Het Plan van Aanpak wordt door de werkgever samen met de werknemer opgesteld. In het Plan van Aanpak worden afspraken over de functiemogelijkheden gemaakt, het advies van de bedrijfsarts wordt hierin meegenomen. In het Plan van Aanpak moet duidelijk worden wat er gedaan gaat worden om passende arbeid te vinden.
Het verschilt per opleiding hoe lang je de tijd krijgt voor je Plan van Aanpak. Vraag dit daarom altijd na bij je onderwijsinstelling. De ene opleiding krijgt bijvoorbeeld 4 weken, terwijl de andere studie 5 a 6 weken krijgt. Verdeel de onderdelen goed over de weken.
Er is geen vast aantal bladzijden voor een PvA – tenzij je opleiding dat expliciet vermeldt. De een werkt zijn PvA verder uit dan de ander. Je kunt kiezen voor een compacte, maar sluitende beschrijving van de voornoemde onderdelen, of voor een uitgebreide uitwerking van deze onderdelen in drie hoofdstukken.
Een plan van aanpak zorgt voor duidelijkheid voor zowel werkgever als werknemer. In het plan mag alleen informatie staan die gerelateerd is aan de re-integratie. Er mag nooit medische informatie in het plan van aanpak staan. Zelfs niet als de medewerker hiervoor akkoord geeft.
Uw werkgever maakt samen met u een Plan van aanpak. Dit doet u uiterlijk 2 weken nadat de bedrijfsarts de Probleemanalyse heeft opgesteld. In het Plan van aanpak staat hoe u zo snel en verantwoord mogelijk weer aan het werk kunt.
De werkgever is verantwoordelijk voor het verloop van het re-integratieproces en daardoor verplicht tot het opstellen van een Plan van Aanpak en het bijhouden van de voortgang in dit proces.
Bent u het niet eens met het Plan van aanpak en komt u er niet uit met uw casemanager? Dan kunt u een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. Dan geeft UWV een onafhankelijk oordeel over de re-integratie.
De inleiding van je plan van aanpak heeft als doel het onderwerp van je onderzoek te introduceren en de relevantie ervan aan te tonen. Daarnaast geef je achtergrond informatie over het onderwerp en laat je duidelijk aan de lezer zien wat er in je plan van aanpak beschreven staat.
Een plan van aanpak wordt ook wel eens een projectplan genoemd. In een plan van aanpak staan de voorwaarden op basis waarvan het project wordt uitgevoerd. Het komt voor het eerst aan bod bij de initiatiefase van een project en vormt de basis voor de andere projectfasen.
Het Plan van aanpak is een momentopname. Uw werknemer en u zorgen ervoor dat het Plan van aanpak altijd actueel is en stellen het doorlopend bij als dat nodig is. Hiervoor houdt u goed onderling contact. Ons advies is om elkaar minimaal elke zes weken te spreken.
Samen met uw werkgever moet u er alles aan doen om snel weer aan het werk te gaan. U en uw werkgever moeten daarbij een aantal stappen volgen. Die stappen heten samen 're-integratietraject'. Een re-integratietraject duurt meestal maximaal 2 jaar.
Na een periode van thuiszitten start je zieke werknemer met het hervatten in 2 uren per dag. Als dat 2 weken goed gaat, breidt je zieke werknemer uit met 2 uren per dag. Dan zit je al op halve dagen (50% hersteldmelding). Gaan die halve dagen ook 2 weken goed, breidt je wederom uit met dezelfde stap.
Iedere 6 weken evaluatie
U bent verplicht tijdens het verzuim iedere 6 weken met uw medewerker te evalueren over de voortgang van de re-integratie. Als er uit de gesprekken blijkt dat het Plan van aanpak gewijzigd moet worden dan doet u dit en legt u deze vast in de evaluatie.
Bij de re-integratie van zieke medewerkers moet u voldoen aan de Wet Verbetering Poortwachter. Gedurende 104 weken geldt een aantal verplichtingen voor u als werkgever. Komt u niet alle verplichtingen na, dan riskeert u een loonsanctie van het UWV.
Hoe lang gaat het duren om te re-integreren met een burn-out? Het verschilt per persoon hoe lang u last kan hebben van een burn-out, maar het gemiddelde aantal dagen dat mensen ziek is, is volgens onderzoek bijna 300 dagen. Dat betekent dat u tien maanden met ziekte thuis kan zitten.
De Wet verbetering poortwachter gaat de strijd aan met langdurig verzuim door ziekte. Deze wet verlangt dat werkgever en werknemer zich samen met arbodienst of bedrijfsarts inspannen om de getroffen werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen.
De Wet verbetering poortwachter is ingevoerd met als doel zieke werknemers zo spoedig mogelijk te laten terugkeren naar het werk. Deze wet verlangt dat werkgever en werknemer zich samen met de arbodienst of bedrijfsarts inspannen voor de re-integratie van de betreffende werknemer.