15 november 2021 In de ANWB Onderweg app vind je sinds kort alle laadpalen terug. En dat niet alleen. De app toont ook of de plek al bezet is of dat er nog een plekje vrij is. Vanuit de app kun je direct een route naar de laadpaal plannen en die openen in jouw favoriete navigatie-app.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Met automatisch verrekenen ontvangt u een laadpas, ziet u uw gebruiksgegevens in en ontvangt u een overzicht van betaalde facturen. Een laadpaal die automatische verrekening mogelijk maakt is vaak duurder en u betaalt in dat geval ook maandelijks voor een laadbeheer abonnement.
De lichtjes op de laadpaal dienen blauw te worden. Geven de lichtjes een andere kleur dan gaat er iets mis. Ook in de auto zelf kun je controleren of het laden juist is gestart. Dit verschilt per autotype, kijk hiervoor in de handleiding.
Snelladen tot 80% is efficiënter
De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen. Over je hele reis gerekend is je totale laadtijd dan ook korter als je twee keer stopt bij een snellaadstation en tot 80% oplaadt dan één keer tot 100%.
Ja, dat kan. Jouw laadpaal is zo geïnstalleerd dat je met elke soort laadpas kunt laden. Je partner heeft dus alleen een laadpas nodig en kan met iedere laadpas laden.
De laadkabel ontkoppel je van de paal door de laadsleutel/tag tegen de sensor op de laadpaal te houden. Er volgt dan een piepje en het licht rondom de kabel gaat uit. Op dat moment kun je de kabel verwijderen.
Laadtijd in het kort:
4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW) 12 tot 58 minuten via een snellader (250 - 50 kW)
Als je een auto van de zaak hebt, mag je werkgever ook de kosten voor de laadpaal bij jou thuis en de installatie hiervan onbelast vergoeden. De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt.
Vroeger kon u in veel Nederlandse steden uw elektrische auto gratis parkeren bij een openbare laadpaal. Maar dit is nu helaas niet meer toegestaan.
Tijdens het snelladen blijf je in principe in de buurt van de auto omdat je snel weer weg kunt. Je kunt ook in je auto blijven zitten en even wat ontspannen of werken.
Parkeren bij een laadpaal zonder te laden is weliswaar asociaal, maar het is niet illegaal. Er zijn in het verleden boetes voor uitgedeeld, maar de Hoge Raad oordeelde in 2022 dat laadpaalkleven in principe niet strafbaar is.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Het aanvragen van een openbare laadpaal is gratis. Het laden van uw auto kost wel geld.
Laden zonder laadpas
Je hebt niet altijd een laadpas nodig om je elektrische auto op te laden. In veel gevallen kun je een mobiele app gebruiken die gekoppeld is aan je bankrekening of creditcard. Het is dus niet zo dat je even de bankpas of creditcard langs de paal swiped en dan met laden kan beginnen.
In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).
Groen: een kabel is aan het laadpunt aangesloten, het laadpunt is bezet. Blauw: het laadpunt voorziet een voertuig van stroom. Rood: een fout heeft zich voorgedaan, het laadpunt herkent bijvoorbeeld uw laadpas niet.
Thuisladen is de voordeligste vorm van opladen. De gemiddelde laadtijd van een elektrische auto die thuis wordt opgeladen ligt tussen de 6 en de 10 uur. Wanneer een auto aan een DC snellader wordt gekoppeld, kan de elektrische auto tot wel 6 keer sneller opladen.
Laadpaal zoeken in ANWB Onderweg app
In de app ANWB Onderweg app vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal in gebruik of vrij is. Ook kun je zoeken naar laadstations van specifieke aanbieders.
Als uw laadpaal niet zoals behoren reageert op uw laadpas, dan kan dit aan 2 dingen liggen: De laadpas kan defect zijn, wat betekent dat de chip in de laadpas gebroken of beschadigd is. Dit komt echter bijna niet voor. Probeer de laadsessie te starten met een tweede pas.
Stop altijd eerst het laden en ontkoppel vervolgens de laadkabel wanneer de vergrendeling bij de laadaansluiting van de auto automatisch is ontgrendeld. Beëindig het snelladen via de knop bij de laadaansluiting van de auto, via de knop op het middendisplay of via de gebruikersinterface van het laadstation. >
Jazeker, je kunt geld verdienen aan een laadpaal door je stroom te verkopen aan anderen die hun elektrische auto willen opladen. De voorwaarde is wel dat je van je eigen laadpaal een openbare laadpaal maakt, die vindbaar is in apps en dat je laadstation op eigen terrein op een gemakkelijk bereikbare plaats staat.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.