Voor zover bij ons bekend is worden meestal in groep 4: tafel van 1, tafel van 2, tafel van 3, tafel van 4, tafel van 5 en de tafel van 10 geleerd. En in groep 5 de tafel van 6, de tafel van 7, tafel van 8, tafel van 9 en natuurlijk alle tafels door elkaar.
In groep 4 maken kinderen kennis met de tafels. Eerst leren zij inzicht te krijgen in het principe van vermenigvuldigen. Daarna moeten zij de tafels uit hun hoofd leren.
In groep 5 komen daar tafels zes, zeven, acht, negen, elf en twaalf bij. Daarnaast wordt het begrip delen geïntroduceerd en leren kinderen deelsommen maken, met en zonder rest.
Het eerste doel is om de tafels 'achter elkaar' te leren. Het eerst komen de 'makkelijke' tafels van 2, 10 en 5. Daarna komen achtereenvolgen de tafels van 3, 4, 6, 7, 8 en 9 aan bod. Die van 9 is makkelijker dan de meeste andere, en is daarom geschikt als toetje.
Bij de meeste scholen worden de tafels in het tweede en derde leerjaar geleerd en is het aan de leerlingen om te zorgen dat je deze ook later goed blijft beheersen. Voor niet alle kinderen is het even makkelijk alle tafels te leren, daarom is het goed de tafels ook na het 3e leerjaar regelmatig te blijven oefenen.
Sluit aan bij school: vraag zijn leerkracht welke tafel aan bod is en oefen deze ook thuis. Beter elke dag kort (tien minuutjes) dan eens per week een uur. Oefen regelmatig samen met je kind hardop. Ook bij de spelletjes op de computer kun je er even bij gaan zitten om de sommen uit te spreken.
Ga naar Spelletjesplein. Op Spelletjesplein vind je onwijs veel spelletjes om online tafeltjes te oefenen. Bij het spel Tafel Tunnels wordt door de tafels goed te beantwoorden het schild opgeladen en krijg je genoeg snelheid om door het spervuur heen te vliegen. Ook vind je er leuke spellen die offline kunt spelen.
Als leerlingen de tafels hebben geautomatiseerd, kunnen ze tafelsommen vlot en foutloos oplossen. Leerlingen hebben dan maximaal twee seconden nodig om een antwoord op te roepen. De automatisering van de tafels zorgt voor ruimte in het werkgeheugen voor andere bewerkingen.
Tafels zijn er in allerlei vormen. Je hebt rechthoekige eettafels, die het meest populair zijn, maar ook vierkante, ovale of ronde eettafels. Welke het beste bij jou past, hangt af van de grootte van de ruimte waarin je de eettafel wilt plaatsen en van je leefsituatie.
Een andere 'golden oldie' om tafels te leren is het tafellied. Net zoals veel kinderen het alfabet hebben geleerd door het liedje te zingen, helpt het zingen van een liedje met de tafels voor de meeste kinderen enorm goed om te tafels in het hoofd te krijgen.
In groep 6 leert een kind nieuw regels voor (werkwoord)spelling en taal- en rekenkundig ontleden. Daarnaast leert het rekenen met grote getalellen, breuken en decimalen (kommagetallen). Vakken gericht op de brede ontwikkeling zijn biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, beeldende vorming en gym.
Als 25 huizen samen 100% zijn, dan is één huis [100/25]%, dus 4%. Als 1 huis 4% is, dan zijn 7 huizen 7x4=28%. Het antwoord is dus 28%.
In groep 4 moeten de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10 vlot door elkaar worden gemaakt. De andere tafels worden wel aangeboden, maar hoeven pas in groep 5 te worden gememoriseerd. Rekenen tot 100: Om te rekenen tot en met honderd zijn er veel basisvaardigheden die geautomatiseerd moeten zijn.
Nadelen ronde eettafel
Nu zitten er ook een aantal nadelen aan een ronde eettafel. De poten van een ronde eettafel nemen veel ruimte in beslag waardoor je moet opletten welke stoelen je moet aanschaffen. Een ronde eettafel is ook compacter waardoor je weer minder kwijt kan op de tafel zelf.
Dankzij een ovale eettafel kunnen er gemiddeld meer mensen aanschuiven. Omdat je geen rechte hoeken hebt, is een extra eetkamerstoel aan schuiven simpel. Ook is bijpraten gemakkelijker aan een ovale tafel dan aan een rechte eettafel; je kan de hele tafel overzien en elkaar gemakkelijker aankijken.
Een ronde tafel neemt minder ruimte in beslag
Hij is compact, heeft geen hoeken en past daarom beter in een kleine woonkamer. Je kunt daarnaast spelen met verschillende zitmogelijkheden. Zet (verschillende) stoelen rondom of schuif er een comfortabel eetkamerbankje: dit bespaart ruimte én creëert meer zitruimte.
Bij leerproblemen en leerstoornissen is er altijd sprake van werkgeheugenproblematiek (Ruijssenaars, 2001). Daarom hebben kinderen met een leesstoornis, ook moeite met het automatiseren van de tafels. Vaak worden ook problemen met de aandachtsfuncties gezien en dat is een tweede obstakel om de tafels goed te leren.
Automatiseren is rekenhandelingen vrijwel routinematig uitvoeren. Voordat een leerling antwoord geeft op een som voert hij of zij snel enkele 'ingesleten' denkstappen uit. Memoriseren is het uit het hoofd kennen van de antwoorden van sommen.
Volgens Page 8 8 de auteurs van de Wereld in Getallen moet aan het einde van groep 4 een tempo van 15 tot 20 keersommen gemiddeld per minuut zijn bereikt. In de loop van groep 5 moet het memoriseren van de tafelproducten worden voltooid.
De tafels van vermenigvuldiging of kortweg tafels zijn een hulpmiddel om snel te kunnen vermenigvuldigen. De tafels worden op de basisschool uit het hoofd geleerd om vermenigvuldigingen uit te kunnen voeren.