Een LAPL en PPL opleiding kost van A tot Z respectievelijk rond de €13.000 en €17.000 op een Tecnam. Onze PPL opleiding op een Cessna/Piper Warrior kost gemiddeld €19.000 en op de Piper Archer €20.000.
Kosten. Voor de PPL(H) opleiding bestaan de kosten uit helikoptergebruik, brandstof, instructeur, landingsgelden, theorie(examens) en verzekeringen. Houdt u rekening met een bedrag van in totaal ongeveer € 40.000,-.
Voor het behalen van de PPL moet je eerst de theorie examens behaalt hebben. Hiervoor zal je een 7 tal examens moeten doen, waarbij 9 vakken getoetst worden. Over het algemeen wordt de theorie niet als moeilijk gezien, echter vergt het wel tijd om de theorie onder de knie te krijgen.
Een PPL vliegbrevet geeft de houder in principe het recht op vrijwel alle type vliegtuigen te vliegen (ook grote jets mits de houder tevens een HPA = High Performance Aircraft certificaat en een typerating op de betreffende jet of turboprop heeft).
PPL Praktijklessen
Vlieguur prijs, landingsgelden en instructietarief zijn de andere bepalende factoren. Totaal inclusief het eerder genoemde bedrag voor theorie en hulpmiddelen moet je rond de € 20-23000,- totaal rekenen, als je je examen kan halen met de wettelijke minimale 45 uur.
In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.
Een EASA-brevet (LAPL en PPL) is in principe een levenlang geldig, het zijn de 'ratings' op het brevet die kunnen verlopen. U haalt een brevet altijd met een rating, bijvoorbeeld SEP (Single Engine Piston), een brevet voor éénmotorige vliegtuigen. Deze rating is twee jaar geldig.
Met 16 jaar mag je je eerste solo vlucht doen. Je moet 17 jaar oud zijn om een praktijkexamen PPL te doen.
Het PPL-brevet is de start van iedere pilotencarrière. Alle piloten met commerciële ambities zijn verplicht een Private Pilot License te halen. Het PPL-brevet geeft je toestemming om over de gehele wereld non-commerciële vluchten te maken met een toestel tot maximaal 5.700 kilo.
Geldig houden van je brevet
Vliegtuigvliegers moeten elk jaar 12 uur vliegen om hun class rating geldig te houden. Heb je deze uren gevlogen, dan volstaat een trainingsvlucht van een uur waarin je met een instructeur alle oefeningen nog eens doorloopt. Vlieg je deze uren niet, dan kun je een profcheck doen.
Voor PPL(A) en LAPL(A) moet u zeven examenvakken behalen. Informatie over deze theorie-examensVoor een Theory Statement / Verklaring Theorie moet u binnen 18 maanden een voldoende halen voor de genoemde examenvakken.
Om jouw PPL te behalen en te leren vliegen zijn er minimale eisen die nodig zijn om de opleiding succesvol af te ronden. Zo moet er een minimaal aantal uren worden gevlogen, speciale theorie vakken gevolgd worden en er moet ook een medische keuring plaatsvinden om uiteindelijk jouw vliegbrevet te krijgen.
Zonder brevet mag je 0 meter de lucht in. Met brevet en toestemming voor je vlucht van de luchthaven en/of autoriteiten moet je minimaal 150 meter hoogte (bebouwde kom 300 meter) aanhouden en mag je ook over privégrond vliegen.
Voor je pilotenopleiding financiering kies je uit twee soorten consumptief krediet: een persoonlijke lening of een doorlopend krediet. De persoonlijke lening is de meest gekozen leenvorm. 98% van de mensen kiest hiervoor. Je ontvangt direct het hele leenbedrag op je rekening.
De KLM Flight Academy is de enige luchtvaartschool in Nederland die jou rechtstreeks kan opleiden tot verkeersvlieger bij KLM. Doorloop je met succes de strenge selectie, dan volg je samen met jouw medestudenten de tweejarige opleiding tot verkeersvlieger mét financiering.
Gewoonlijk 4 piloten. Vermits één cockpitbemanning altijd uit 2 piloten bestaat, heb je voor langeafstandsvluchten 2 bemanningen nodig. Net als mensen uit andere beroepen hebben piloten recht op een urenmaximum dat zij niet mogen overschrijden.
Als u een PPL-SEP heeft moet u minimaal 12 vlieguren maken en een 12e vlucht met instructeur in de 12 maanden voorafgaand de vervaldatum voor het geldig houden van het vliegbrevet. Een PPL-SEP is 3 jaar geldig.
Alle vliegtuigen variëren in prijs, afhankelijk van type, leeftijd, staat, maatwerk enzovoort. Nieuwe privéjets variëren in prijs van $ 3 miljoen tot meer dan $ 70 miljoen. In dit voorbeeld zullen we echter tweedehands vliegtuigen onderzoeken.
Het LAPL is een Europees brevet, dat je het recht geeft om in het Europese luchtruim te mogen vliegen met een eenmotorig vliegtuig, dat niet zwaarder mag zijn dan 2000 kg. Voordat je passagiers mag meenemen, moet je zelfstandig wat ervaring hebben opgedaan als Pilot in Command.
Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Vooropleiding. Havo-diploma met tenminste wiskunde B, natuurkunde, Engels en Nederlands. Daarnaast moet er nog een aanvullende natuurkunde cursus worden behaald bij het Boswell of Wismon Instituut (heb je voor 2010 je natuurkunde behaald, dan hoef je deze aanvullende natuurkunde cursus niet te volgen).
Waar staat PPL voor ? PPL staat voor Private Pilot License. Wat kan en mag ik ermee ? Met een PPL mag u vliegtuigen besturen zonder daarvoor een vergoeding te ontvangen en alleen op niet commerciële vluchten.
Vliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.
Defensie verkoopt geen strategisch materieel zoals oorlogsschepen, tanks en jachtvliegtuigen via de veilingverkoop. Wel kunt u bijvoorbeeld kleding, kasten en voertuigen en dienstauto's kopen.
De ULM heeft enorm aan populariteit gewonnen, niet alleen omdat het makkelijker is om het brevet te behalen, maar vooral omdat het stukken goedkoper is dan een PPL-licentie. Toch is het nog geen goedkope hobby. Een toestel kost tussen 10.000 en 100.000 euro.