Onze leerlingen op het vwo zijn het meeste tijd aan huiswerk kwijt, zij geven aan gemiddeld anderhalf uur per dag hier aan te besteden. Havo is iets minder tijd kwijt over het algemeen. Veel leerlingen van de mavo en het vmbo geven aan het grootste deel van het huiswerk al in de klas af te kunnen maken.
Gemiddeld heb je ongeveer anderhalf uur huiswerk per dag. In latere jaren of wanneer er toetsen zijn kan dat soms meer worden.
Als leerlingen alles echt goed plannen en op het juiste niveau zitten, zou ik uitgaan van twee uur gemiddeld per dag op havo en vwo. Dan ga ik wel uit van twee uren geconcentreerd werken dus zonder digitale afleidingen en exclusief de tijd die het plannen kost.
Je moet rekenen op ongeveer 1,5 uur gemiddeld per dag. Soms heb je meer en soms heb je minder huiswerk. Maar als je het goed plant valt het reuze mee. Gewoon niet alles tot het laatste moment laten liggen.
Landelijke regels over de maximale hoeveelheid huiswerk en proefwerken zijn er niet. Maar in de leerlingenstatuten, regels van de school zelf, staat er wel vaak dat er maximaal een of twee proefwerken per dag mogen worden opgegeven.
Onze leerlingen op het vwo zijn het meeste tijd aan huiswerk kwijt, zij geven aan gemiddeld anderhalf uur per dag hier aan te besteden. Havo is iets minder tijd kwijt over het algemeen.
Als leerlingen huiswerk maken, oefenen ze thuis met de in de les opgedane vaardigheden. Zo onthouden en begrijpen ze de lesstof beter. Ook bevordert het de verwerking van informatie en leren leerlingen kritisch na te denken over waar ze mee bezig zijn.
Per leerjaar mag je 10 minuten huiswerk méér uitdelen. In het eerste leerjaar tien minuten, in het tweede leerjaar twintig minuten … Maar er is een plafond: bij 14-jarigen heeft huiswerk dat langer duurt dan een uur weinig effect. Dat is een belangrijk element voor een huiswerkbeleid, zeker in het secundair onderwijs.
Gemiddelde huiswerktijd
Leerlingen van het vbo besteden gemiddeld één uur en een kwartier aan hun huiswerk, terwijl havo-leerlingen gemiddeld één uur en veertig minuten per dag hiermee bezig zijn. In elk onderwijstype besteden meisjes meer tijd aan huiswerk dan jongens.
De volgende urennormen gelden op de middelbare school: vmbo (4 jaar): 3.700 uur. havo (5 jaar): 4.700 uur. vwo (6 jaar): 5.700 uur.
Dit verschilt per persoon. Maar door minimaal een maand van te voren beginnen met leren voor het examen heb je genoeg voorbereidingstijd en kun je ervoor zorgen dat je de stof helemaal begrijpt. Daarnaast is het verstandig om tijdens het gehele examenjaar al bezig te zijn met het voorbereiden.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
In normale lestijd geldt een maximum van vijf voor klas 3, alleen proefwerkweken zijn een uitzondering. - Naast proefwerken worden ook schriftelijke overhoringen gegeven.
Nadelen van de huiswerkvrije school
Huiswerk is nodig voor herhaling en toepassing van de lesstof. Zelfstandig werken in je eigen tijd moet je leren. Studie-uren vragen om extra investering. Met langere schooldagen beperk je vrije tijd.
Het huiswerk vond zijn oorsprong in de 2e helft van de 19e eeuw toen nieuwe schoolvormen zoals de HBS ontstonden, vertelt Tijs van Ruiten van het Onderwijsmuseum. Ook op de lagere school werd in die tijd huiswerk gegeven, hoewel we ervan uit kunnen gaan dat dat alleen voor de wat oudere leerlingen gold.
Dat huiswerk effect heeft op schoolprestaties, is overtuigend aangetoond in twee omvangrijke Amerikaanse metastudies. De conclusie is eenduidig. 1) Leerlingen die huiswerk maken, presteren beter. 2) Hoe meer tijd leerlingen besteden aan huiswerk, des te beter zijn hun scores.
De schoolleiding moet het melden als een leerling 4 lesweken na elkaar in totaal 16 uren les- of praktijktijd afwezig was. En als een leerling minimaal 4 aaneengesloten schoolweken (28 kalenderdagen) continu afwezig en jonger dan 23 jaar is.
In het Nederlandse onderwijs gebruiken leraren voor het rapporteren van prestaties van leerlingen veelal de cijferschaal van 1 tot en met 10, waarbij een 6 als voldoende geldt.
Een schoolweek duurt in het voltijds secundair onderwijs minstens 28 lesuren van 50 minuten. In de meeste scholen is er tussen de 32 en 36 uur les per week.