wat is luisteren? Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren.
Voorbeelden van valkuilen bij luisteren:
je denkt dat je korting moet geven omdat de klant over prijzen begint te praten. je klant humt en jij interpreteert dat (zonder te checken) als goedkeuring terwijl de klant slechts duidelijk maakt dat hij luistert.
Goed luisteren heeft grote invloed op de kwaliteit van je communicatie, op je relatie met anderen en op je werk. Door goed te luisteren: Krijg je meer informatie. Begrijp je de ander beter.
Maak oogcontact, kijk de ander aan (maar ga niet zitten 'staren' naar de ander). Zet je belemmerende gedachten opzij, denk niet alvast na over wat jij wilt zeggen. Laat je niet afleiden, dus: mobiel uit, niet 'even' een verslag doorlezen of je mail checken. Luister' naar de lichaamstaal van de ander, observeer goed.
“Wat hebben jullie mij horen zeggen? Ik blijf namelijk maar praten omdat ik het gevoel heb dat jullie nog niet gehoord hebben wat ik eigenlijk wil zeggen.” “Ik wil graag mijn punt duidelijk maken én ik wil graag dat jullie je niet storen aan mijn lange verhaal.
Laat iemand uitpraten
Luister naar wat een ander te zeggen heeft, totdat hij of zij klaar is met het hele verhaal. Als je de ander interrumpeert, ook al heb je voor je gevoel belangrijke informatie, dan vind jij je eigen verhaal belangrijker dan dat van een ander. Of heb je al ingevuld wat de ander wil zeggen.
Globaal luisteren= globaal luisteren wat er wordt verteld. Intensief luisteren= volledig beeld van wat er wordt verteld (details) Kritisch luisteren= tijdens het luisteren een mening vormen. Gericht luisteren= selecterend luisteren geïnteresseerd in bepaald aspect.
Effectief luisteren betekent dat je begrijpt wat de ander écht wil overbrengen. Het gaat dus niet alleen om wat iemand zegt, maar ook om hoe iemand het zegt. Wanneer een collega bijvoorbeeld vertelt dat hij een dagje minder gaat werken, is het belangrijk om ook op de toon en de blik van je collega te letten.
Narcisten horen niet omdat ze alleen naar zichzelf luisteren. Inderdaad, de narcistische persoonlijkheid ligt achter veel van je frustrerende situaties als het gaat om communiceren. Deze mensen letten nooit op de perspectieven van anderen.
Het is even belangrijk, of misschien nog wel belangrijker dan praten. Door te luisteren ontstaat er namelijk begrip tussen jou en je gesprekspartner. Je begrijpt beter hoe iemand anders denkt en komt zo dichter tot elkaar. Ook zorgt luisteren ervoor dat je gesprekspartner zich gewaardeerd en gehoord voelt.
Luisteren verheldert, stimuleert persoonlijke groei en maakt wijzer. Luisteren kan ervoor zorgen dat de ander wakker wordt (geschud) en het kan de weg openen naar meer begrip en een rijkere taal. 'Luisteren helpt te luisteren naar het leven dat door ons geleefd wil worden,' stelt auteur Parker Palmer.
Maar als iemand vraagt of je luistert en dan drie losse woorden uit haar relaas herhalen: dat is het tegenovergestelde van luisteren. Het is erkennen dat je het gepraat van de ander vooral beschouwt als een irritant dreinend geluid op de achtergrond, met af en toe een uitschieter.
Praat als een slak
Kies een zin, zoals “Ik zou graag oefenen om mijn impact te vergroten.” Zeg deze zin wanneer je alleen bent, hardop tegen jezelf. Hierna herhaal je hem nog eens, maar deze keer HEEL veel langzamer, in slakkengang. Pauzeer dan even bewust.
Passief luisteren is: Aanhoren wat de ander tegen u zegt, zonder dat u zich daadwerkelijk inspant om te begrijpen welke 'boodschap' er misschien verborgen zit achter de woorden van degene met wie u contact hebt. U bent eigenlijk meer bezig met wat u zelf te zeggen hebt.
- zich een mening willen vormen; - een bepaalde handeling willen uitvoeren; - een spel mee willen spelen.
Empathisch luisteren wil zeggen dat je echt wilt weten wat de ander te vertellen heeft. Als empathisch luisteraar ben je bezig met de ander, je voert het gesprek met interesse in de ander. In het gesprek ben je erop gericht om de ander echt te horen, te begrijpen en zijn gevoelens te onderkennen.
Bedenk dat mensen hooguit vijftien minuten geconcentreerd kunnen luisteren. Houd daarom bij voorkeur een korte en krachtige presentatie. Als u een lang verhaal wilt gaan vertellen, vraag u dan van te voren af of het echt zo lang moet zijn.
Het vooraf invullen van woorden leert de leerling voorspellen en het invullen en verbeteren tijdens het luisteren, zorgt ervoor dat de leerling continu gefocust blijft op de betekenis en het logisch verloop van de tekst. Door te delen leren leerlingen van elkaar en reflecteren ze op hun eigen werk.
Het luisterdoel bepaalt hoe intensief en hoe nauwkeurig de luisteraar luistert. Een goede luisteraar maakt gebruik van alle visuele informatie die gegeven is. Hij is gespitst op referenten in de omgeving, let op waar de spreker naar kijkt of wijst.
De eerste is door te zeggen dat je graag eerst je redenering wil afmaken en daarna direct in zal gaan op de interessante en terechte vraag. Op die manier houd je maximaal de aandacht vast voor jouw verhaal en stel je de vragensteller gerust dat je op een later moment in zal gaan op zijn vraag.
Leg uw mobiel uit het zicht (of andere zaken die kunnen afleiden). Luister en geef niet meteen advies. Voor u het weet bent u aan het woord om de ander te vertellen wat hij of zij moet doen. Vaak wil de verteller alleen maar zijn verhaal kwijt.