Elke ruimte die niet gevuld is met brandstof bestaat namelijk uit lucht die waterdamp bevat. Met de Nederlandse temperaturen is het niet waarschijnlijk dat benzine of diesel bevriezen, maar de condensatie in lege brandstofleidingen bevriest wel gemakkelijk.
Dus, in principe heeft het geen vriespunt. In plaats daarvan heeft het een bereik van temperaturen die geleidelijk de oorspronkelijke vloeibare vorm van de brandstof veranderen. Op basis van verschillende soorten benzinemengsels en -mengsels is het gebruikelijke bereik -40 tot -200 graden Fahrenheit.
ijs is geen vloeistof. ijs kan niet bevriezen. ijs is reeds bevroren water.
Waarom je brandstoftank tijdens koud weer altijd ten minste halfvol moeten zijn? Om te voorkomen dat de brandstofleidingen 's nachts bevriezen. Sneeuw en lage nachttemperaturen kunnen ervoor zorgen dat auto's niet meer willen starten. De oorzaak zit 'm vaak in bevroren brandstofleidingen.
De brandstof begint vanaf -7 graden celcius al licht te kristalliseren. Additieven en filter voorkomen daarbij echte problemen maar werken tot iets onder -20 graden. Rond die -20 kan de parafine in de brandstof echte filterverstoppende vlokken vormen. Vooral bij tripjes richting het oosten dus iets om op te letten.
Als je de olie namelijk bewaart bij een te lage temperatuur (onder de 7°C) zal het beginnen te stollen.
Controleer je koelvloeistof Als koelvloeistof bevriest, kan het je je motor kosten. Bedenk dus of de koelvloeistof nog voldoende antivries bevat om ook ver onder nul vloeibaar te blijven. Ga na wanneer de koelvloeistof voor het laatst is vervangen en dus niet alleen is bijgevuld met puur leidingwater.
Bij koude temperaturen vermindert de startcapaciteit van uw batterij. Bij +25°C heeft uw volledig geladen batterij bij belasting zo'n 100% capaciteit. Bij 0°C biedt de batterij nog 65% capaciteit, en bij -18°C slechts 40% capaciteit. Oorzaak is dat de weerstand in de accu stijgt en het chemisch proces langzamer gaat.
Motorrijden als het vriest kan best maar pas op voor gladde wegen. Ben je wel iemand die met alle weertypes rijdt dan is het zaak altijd beschermende kleding te dragen. Voor je helm is een pinlock vizier aan te raden. Leren motorkleding is stevig maar vergt onderhoud, zeker in de winter.
Als de motor na een paar kilometer warm is, kun je de kachel hoger zetten waardoor het behaaglijk warm wordt. Stop dan even en trek je jas uit, zodat de riem goed aansluit. Heb je stoelverwarming, zet die dan ook aan. Deze zorgt ervoor dat je het snelst opwarmt.
Bevriezing van de huid kent verschillende stadia. Het begint met een prikkelend en/of doof gevoel van de huid, die – bij opwarming – pijnlijk wordt en gaat tintelen. Maar houdt de blootstelling aan de kou aan, dan kleurt de huid wit of bleek en kan deze gevoelloos worden.
Hoe lang duurt het om 1 liter water te bevriezen? Als je je diepvriezer niet opent tijdens het proces, moet je rekenen op zo'n drie uur. Moet je in de tussentijd wel in de vriezer zijn, dan neemt het wat meer tijd in beslag.
Vogelpootjes zijn bedekt met een laagje schubben, die ook nog eens erg goed tegen vrieskou kunnen. Deze schubben bevatten heel veel keratine. Keratine is ook te vinden in onze eigen haren en nagels en is een vezelig en stug eiwit dat niet kan bevriezen.
Elke ruimte die niet gevuld is met brandstof bestaat namelijk uit lucht die waterdamp bevat. Met de Nederlandse temperaturen is het niet waarschijnlijk dat benzine of diesel bevriezen, maar de condensatie in lege brandstofleidingen bevriest wel gemakkelijk.
Toch is ook daar erg veel tolerantie. Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Wat is een pekelfiets? De pekelfiets is een motorfiets met een lage aanschafwaarde die volledig mag worden aangetast door pekel. Met een pekelfiets kun je in de winter gewoon doorrijden. Deze motor mag wat roest gaan vertonen.
Het is slecht voor de motor, je ademt de ongezonde gassen in tijdens het krabben en de motor warmt nauwelijks op. Zet bij het starten alle lichten en energieverbruikers uit. Zet de ventilatie, achterruitverwarming, stoelverwarming en de radio uit. Dat belast je accu minder.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Zolang de motor de bedrijfstemperatuur nog niet heeft bereikt, moeten de toerentallen in het onderste derde deel van het toerentalbereik blijven. Tegelijkertijd wordt aangeraden om niet plankgas te geven. Het opwarmen mag niet als deze stilstaat, zo menen de experts van Autobild.
Koelvloeistof is een vloeistof welke gebaseerd is op circa 50% gedemineraliseerd water. Het bestaat naast dit gedemineraliseerde water en antivries (glycol) ook nog uit speciale toevoegingen die er samen voor zorgen dat het voertuig gekoeld wordt en dus niet oververhit raakt.
Meng 2 liter water met 125 ml glasreiniger/afwasmiddel en ongeveer 120 ml schoonmaakalcohol. Giet het met een trechter in het ruitensproeivloeistofreservoir en laat die winterse temperaturen maar komen.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.