkopen, kosten en investeringen) van de af te dragen btw (btw van de omzet) afgetrokken. Als er geen omzet is, dan vul je in de aangifte in dat je € 0 aan omzet hebt behaald.
Om de rente fiscaal aftrekbaar te houden, moeten alle hypotheken die na 31 december 2012 zijn afgesloten, in 360 maanden annuïtair of lineair worden afgelost. De rente van een aflossingsvrije hypotheek is niet fiscaal aftrekbaar.
Met een aflossingsvrije hypotheek heb je recht op hypotheekrenteaftrek. Als je een aflossingsvrije hypotheek vanaf 2013 hebt afgesloten dan is de betaalde rente niet aftrekbaar. Als je deze hypotheek voor 2013 hebt afgesloten dan is de rente wel aftrekbaar.
Bij een aflossingsvrije hypotheek betaal je alleen rente en – dus – geen aflossing. Daardoor wordt je schuld tijdens de looptijd niet minder. Maar die schuld moet je aan het einde van de looptijd of bij tussentijdse verkoop wel volledig aflossen. De term 'aflossingsvrij' kan je dus op het verkeerde been zetten.
Persoonlijke verzorging zoals de kapper, crème tegen de wallen onder je ogen of scheerspullen zijn niet aftrekbaar.
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Verhoogde kostenaftrek
De fiscale aftrek van de afschrijving wordt gebracht op: 200% voor afschrijvingen met betrekking tot investeringen in operationele en publiek toegankelijke laadstations gedaan in de periode van 1 september 2021 tot en met 31 maart 2023.
De aftrek voor een auto met een uitstoot van 200 g of meer kan nooit hoger zijn dan 40%. Voor auto's onder de 200 g uitstoot is het minimaal 50% en maximaal 100%.
Bepaalde beveiligingskosten zijn voor zelfstandigen, vrije beroepen en kleine vennootschappen voor 120% fiscaal aftrekbaar. Het betreft diensten geleverd door beveiligingsondernemingen, alsook de abonnementskosten voor aansluiting op een vergunde alarmcentrale.
U hebt een notariële akte laten opmaken
De notaris doet dan voor u digitaal aangifte en betaalt ook namens u de overdrachtsbelasting. De notaris geeft aan de Belastingdienst door: of u overdrachtsbelasting moet betalen en, zo ja, hoeveel. of u recht hebt op 1 of meer vrijstellingen van overdrachtsbelasting.
Alleen een notaris kan een testament opstellen. Zelf een testament opstellen zonder notaris is namelijk niet rechtsgeldig. Je kunt wel een codicil opstellen. Dit is een handgeschreven document waarin je kunt aangeven wie specifieke inboedelspullen, zoals meubels, sieraden en kleding krijgen als je komt te overlijden.
Schriftelijk, of via een persoonlijk gesprek, ontvangen zij een kopie van het testament. Niet iedereen heeft recht op volledige inzage. Personen die een legaat ontvangen of onterfde kinderen mogen slechts een deel van het testament bekijken. Ook de Belastingdienst ontvangt na uw overlijden een kopie van uw testament.
Bij de jaarlijkse belastingaangifte is er een aftrekpost voor specifieke zorgkosten. Hieronder vallen ook de kosten voor de tandarts. Dit kunnen kosten zijn die je zorgverzekering niet vergoedt, omdat je geen aanvullende verzekering voor de tandarts hebt.
Bijvoorbeeld brillen, contactlenzen en contactlensvloeistof. Bijvoorbeeld de meerprijs die u betaalt omdat u een artikel in een bepaalde kleur wilt. Aftrekbaar zijn alleen de bedragen die u betaalt voor de functionele eisen van een hulpmiddel.