Dat betekent dat politieauto's, ook zonder optische- en geluidssignalen, bijvoorbeeld de maximum snelheid mogen overtreden, door rood licht mogen rijden, over de vluchtstrook of busbaan kunnen rijden of op het trottoir mogen parkeren. Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen.
Politieagenten hoeven zich bij de uitoefening van hun vak niet aan alle verkeersregels te houden, maar die vrijstelling is niet ongelimiteerd en aan diverse regels gebonden. Zo mogen ze niet harder dan 40 kilometer per uur boven de toegestane maximumsnelheid.
Vluchtstrook Een vluchtstrook wordt bereden met een snelheid van maximaal 50 km per uur. Maximumsnelheid De rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid voor voertuigen ≤ 5000 kg TMM.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
De topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur. Daarbij is de politie getraind om zo veilig en snel mogelijk door het verkeer te rijden.
De politie mag de brieven niet lezen en ook niet meeluisteren als je met je ouders praat. Je mag niet samen met meerderjarige verdachten (dus ouder dan 18 jaar) naar de luchtplaats of vervoerd worden. Meisjes en jongens zijn ook altijd apart van elkaar.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's.
Deze Ford F-150 Police Responder is momenteel de snelste die je kunt kopen. De Ford F-150 Police Responder gebruikt de bekende 3.5 EcoBoost-motor die bijvoorbeeld in de Raptor ligt, maar ook in de Ford GT. In de politieauto produceert de V6-motor 400 pk en 670 Nm; de automaat stuurt die kracht naar alle wielen.
Dat betekent dat politieauto's, ook zonder optische- en geluidssignalen, bijvoorbeeld de maximum snelheid mogen overtreden, door rood licht mogen rijden, over de vluchtstrook of busbaan kunnen rijden of op het trottoir mogen parkeren. Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen.
De snelheidsmeting kan ook plaatsvinden via de boordsnelheidsmeter van de politieauto. Dit houdt in dat de politie achter u aanrijdt en op met een gelijkblijvende afstand waarbij de op hun boordsnelheidsmeter in de politieauto de op dat moment gereden snelheid wordt afgelezen.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Deze controles worden uitgevoerd met behulp van een radar die meet of passerende auto's harder rijden dan toegestaan. Als dat zo is, geeft de radar een signaal aan het fototoestel en die maakt een foto van het kenteken van de auto.
Als u 50 km per uur of meer te hard heeft gereden, dan volgt een strafbeschikking. Dit betekent dat u een geldboete krijgt en een strafblad.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Snelheidsoverschrijding: 5 km/h: € 36. 10 km/h: € 77. 15 km/h: € 148.
286 PK dieselmotor. Acceleratie (0-100 km/h): 5,6 seconden. Topsnelheid (km/h): 250 km/u.
Iedere politieauto heeft een traumabeertje. En omdat je nooit weet wat je tegenkomt op straat, is de agent van veel gemakken voorzien: een veiligheidshelm, rol afzetlint, DNA-kit, digitale camera, kogelwerend vest, uitschuifladder, zwemvest, opvouwbare pylonen, gereedschap, verrekijker en een lange wapenstok.
In september presenteerde Volkswagen de allereerste plug-inhybride op basis van z'n middenklasser, de Passat GTE. Onder de kap leggen de Duitsers een geblazen 1,4-liter viercilinder die is gekoppeld aan een 115 pk sterke elektromotor. Het gezamenlijk vermogen komt daarmee uit op 218 pk en 400 Nm.
Er zijn twee geluidsniveaus in decibels: eentje voor overdag en eentje voor na middernacht. De norm op 3,5 meter van de voorbumper van het interventievoertuig is minimaal 110 dB voor de dagsirene en 95 dB (± 5dB) voor de nachtsirene.
Hoe hard mag een ambulance rijden? Als een ambulance een spoedrit heeft, ook wel een A1-rit genoemd, moet de ambulance binnen 15 minuten aanwezig zijn bij de patiënt. De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden.
De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde. Deze kent een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. Mede vanwege het toenemende verkeer is het minimale volume verhoogd van 100 naar 110 dB.
Zwaailichten van hulpdiensten in Nederland en België, zoals politie, brandweer en ambulancediensten zijn blauw.
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
Wanneer je trekker breder is dan 2,60m is het verplicht om een zwaailicht te voeren. Ook wanneer het brede voertuig langs de weg aan het werk is dient een zwaailicht gebruikt te worden.