Neem de problemen van de andere persoon serieus en luister begripvol. Wat voor jou iets kleins lijkt, kan voor iemand anders heel belangrijk zijn. Zeg dus niet “Zo erg is het toch niet” of “Gewoon niet meer aan denken”. Je kan wel zeggen "Dat moet lastig voor je zijn”.
Laat weten dat iemand je mag benaderen zodra daar behoefte aan is. Ga eventueel iets met het slachtoffer doen, bijvoorbeeld wandelen of koffie drinken. Laat het slachtoffer weten dat praten over de gebeurtenis kan, maar niet hoeft. Laat fysieke informatie (een folder, flyer of brochure) achter.
Er zijn aantal dingen die op dit moment onbewust voor een rot gevoel kunnen zorgen. Voorbeelden hiervan zijn: Je hebt het heel druk, waardoor je niet aan ontspanning toe komt of stress hebt. Je hebt juist te weinig te doen, waardoor je je verveelt of geen voldoening uit de dag haalt.
Laat de ander praten en luister zonder oordeel
Iemand die niet lekker in zijn vel zit, voelt daar vaak schaamte of boosheid over. Probeer dus vooral niet te oordelen, en erken het gevoel. Zo nodig je iemand uit om te blijven praten. Je kunt bijvoorbeeld simpelweg zeggen: “Wat vervelend dat je je rot voelt.”
Als er niemand in je omgeving is waarmee je kunt praten, bel dan met 0900-0113 of chat via www.113.nl. Hier werken mensen die er goed met je over kunnen praten.
Laat iemand uitpraten
Assertief communiceren, betekent ook: luisteren. Luister naar wat een ander te zeggen heeft, totdat hij of zij klaar is met het hele verhaal. Als je de ander interrumpeert, ook al heb je voor je gevoel belangrijke informatie, dan vind jij je eigen verhaal belangrijker dan dat van een ander.
Maak regelmatig oogcontact in een gesprek, let op je intonatie en gezichtsuitdrukkingen, maak een warm en aanmoedigend gebaar. Iemand die gesloten is maar zich wel graag open wilt stellen, is vaak hypergevoelig voor dit soort signalen.
Toon begrip
Oordeel niet en bied een luisterend oor aan. Al is het maar af en toe een belletje, kaartje of berichtje. Probeer te laten weten dat je er voor hem of haar bent en dat deze persoon er toe doet. Vraag ook of je wat kunt doen of betekenen maar liever niet: ''Als ik een keer wat kan doen, dan zeg het maar.''
Ik hoop dat je gauw weer kunt lachen, dan herstel je vast snel! Lieve [naam], We willen jou heel veel sterkte en beterschap wensen. Hopelijk voel je je snel beter, zodat je weer lekker kan spelen.
Geef de persoon aandacht en wees warm en liefdevol tegen de persoon. Vraag altijd aan de persoon wat hij/zij wil doen, zoals muziek luisteren of juist liever niets doen. Toon altijd begrip en neem de gevoelens van de persoon serieus. Probeer de persoon ook niet op te vrolijken.
Buiten kantooruren kunt u de huisartsenpost bellen. Hulp is 24 uur per dag mogelijk. De huisarts belt zo nodig de crisisdienst die u komt helpen. U kunt ook een telefonische hulplijn bellen, bijvoorbeeld 113 of gratis 0800 0113 als u aan zelfdoding denkt.
U voelt u bijvoorbeeld somber, verward, angstig of gespannen. Door zulke psychische klachten heeft u minder plezier in het leven. Psychische klachten ontstaan vaak als er meer problemen zijn of heftigere dingen gebeuren dan u aankunt. De balans hiertussen is tijdelijk niet goed.
Met psychische problemen kunt u online hulp zoeken. U kunt ook terecht bij uw huisarts of bedrijfsarts als u er zelf niet uit komt. De huisarts of bedrijfsarts helpt u zelf of verwijst u door naar hulpverleners binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ).
Stel jezelf regelmatig bloot aan sociale situaties. Oefen zo vaak als je kunt. Begin klein, bouw je skills en zelfvertrouwen langzaam op, en merk hoe je steeds beter wordt in het aanknopen van gesprekjes. Weet dat de meeste mensen het heerlijk vinden om meer contact te hebben met de mensen om hen heen.
Wat te doen als je geen vrienden hebt:
Herinner jezelf eraan dat veel mensen geen vrienden hebben. Zoek uit welke vorm je eenzaamheid aanneemt. Pak onderliggende oorzaken zoals depressie of angst aan. Poets je sociale vaardigheden op.