TikTok heeft de wereld veroverd: mensen van alle leeftijden gebruiken de app om korte video's te maken en te delen. Maar hoeveel mensen gebruiken TikTok? In 2023 had TikTok wereldwijd ongeveer 1 miljard actieve gebruikers per maand.
Het aantal gebruikers blijft stijgen en zo ook de tijd die dagelijks op de platformen wordt doorgebracht. Ook hier staat TikTok in de schijnwerpers: het platform ziet het dagelijks aantal gebruikers met maar liefst 54% groeien naar 2,5 miljoen.
Keiharde statistieken
TikTok telt maar liefst drie miljoen gebruikers, waarvan meer dan de helft (1,6 miljoen) dagelijks actief is. In februari 2022 werd TikTok nog steeds 248,413 keer gedownload.
Dagelijks social media gebruik
Opvallend is, dat hoewel Youtube en Facebook beide 9.900.000 totaal aantal gebruikers hebben, Facebook 6.600.000 dagelijkse gebruikers heeft en YouTube “slechts” 3.500.000. Instagram groeit ook in 2023 in het dagelijks gebruik namelijk met (+725.000).
Het aantal TikTok gebruikers in 2022
In 2021 had de app 1,7 miljoen gebruikers en was de dagelijkste gebruikers 836.000.
TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt.
De app werd in 2017 uitgebracht, maar bestond al sinds september 2016 onder de naam Douyin voor de Chinese markt. De Chinese ontwikkelaar ByteDance lanceerde TikTok specifiek voor markten buiten China.
Dit platform heeft de meeste dagelijks gebruikers ten opzichte van de social media oplossingen uit het onderzoek en is flink gestegen door de jaren heen. In 2022 is er een stijging van 1.141.000 (12%) dagelijkse gebruikers. In januari 2023 zijn er 10,8 miljoen mensen die WhatsApp dagelijks gebruiken.
De Influencer50 van afgelopen jaar is dit jaar uitgegroeid tot de Influencer100. Daarom is het aantal nieuwkomers in de lijst groot. 59 influencers hebben dit jaar voor het eerst een plek weten te veroveren in de lijst, 9 influencers hebben de lijst verlaten.
Charli d'Amelio is met haar 141,5 miljoen volgers niet langer meer de meest gevolgde TikTokker ter wereld. Gisteren is zij ingehaald door een andere TikTokker met 142.4 miljoen volgers.
In 2021 waren er 1,8 miljoen mensen actief op TikTok, wat een stijging is van maar liefst +167%! TikTok is dan ook het snelst groeiende social media platform van het moment.
#1 Charli D'Amelio (17 jaar)
Met meer dan 133 miljoen volgers heeft Charli de meeste TikTok-volgers ter wereld.
Als jongere tieners TikTok gaan gebruiken, beperken we de toegang tot sommige functies zoals LIVE en Direct Messaging. Accounts van gebruikers tussen de 13-15 jaar staan automatisch op privé.
Het algoritme van TikTok is gebaseerd op de gemiddelde tijd dat gebruikers een video bekijken. Is deze extreem hoog? Dan wordt de video sneller aan andere gebruikers getoond. Op die manier kan een klein bedrijf dat nog maar net gestart is, met een video gemakkelijk duizenden likes of zelfs miljoenen views ontvangen.
Waar whiskey, vintage horloges en oldtimers jarenlang populaire investeringsobjecten waren onder verzamelaars, staat 2023 in het teken van nieuwe klassiekers. Van erfstukbroches en cognacs tot jongere klassieke auto's.
Social media worden opnieuw vaker gebruikt dan vorig jaar, voornamelijk door 40-plussers. Het aantal gebruikte platforms stijgt ten opzichte van 2022. In 2023 gebruiken 14,1 miljoen mensen in Nederland social media.
Welke leeftijd hebben de mensen die op Instagram zitten? Uit de gegevens van het “We Are Social 2021” rapport blijkt dat meer dan 50% van de accounts van mensen onder de 35 jaar zijn: 13-17 Jaar: 7,3% 18-24 Jaar: 29,8%.
De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
1. WhatsApp. Met 13,3 miljoen Nederlandse gebruikers is WhatsApp het grootste social media kanaal van Nederland.
De 36-jarige software-ontwikkelaar Zhang Yiming is de man achter ByteDance, het moederbedrijf van TikTok. Volgens een schatting van zakenblad Forbes is zijn vermogen gegroeid tot 16,2 miljard dollar, omgerekend 13,7 miljard euro.
Voor TikTok-gebruikers jonger dan 18 jaar is hun account standaard ingesteld op privé, wat betekent dat alleen iemand die de gebruiker goedkeurt als volger, zijn video's kan bekijken. De wijziging maakt deel uit van een breder pakket maatregelen om de privacy en veiligheid van gebruikers te verhogen.
In de afgelopen twaalf maanden heeft de wereldwijde TikTok-community een nieuwe dimensie gegeven aan entertainment. Ze deelden echte, persoonlijke verhalen die communities samenbrachten en anderen hielpen nieuwe manieren van denken te ontdekken.