Heb je een retourlabel ontvangen of geprint? Of heb je een digitale code voor retour ontvangen? Stuur je pakket direct en gratis terug.
De consument heeft juist het recht om producten binnen 14 dagen retour te zenden. Dit moet kosteloos kunnen. Behalve dus potentieel de kosten voor het terugsturen zelf. De webwinkel mag dus geen extra kosten in rekening brengen voor het terugsturen van het product.
Wat moet je terugbetalen? Je moet de verzendkosten van de heenzending en het aankoopbedrag terugbetalen, maar alleen als de klant zijn hele bestelling retourneert. De retourkosten hoef je niet te vergoeden.
De retourzending is gratis. De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.
Het is bij het aanmaken van een zending in de pakketten & vracht module mogelijk om ook een retourlabel te genereren. De retourlabel wordt in een pdf-document opgemaakt. Je hebt dan de optie om het label direct te printen of op verzoek van de klant deze te mailen.
Optie 1: Je meldt je retour aan de webshop waar je je aankoop deed. Die meldt de retourzending bij ons aan. En stuurt daarna via mail een PDF-retourlabel aan je terug. Optie 2: Er zit al een retourlabel in het pakket dat je op je retourzending kan kleven.
Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.
Hebt u de envelop niet opengemaakt? Stuur de brief dan in de gesloten envelop naar ons terug. Op de envelop schrijft u 'geadresseerde woont hier niet – retour afzender'.
Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender.
Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten. Alles krijg je terug.
Rekenvoorbeeld btw verzendkosten
Als je een bestelling kunt verzenden per brievenbuspost voor € 0,87 dien je € 1,05 aan verzendkosten te berekenen. Je moet namelijk 21% btw over de verzendkosten (0,87 x 1,21 = € 1,05) afdragen aan de Belastingdienst. Zo hou je dus € 0,87 (€ 1,05 - € 0,18) over voor de postzegel.
Bij veel winkels mag u een aankoop binnen een bepaalde tijd ruilen. Maar dit mag niet altijd. In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert.
Je kunt je artikelen retourneren door je pakket naar een ophaalpunt te brengen. De kosten per retouraanvraag zijn 1,95 EUR, deze worden in mindering gebracht op je terugbetaling. Als je de aankoop hebt gedaan als geregistreerde gebruiker, kun je een retournering aanvragen in de sectie Retourneringen in je account.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
Vermelden Nederlands retouradres verplicht
Poststukken naar het buitenland moeten worden voorzien van een afzender- of retouradres. Dit mag uitsluitend een adres in Nederland zijn. Dit adres moet worden vermeld in de linker bovenhoek op de adreszijde. Dit is extra belangrijk bij post voor het buitenland.
Tarieven briefpost (PostNL) | [2023]
Let wel goed op het formaat van de envelop. Deze is minimaal 14 x 9 cm en maximaal 38 x 26,5 cm. de envelop mag niet dikker dan 3,2 cm zijn. Is deze wel dikker, dan past de brief niet door de brievenbus en is het pakketpost.
En per 2021 zal dit verplicht zijn naar alle landen. Dat kan niet met een envelop die met postzegels is gefrankeerd. Specifiek voor deze zendingen geldt dat deze voortaan als ''pakket zonder track & trace'' kunnen worden aangeboden of als aangetekende of verzekerde brief - ook al zit het in een envelop.
Gratis retour = duurdere producten
Wanneer de webwinkelier de retouren gaat betalen dan zullen deze kosten opgenomen moeten worden in de begroting. Het gevolg is dat in de meeste gevallen de producten duurder gemaakt worden om het voortbestaan van de webwinkel niet in gevaar te brengen.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Verwijder oude adreslabels en plak het DHL retourlabel op de bovenzijde van je pakket. Zorg ervoor dat het altijd goed leesbaar is.
Retourneren staat voor het terugbrengen of terugsturen van aangekochte goederen naar de leverancier of winkel die deze producten heeft verkocht aan de klant. Dit kan zijn omdat het product niet werkt zoals aangeboden, of dat de koper zich bedenkt.