Verhalen hebben de kracht om mensen te boeien en te overtuigen, maar dan moeten ze wel uit de volgende, juiste componenten bestaan. – Begin: introductie van de (hoofd)personages, omgeving en tijdsframe. – Motorisch moment: het moment dat er iets (spannends) staat te gebeuren. – Het midden: de strijd/het conflict.
Vertel verhalen, laat je publiek iets doen, zing een lied, verras ze! Des te groter de kans dat jouw inhoudelijk punt blijft hangen. Maak echt contact met je publiek. Veel mensen vinden presenteren spannend en zijn dan ook vooral “in hun hoofd” bezig tijdens het spreken.
Verhalen laten ons ervaringen opdoen die we nog niet kennen
Verhalen veroorzaken dezelfde emoties als echte gebeurtenissen en lokken hetzelfde gedrag uit als in de realiteit. Dat komt omdat verhalen een beroep doen op onze zintuigen en innerlijke verbeeldingskracht. Een verhaal laat je een bepaalde situatie herkennen.
Enkele tips voor effectieve storytelling zijn: een goede opbouw creëren om de aandacht vast te houden, het verhaal herkenbaar maken voor de doelgroep en het vermijden van te veel complexiteit. Het is belangrijk om de boodschap van het verhaal eenvoudig en begrijpelijk te houden.
Momenteel is de limiet 15 seconden. De stap past in de koers van Instagram om de strijd met video-app TikTok op te voeren. Instagram laat de eerste groep gebruikers langere Stories publiceren die niet meer worden opgesplitst in delen van 15 seconden. De langere Stories mogen maximaal 60 seconden duren.
Het is de meest maatschappelijk geaccepteerde drug die we kennen: alcohol. Legaal en in elke supermarkt verkrijgbaar voor iedereen boven de 18 jaar. Toch raakt gemiddeld 20% van de personen die alcohol consumeren op een bepaald moment verslaafd.
Elk verhaal heeft een probleem of conflict nodig. Iets wat de hoofdpersoon tegenhoudt zijn doel te bereiken, of iets wat hij moet oplossen/overwinnen. In een spannend verhaal zorg je dat dit een spannender, misschien wel levensbedreigend, conflict is. Een nu-of-nooit of alles-of-niets conflict.
Geloofwaardig betekent hierbij allereerst dat je personage logische keuzes maakt. Is het een historische figuur, dan past alles wat hij doet en denkt helemaal in de leefwijze van die tijd. En zijn ene beslissing vloeit uit het andere voort. Je mag deze hoofdpersoon allerlei gedachten toeschrijven.
Simpel gezegd, bestaat een verhaal uit een begin, midden en eind. Dit wordt de triadische structuur genoemd. Deze structuur maakte het verhaal boeiend en duidelijk voor de lezer of toeschouwer.
Hoe Houd Ik Het Spannend is een programma bij RTL 5. Bridget Maasland is een succesvolle A-ster, een gelukkige mama, heeft veel vrienden en geld zat. Maar, is dit alles? Ze trekt erop uit en onderzoekt welke dingen haar leven spannend kunnen houden.
Bij een conflict houdt iemand zich vanuit een innerlijke worsteling vast aan de ander. Wanneer je in conflict bent, heb je moeite om bepaalde emoties, gevoelens, gedachten en pijn door je heen te laten stromen. Eigenlijk ben je niet alleen in conflict met de ander, maar vooral ook met jezelf.
Ga in gesprek en communiceer assertief en constructief
Vraag naar het standpunt van je gesprekspartner. Praat vanuit jezelf en luister oprecht naar de ander, ook al ben je het er niet mee eens. Blijf in het gesprek feitelijk en beleefd en laat je niet verleiden tot gemene opmerkingen of persoonlijke aanvallen.
En welk doel wil je bereiken met social media? En natuurlijk vooral: welk doel wil je bereiken met Instagram? De Instagram stories die jij gaat posten, moeten jou namelijk helpen om dat doel te halen. Zorg in ieder geval dat je twee keer per dag een story post met zo'n 10-11 uur tussen die stories.
De maximale lengte van een Instagram Story-video is 15 seconden, tegenover slechts 7 seconden voor een foto. Ook al kan elk verhaal maximaal 15 seconden lang zijn, Instagram maakt het mogelijk een onbeperkt aantal verhalen achter elkaar toe te voegen.
* Instagram Stories-video's mogen maximaal 15 seconden lang zijn. * Instagram livestream video's mogen 60 minuten duren. * De verticale Instagram Reels-video's mogen maximaal 90 seconden duren; dit geldt zowel voor organische reels als video-advertenties.
Bij brand storytelling maak je gebruik van de vertelkunst om de essentie van je merk vorm te geven en over te brengen. Het is een combinatie van feiten (wie, wat en wanneer) en emoties (waarom) en deze combinatie laat mensen weten waar jouw merk over gaat en waarom dat voor hen interessant is.
Begin. Het incipit is de openingszin of -passage van een verhaal.