De een reist graag met de trein, de ander kan niet zonder zijn auto. Reizen per trein en ander openbaar vervoer verloopt vooral in en tussen de grotere steden vlot; de auto is daar vaak juist wat minder snel.
De auto nemen is op veel plekken in Nederland nog altijd de snelste manier om op de plaats van bestemming te komen. Die conclusie van het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving wordt ook door dit ritje bevestigd: met de auto leg je dit traject drie keer zo snel af als met het openbaar vervoer.
Reizen met de trein is beter voor het milieu dan reizen met de auto. Met de auto stoot je meer CO2 uit dan met de trein. Zeker als je niet beschikt over een elektrische auto is het een goede zet om met de trein te gaan in plaats van met je auto.
Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
Over het algemeen blijft de trein - in termen van broeikasgasemissies - de meest milieuvriendelijke vorm van gemotoriseerd passagiersvervoer in Europa, in vergelijking met reizen per auto of vliegtuig.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
'Als ik op een vol plein ga staan en abrupt naar boven kijk, zul je zien dat er 20 tot 30 mensen hetzelfde doen. Die mensen worden geactiveerd om hetzelfde te doen. Dat bepalen de spiegelneuronen in ons brein. Als er één iemand achter de trein aan gaat lopen, gaan anderen dat dus ook doen.
BUITENPOST - Sinds deze week rijden alle treinen langzaam langs Buitenpost. Er is namelijk een snelheidsbeperking ingesteld van 40 km/u. Met een lage snelheid is de veiligheid voor nu geborgd, zo laat woordvoerder Jacqueline Toonen van ProRail weten.
De NS past de tarieven elk jaar aan op basis van de verwachte inflatie. Ook het bedrag dat de Nederlandse Spoorwegen jaarlijks betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoornetwerk bepaalt de prijs van de treinkaartjes. Over de hele linie gaan de prijzen gemiddeld met 4,3 procent omhoog.
Spoorveiligheid. De trein is in Nederland een van de veiligste vervoermiddelen. Ongevallen onder treinreizigers en medewerkers zijn door alle preventieve maatregelen gelukkig zeldzaam. Ongevallen of incidenten waarbij veiligheid in het geding is, worden altijd zorgvuldig onderzocht.
De Nederlandse Spoorwegen hebben met een totale trajectlengte van 2.800 kilometer het grootste deel van het Nederlandse treinnetwerk in beheer. Per dag wordt met een passagierstrein gemiddeld 680 kilometer gereden, zegt woordvoerder Kees Rutten van de NS. „Alle treinen bij elkaar rijden zo'n 500.000 kilometer per dag.
De meeste hogesnelheidstreinen rijden in dienstregeling 250-320 km/h, terwijl andere Europese Intercity-treinen snelheden halen van maximaal 130 tot 200 km/h.
Dat hangt af van het spoor – het baanvak – waarover de trein rijdt, en wat voor soort trein het is. De snelheid heet de baanvaksnelheid. De baanvaksnelheid van goederentreinen op grote stations is bijvoorbeeld 40 km/u. Voor de overige stations 80 km/u.
TGV: snelste traditionele hogesnelheidstrein (574,8 km/u)
In 2007 vestigde de TGV POS een nieuw record met 574,8 kilometer per uur. Voor alle duidelijkheid: dat soort snelheden worden niet in de reguliere reizigersdienst gehaald.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
Treinen kunnen elkaar namelijk inhalen. Als een trein vertraagd is, kan een andere trein eerder aankomen op het perron.
Er bestaat geen wettelijke norm die bepaalt dat een trein “vol” is. NS hanteert wel normen bij de planning. Veel mensen denken dat een trein vol is op het moment dat er geen zitplaats meer is. Dit is niet altijd zo, in sommige gevallen is het de bedoeling van de vervoerder dat meerdere mensen moeten blijven staan.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Alarmnummer 112 bellen.
Bel je 112 met een mobiele telefoon vanuit een trein, geef dan als eerste het treinstelnummer door of de eerstvolgende plaats waar je naartoe rijdt. De centrale kan alle hulpdiensten klaar laten staan op een van de stations langs het traject.
De ICE rijdt op topsnelheid op hogesnelheidslijnen en daarnaast met 140 tot 200 km/u op reguliere lijnen. Op reguliere lijnen die van het treinbeïnvloedingssysteem LZB voorzien zijn, rijdt de ICE tot 230 km/u, bijvoorbeeld op het traject Berlijn – Hamburg. Op de hogesnelheidslijnen wordt 250 tot 300 km/u gereden.
Bijna overal in Nederland is de maximum snelheid nu 140 km per uur. De meeste NS-treinen kunnen ook niet harder. Maar de nieuwe intercity's die NS heeft besteld kunnen 200. Als die er zijn moet tussen Zwolle en Lelystad 200 gereden worden en tussen Lelystad en Amsterdam 160: tijdwinst een half uur.
Veel tenderlocomotieven kunnen in beide richtingen gebruikt worden, maar veel grotere locomotieven mogen niet met volle snelheid achteruit rijden en moeten dus gekeerd worden, meestal op een draaischijf.