Aan het quattro-plaatje te zien (en de CO2-uitstoot) heeft de auto nog wel vierwielaandrijving. Dat betekent dat de SIV Light van 0-100 km/u accelereert in 7,8 seconde en een topsnelheid kan bereiken van 241 km/u.
Voor 309.650 euro mag je de 740 pk sterke Audi in Best ophalen. De auto is een jaartje oud – hij komt uit februari 2022 – en op de teller staat 3.700 kilometer. Je hoeft hem dus niet eerst in te rijden, als je – over de grens uiteraard – zijn topsnelheid van 305 km/u wil uitproberen.
De snelste auto van de Nederlandse politie is de Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic. Deze politieauto beschikt over een 286 pk sterke dieselmotor en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In 5,6 seconden zit de politie-Audi op de 100 km/u. Deze auto is het snelle interventie voertuig van de politie in Nederland.
Snelheden gemiddeld tussen de 50 en 80 km/u.
Hoeveel Audi A6'en van de politie zijn er? Vanaf 2018 verschenen er steeds meer A6'jes met blauwe en rode bestickering op de Nederlandse snelwegen. De A6 die in 2018 verscheen, is van de C7-generatie. In totaal waren er 140 stuks besteld voor een bedrag van zo'n 10 miljoen euro.
Tekst gaat door na het filmpje: Politieagenten hoeven zich bij de uitoefening van hun vak niet aan alle verkeersregels te houden, maar die vrijstelling is niet ongelimiteerd en aan diverse regels gebonden. Zo mogen ze niet harder dan 40 kilometer per uur boven de toegestane maximumsnelheid.
De politie – met tien regionale eenheden, de Landelijke Eenheid en het Politiedienstencentrum – staat onder leiding van korpschef Henk van Essen. De overige leden van de korpsleiding zijn Liesbeth Huyzer (directeur Operatiën), een directeur Bedrijfsvoering, Henk Geveke (Technologie en Innovatie) en Hanneke Ekelmans.
Ruim de helft van de nieuwe Snelle Interventie Voertuigen (SIV) staan op dit moment stil. Te weinig agenten kregen de speciale rijvaardigheidstraining om achter het stuur van de Audi A6 met 272 pk te mogen kruipen. Een Audi RS 6 met 600 pk van de politie, gaat er dus niet zo snel komen.
En er zijn duidelijke richtlijnen." Zo mag je met spoed maximaal 40 kilometer per uur harder dan het overige verkeer. Door rood rijden mag met maximaal 20 kilometer per uur en op vluchtstroken is het maximaal 50 kilometer per uur. Toch houdt hij zich niet altijd aan deze regels.
2. Politiebus. De huidige politiebus is een Mercedes-Benz Vito 116 CDI Tourer Lang met een 163 pk viercilinder. Het personenbusje gebruikt de politie met name in steden en dorpen en is ook niet echt snel.
Jawel, de politie mag ook zonder zwaailicht en sirene harder rijden dan is toegestaan. De minister van verkeer en waterstaat heeft de politie een algehele vrijstelling gegeven voor de verkeersregels in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.
Vaak gebruikt de politie een ratjetoe aan auto's, zo werden we pas nog ingehaald door een Peugeot 308 met zwaailichten en iets later door dienders in een onopvallende Mercedes A-klasse. Ze rijden sinds vorig jaar ook in Tesla's, zelfs. De X5 hierboven, is ter referentie.
De auto is vandaag voor het eerst op de Nederlandse wegen te bewonderen en zal in Delft bij de 112-dag op 4 oktober worden uitgestald waar hij van 10.00 tot 16.00 uur op de Jacoba van Beierenlaan te vinden is.
De topsnelheid is standaard begrensd op 250 kilometer per uur, maar kan opgehoogd zijn naar 280 of zelfs 305 kilometer per uur als voor het optionele Dynamic-pakket is gekozen.
Volgens de vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) kost een gemiddelde surveillancewagen zo'n 40.000 euro. En daarvoor krijgen ze dan een auto met mobilofoon, navigatie, zwaailichten en sirene.
Politie Nederland kiest voor Yamaha Tracer 700.
In sommige situaties rijdt de politie met spoed, maar zonder zwaailichten en sirene. Bijvoorbeeld bij gijzelingen, overvallen, inbraken en zelfdodingen. Dit doet de politie om de kans op een heterdaadsituatie te vergroten en daders te kunnen aanhouden, of om te voorkomen dat zaken (nog) ernstiger worden.
In geval van spoed moet de politie binnen 15 minuten ter plaatse zijn. Nu-meldingen zijn meldingen waarbij de politie direct nodig is, maar niemand is in levensgevaar.
Volgens de officiële regels is voorrang geven aan een politieauto met alleen zwaailichten aan, niet verplicht. De agent in het voertuig mag echter wel gebruik maken van zijn vrijstellingen, zoals door rood rijden, voorrang nemen (als dit kan) of bijvoorbeeld op de andere weghelft rijden.
ABT tunet niet alleen Audi's nadat ze de fabriek verlaten, soms mogen ze de auto's al behandelen voordat ze naar buiten worden gerold. De RS6 Avant Performance Nogaro Edition, heeft niet alleen de langste naam, maar heeft met 705 pk ook de meeste punch.
Dat zijn de dikke Audi A6 Avants met de zescilinder diesel en vierwielaandrijving. Natuurlijk, een Audi RS6 is veel sneller, maar in tactisch opzicht kan de politie hier goed mee uit de voeten.
Meestal zijn dit soort auto's uitgerust met camera- en meetapparatuur, zodat de snelheid gemeten kan worden van bestuurders. Begaat een bestuurder een overtreding, zal de politie deze persoon staande houden door middel van een uitklapbaar bordje, dat de politieagent vanuit de bestuurderspositie omhoog kan zetten.
Eerste hoofdcommissaris is sinds 2013 de hoogste rang bij de Nederlandse politie. De hoofdcommissaris is eindverantwoordelijk voor de politieregio waar hij of zij hoofdcommissaris van is en samen met de burgemeester en de hoofdofficier van justitie bepaalt de hoofdcommissaris het beleid van de politieregio.
Gemiddeld basissalaris
Het gemiddelde salaris voor a politieagent (m/v) is € 2.444 per maand in Nederland. 491 salarissen doorgegeven, bijgewerkt om 27 mei 2023. Is dit nuttig?
Agent: drie strepen. Hoofdagent: vier strepen. Brigadier: twee lauwerkransjes met in het midden een kroontje met zwaard. Inspecteur: kroontje.