Kan een import auto een NAP-rapport hebben? Ja, dat kan zeker. Elke auto op Nederlands kenteken beschikt over een NAP-rapport. Het zegt alleen niets over de betrouwbaarheid van de tellerstand.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'. U ziet verschillende data.
De RDW kan bij een degelijke, uitgebreide onderbouwing een correctie doorvoeren. Het bewust terugdraaien van kilometertellers is bij wet verboden sinds 2014. Een andere, zeer belangrijke reden voor het niet tonen van een NAP logo is een importverleden van een auto.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
Een NAP rapport is een overzicht van de kilometerstanden van de afgelopen jaren. Dit rapport wordt ook wel Tellerrapport genoemd. Alle door de RDW erkende bedrijven zijn wettelijk verplicht de kilometerstand te registreren. Hierdoor ontstaat er een betrouwbaar beeld van de kilometerhistorie.
Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Das Import heeft op een uitstekende manier de import geregeld van mijn BMW X5. Wat ik vooral heb weten te waarderen is de goede communicatie. Helder en snel. Daarnaast is het inbouwen van extra zaken, zoals Alarm klasse 4, een prettige service die het makkelijk maakt.
Als een bestuurder een andere bestuurder sleept, mag er tussen beide voertuigen maximaal 5 meter zitten. Het is verstandig dat de gesleepte auto de alarmlichten aan heeft, voor extra zichtbaarheid.
Als de kilometerteller ooit is vervangen dan moet hier een sticker van zijn die op de auto zit. Deze sticker kan op de deur van de bestuurder, op het instrumentenpaneel, in het handschoenenkastje of op een andere zichtbare plek zitten.
Het kan lastig zijn om te zien of een auto schade gehad heeft. Er is via het kenteken één status die iets daarvan kan vermelden. Dat is de zogenaamde WOK-status, Wacht op Keuring. Die status kan worden afgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), een schade-expert of de politie.
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
“Bij de RDW kun je online de gegevens van een voertuig controleren. Zoek uit wat het oorspronkelijke bpm-bedrag van de auto is en vergelijk dat met wat je bij de RDW ziet staan onder het kopje Fiscaal. Als de bpm heel laag is dan kun je op je vingers natellen dat die auto met schade is geïmporteerd.
Als je in Nederland een auto wil kopen, ben je in Nederland behoorlijk duur uit. Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
Mocht u dit zelf willen doen dan is het dus zaak dit goed vooruit te plannen. Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €139,05 kosten voor RDW leges, recycling, tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Koop je zakelijk een auto in het buitenland en betreft het een BTW auto dan kun je deze ex BTW aanschaffen. Vervolgens kun je de auto bij import in Nederland opgeven bij de Belastingdienst. Dit noemen we ook wel intracommunautaire verwerving.
Als u goederen uit een land buiten de Europese Unie (EU) importeert, moet u aangifte doen bij de Douane. En u betaalt meestal invoerrechten. Ook betaalt u btw en soms accijns, verbruiksbelasting en overige heffingen. Check altijd aan welke regels en eisen uw product moet voldoen.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Meest populaire importauto's uit Duitsland
Duitse auto's in het kleine en middensegment blijven onverminderd populair en zijn een goede keuze om te importeren. Vooral de modellen van Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Ford, Renault en Toyota scoren goed.
Het terugdraaien van tellerstanden is sinds 1 januari 2014 bij wet verboden. De strafmaat is € 10.000,- boete en/of 1 jaar celstraf.
Kosten zijn ongeveer €50 tot €100. Afhankelijk van welk merk en type.