Deze creatieve materialen stimuleren de ontwikkeling van (jonge) kinderen op een bijzondere manier. De creatieve ontwikkeling, sensomotorische en sociaal-emotionele vaardigheden bijvoorbeeld, worden gestimuleerd wanneer kinderen met klei of verf spelen. Dat is natuurlijk al heel wat.
Functionele functie van schilderwerk
De belangrijkste functie van verf is de bescherming van houtwerk. Een oude verflaag biedt niet de gewenste bescherming. Dit kan houtrot, lekkage en dure reparaties tot gevolg hebben. Door de verflaag stelselmatig te onderhouden worden onnodige herstelkosten voorkomen.
Ontwikkelingsgebieden stimuleren
Stimuleer tijdens deze activiteit verschillende ontwikkelingsgebieden. Tijdens het verven maakt het kind gebruik van zijn fijne motoriek. Daarnaast kan het kind zijn fantasie kwijt op papier. Hiermee stimuleer je de beeldende expressie.
Het is super leuk voor kinderen om te ontdekken met wat voor materiaal ze allemaal nog meer kunnen verven en wat het effect is als ze ermee schilderen op papier. Een knijper is de basis en voor de kwast kun je bijvoorbeeld pompoms, veertjes, chenille draad, schuursponsjes, keukendoekjes, watjes, folie etc gebruiken.
De motorische ontwikkeling kan beoordeeld worden op basis van het bereiken van motorische mijlpalen en op basis van kwaliteit van bewegen. Voorbeelden van mijlpalen zijn rollen, kruipen, zitten, staan en lopen.
Schilder je eerst de muren of plinten
Ga je dus aan de slag met het schilderen van je muur en plinten hou dan de volgende volgorde aan. Schuur je plinten en grond ze eerst, schilder vervolgens je muur en eindig met het schilderen van je plinten. Staat je vraag er niet tussen of heb je een andere vraag.
Ontwikkelingsgebieden stimuleren
Stimuleer de sensomotorische ontwikkeling van het kind. Het kind voelt de verf onder zijn voeten en loopt hiermee over het papier (grove motoriek).
Schilderen heeft betrekking op het werken met een hoge mate van detail. Het gaat om de randjes van een groter deel of sierlijke details, waarvoor je bij voorkeur een specifieke kwast gebruikt. Vakschilders die het hebben over verven bedoelen het 'inkleuren' van de grote delen, bijvoorbeeld op de wand.
Schilderen op nummer is net een tikkeltje lastiger, omdat verf makkelijker vlekt, maar zoveel verschilt het niet. Het basisprincipe is dus niet erg lastig. Verder is het zo lastig als je het jezelf maakt.
Kleuren beïnvloeden stemmingen en stimuleren ideeën. Kleuren roepen indrukken op. Zonder licht is er geen kleur. In het zuivere witte licht van de zon zijn alle kleuren aanwezig.
Voor een perfect resultaat werk je een muur in 1 keer af. Schilder het oppervlak in vierkanten van ongeveer een halve vierkante meter en werk van boven naar beneden. Breng de verf met een roller of kwast aan in een verticale beweging.
Kleien stimuleert de fijne motoriek, het traint bijvoorbeeld spieren die nodig zijn om te leren schrijven. Daarbij is het voelen van de klei voor de jongste kinderen al goed, ze leren door klei ook goed te voelen: is het hard, zacht, warm, koud, glad, ruw, etc. Door kleien wordt de fantasie geprikkeld.
De creatieve ontwikkeling is onderdeel van de cognitieve ontwikkeling en gaat over het vermogen om te fantaseren, dromen en nieuwe dingen te creëren en te ontdekken. Creativiteit uit zich niet alleen in knutselen, tekenen en schilderen, maar ook in spelen, dansen, zingen, schrijven en muziek maken.
Groeien in klein motorische vaardigheden
Kleine motoriek heeft te maken met de bewegingen van de vingers, handen en pols. De klein (of fijn) motorische ontwikkeling duurt langer dan de ontwikkeling van de grote (of grove) motoriek.
Bij fijne motoriek kun je denken aan, knippen, plakken, kleuren, tekenen, kralen rijgen of het leren schrijven. Maar ook voor het aan-en uitkleden heb je handigheid in de fijne motoriek nodig, denk bijvoorbeeld aan de rits, de knopen los of vast maken, veters strikken.
Grove motoriek gaat over grote bewegingen die kinderen maken, zoals zwaaien, kruipen, lopen en zwemmen. Fijne motoriek gaat over het uitvoeren van meer subtiele handelingen, zoals schrijven, knippen en tekenen.
Wanneer de ramen zijn geschilderd adviseren wij u om deze na minimaal 5 uur droogtijd voorzichtig dicht te doen. Het is beter wanneer u het raam nog niet op slot zet maar op de ventilatie stand. Dit zodat er nog een matige luchtcirculatie langs het deel kan.
Begin niet te vroeg op de dag en ga 's avonds niet te lang door. Doet u dit wel, dan loopt u het risico van condensvorming door sterke temperatuurverandering, waardoor de verf mat wordt en de hechting aanzienlijk verslechterd.
Je moet altijd éérst ontvetten, bijvoorbeeld met St. Marc, en dan pas schuren. Dus niet andersom! Eerst ontvetten en daarna schuren is de juiste volgorde wanneer je de ondergrond voorbehandelt om te gaan schilderen.