De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Stel, je koopt een auto van €40.000. Bij 22 procent bijtelling betekent dit een bij te tellen bedrag van €8.800 per jaar aan extra inkomen. Dat is een bruto bedrag. Indien je 37,07% belasting (eerste schijf 2023) betaalt, leidt dat tot een netto bijtelling van €3.262,16 per jaar, goed voor een kleine €272 in de maand.
Hoogte van de bijtelling in 2023
Voor auto's met een eerste toelating vanaf 1 januari 2023 gelden er tarieven voor de bijtelling: 16% voor auto's zonder CO2-uitstoot en 22% voor alle andere auto's.
Je moet bijtelling betalen wanneer je de zakelijke auto gebruikt voor privédoeleinden en in een kalenderjaar hiermee meer dan 500 kilometer privé rijdt. In ons land wordt de bijtelling gezien als een soort loon in natura. En over loon dien je altijd belasting te betalen.
De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde van de auto. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vervolgens vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat van toepassing is voor jou.
In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld. In 2017 is het normale percentage verlaagd van 25 naar 22.
Heeft u een auto van de zaak en rijdt u hiermee per jaar privé meer dan 500 kilometer? Dan wordt een bedrag bij uw brutoloon opgeteld. Dit heet de fiscale bijtelling. Over de bijtelling moeten belasting en premies betaald worden.
Ja, de bijtelling wordt over een jaar berekend en moet per jaar worden betaald. Als u een gedeelte van het jaar een auto van de zaak hebt, betaalt u een evenredig bedrag.
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
Bijtelling afkopen is alleen mogelijk als je een bestelauto hebt die door meerdere werknemers gebruikt wordt. Als je als zzp'er geen rittenregistratie wilt bijhouden, kun je overwegen een verklaring 'Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' in te vullen.
Netto bedrag bijtelling
De cataloguswaarde maal bijtellingspercentage is het netto bedrag dat er bij je inkomen wordt opgeteld. Vermenigvuldig dit bedrag vervolgens met het belastingpercentage en deel de uitkomst daarna door 12.
De kosten van een zakelijke leaseauto liggen tussen een paar honderd tot duizenden euro's per maand. Wat dat maandbedrag wordt hangt ten eerste af van het type auto dat u gaat leasen. Andere kosten die komen kijken bij het zakelijk leasen van een auto bestaan uit: Leasekosten die zijn opgenomen in het leasecontract.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal 'Privégebruik auto' met het bijhorende bijtellingsbedrag. Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld.
Als je € 2.500 per jaar verdient, woonachtig in Nederland bent, dan wordt je € 927 belast. Dat betekent dat jouw netto-salaris € 1.573 per jaar zal zijn, of € 131 per maand.
Er komt een bedrag bovenop jouw belastbare jaarinkomen. Dit is de vermenigvuldiging van de catalogusprijs en het bijtellingspercentage. De uitkomst is de bruto bijtelling. Het bedrag dat je jaarlijks netto betaalt, is afhankelijk van de hoogte van jou jaarinkomen.
Verzuimboete privé rijden zakelijke auto
Oordeelt de belastinginspecteur dat je onterecht geen bijtelling hebt betaald voor de zakelijke auto? Dan krijg je een verzuimboete opgelegd. In 2022 is dat 80% van het wettelijk maximum van € 5.514.
De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van je Co2 uitstoot. Voor auto's die in 2021 voor het eerst op naam worden gezet gelden twee percentages: 16%: volledig elektrische auto's en waterstofauto's (zonder co2 uitstoot). 22%: alle andere voertuigen.
Het standaard bijtellingspercentage in 2021 is 22%. Om bijtelling te berekenen hanteer je de volgende rekensom: Oorspronkelijke catalogusprijs + BTW + BPM X 0,22. Let wel, dit is de bruto bijtelling van de bedrijfsauto. Hoeveel je netto aan bijtelling betaalt hangt van jouw inkomen af.
Bijtelling is een bedrag dat de belastingdienst berekend over het gebruik van je auto als je er meer dan 500 privé kilometers per jaar mee rijdt. Een eigen bijdrage is een bedrag wat de werkgever vraagt voor het privégebruik van je auto. De hoogte van dit bedrag spreek je met je werkgever af.
Het privégebruik van een zakelijke leaseauto geldt als loon in natura. Via de bijtelling betaal je hier belasting over. Er zijn in 2022 twee tarieven voor de bijtelling: 22% en 16%. De lagere bijtelling van 16% geldt alleen voor auto's zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's.
Omdat je belasting moet betalen over je loon is de bijtelling bedacht. Wanneer je een eigen onderneming hebt met een auto van de zaak, dan wordt de bijtelling opgeteld bij de winst. Het bedrag waarover je belasting moet betalen wordt hierdoor verhoogd waardoor je meer belasting moet betalen.
Fiscale bijtellingen zoals een leaseauto, hebben geen invloed op de maximale hypotheekverstrekking. Hetzelfde kan gezegd worden over aftrekposten. Alleen de betaalde partneralimentatie zorgt voor een lagere maximale hypotheek.
4% bijtelling gebruikte auto eerste € 50.000
Populaire elektrische auto's uit 2019 zijn de 2019 Tesla Model 3, 2019 Hyundai Kona Electric, 2019 Kia eNiro, 2019 Volkswagen eGolf, 2019 Nissan Leaf, 2019 BMW i3, 2019 Hyundai Ioniq, 2019 Audi eTron, 2019 Mercedes Benz EQC en de 2019 Ampera-e.