Vaak wordt bij het beeld van God als rechter alleen aan straf gedacht. Het geloof in God als rechter heeft echter ook een andere en misschien wel belangrijker kant. Die kant van God hoort bij zijn vader-zijn. Zoals een vader wil dat zijn kinderen uitgroeien tot goede, rechtvaardige mensen, zo wil God dat ook.
Gods oordeel is zijn reactie op menselijk handelen, is onderdeel van Gods rechtvaardig regeren en staat nooit los van zijn barmhartigheid. 'Al zijn wegen zijn recht, een God van trouw, zonder onrecht, rechtvaardig en waarachtig is Hij', zingt het lied van Mozes (Deut. 32:4).
Het Laatste Oordeel is volgens de katholieke leer het moment waarop Jezus als Rechter over alle mensen zal oordelen. Daarmee zal Hij de wereld definitief verlossen van het kwaad. Wanneer de Dag des Oordeels zal aanbreken, is niet geopenbaard. 'De dag van de Heer komt als een dief in de nacht', schrijft Sint Paulus.
Gods ogen zijn de enige ogen die jou niets verwijten. Het zijn ogen vol van liefde die alles weten en toch vergeven. Heel Gods gezicht zegt dat Hij genadig is en dat jij er mag zijn. Als je in Gods ogen kijkt leer je jezelf kennen en ontdek je wie je bent: gewenst, gewild en innig geliefd.
God zag er dus uit als een mens. Omdat God een wijze man was die als een vader waakte over de mensen, kozen kunstenaars er in de Middeleeuwen al voor om hem te tonen als een grijze oude man. Vaak had hij wit/grijs haar en een baard. Ook Michelangelo schilderde hem met een baard in zijn frescos in de Sixtijnse kapel.
Na je gebed kun je luisteren naar de gevoelens en ingevingen die je krijgt. Een daarvan kan het antwoord op je gebed zijn. Als we met een ware bedoeling en een oprecht hart bidden, antwoordt onze hemelse Vader overeenkomstig ons geloof in Hem. Hij antwoordt niet om alleen onze nieuwsgierigheid te bevredigen.
In kunstwerken uit de Middeleeuwen is de duivel vaak een menselijke gedaante met dierlijke kenmerken zoals een staart, vleugels, klauwen of hoorntjes. De slang die Eva verleidt in het paradijs wordt vaak ook gezien als een vermomming van de duivel.
De ogen van Gods kinderen mogen aan de hand van tekens de waarheid van Gods beloftewoord zien. Er is best veel te zien, al is onze Koning onzichtbaar in de hemel. In ongeloof kun je de al wel zichtbare vervulling ontkennen. Die is alleen te zien met ogen die gescherpt zijn door geloof.
Als beeld van God is de mens vooraleerst Zijn plaatsvervanger op aarde: God legt de schepping in de handen van de mens om in de plaats van God - en dus zoals God - met de wereld om te gaan. Als beeld van God wordt de mens met andere woorden geroepen om mede-schepper te zijn[6].
Het geheimenis van Christus bestaat hierin dat gelovigen uit de joden en uit de heidenen met elkaar verenigd zullen zijn door hun vereniging met Christus. Het geopenbaarde geheim is 'Christus voor de volken'.
Vijftien tekenen zullen de Dag des Oordeels aankondigen, het ene na het andere, op vijftien achtereenvolgende dagen. bergen en dalen zullen verdwijnen.
De anderen die uit het graf worden opgewekt zullen ondervraagd worden door de engelen Nakir en Munkar. Daarna zal de overledene een boek krijgen waarin zijn leven is opgetekend. De rechtvaardigen zullen het in hun rechterhand ontvangen en gaan vervolgens direct door naar de paradijselijke tuinen van de engel Reduan.
Tussen zijn ogen staan de letters Kaaf Faa' Raa' geschreven, oftewel “Kaafir” (d.w.z. ongelovige). Dit zal gelezen kunnen worden door elke moslim, geletterd of ongeletterd. Een ander kenmerk van hem is dat hij onvruchtbaar zal zijn. Hij zal geen kinderen krijgen.
Een oordeel is jouw mening over iets of iemand. Het vertelt je wat over hoe jij de wereld beschouwt. Het is jouw waarheid die voortkomt uit je eigen situatie en referentiekader. Door je oordeel ontstaan je emoties, die zowel positief als negatief kunnen zijn.
Stoppen met oordelen is als een geschenk voor jezelf.
Het maakt je leven moeitelozer, leuker en lichter. Je gunt het jezelf om het leven simpelweg over je heen te laten komen, zonder er continu iets van te vinden. En dat leeft een stuk lekkerder.
God scheidde het licht van de duisternis; [5] het licht noemde God dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Het werd avond en het werd ochtend; dat was de eerste dag. [6] En God zei: 'Er moet een uitspansel zijn tussen de wateren, een afscheiding tussen het ene water en het andere.
Ik zou het bij God niet weten. (bij god niet weten als algemene uitdrukking in de betekenis 'helemaal niet weten' is ook heel gebruikelijk) O, mijn God!
Christenen geloven namelijk in één God en drie personen: Vader, Zoon en Heilige Geest. God, die onzichtbaar is en altijd mysterie blijft, heeft zich geopenbaard in de persoon van Jezus Christus en blijft sindsdien aanwezig in de Geest.
Dat is zijn innerlijke waarheid die naar buiten komt in wat Hij zegt en doet. Jezus is zo vol van Gods genade en waarheid dat er geen plaats is voor iets anders. Zoals Jezus en God in elkaar opgaan, zo kun je in hen opgaan: dit is de laatste waarheid over ons leven. Daardoor kun je ook 'waarheid doen'.
Maar als Jezus merkt dat iemand weet heeft van zijn bedoelingen, zegt Hij bemoedigend: 'Jouw ogen zijn zalig omdat zij zien' (Mat. 13:16). De wijze heeft ogen in zijn hoofd, maar de dwaas wandelt in de donkerte (Pred. 2:14).
Jezus kon mensen zien door de ogen van Gods liefde. Hij zag daardoor hoe mooi mensen van binnen zijn en wat God daarvan tot uiting zou willen brengen. Hij keek alleen maar met ontferming naar mensen, oftewel: Hij wijst niemand af! Hij kijkt dwars door alle pijn en teleurstelling van mensen heen.
De belichaming van het kwaad: de duivel steelt zielen, geeft mensen zogenaamd bovennatuurlijke krachten en eist daar een prijs voor, die hij vervolgens met meedogenloze hardheid en wreedheid verzamelt als de woekeraar van de hel.
De duivel werd afgebeeld met een bokkenpoot. De reden hiervoor zou kunnen zijn de onrust van de geit of de slechte geur van de bokken of de grote geslachtsdrift.
Het getal is zeshonderdzesenzestig. ' Sommige oude bronnen noemen overigens 616 of 665, maar 666 met zijn herhalende getallen wordt nu algemeen gezien als een teken van de duivel.