Wanneer u regelmatig gebruik maakt van DC-laders, kan de degradatie versneld worden. Door verschillende factoren degraderen sommige accu's sneller dan anderen. De accu van een Nissan Leaf degradeert bijvoorbeeld sneller dan de accu van een Tesla Model S. Probeer uw lading tussen de 20% en 80% te houden.
“Traag opladen is goed voor je batterij”
Dit was lang iets waar veel mensen bij zwoeren. Volgens deze wetenschappers is het echter niet per se goed voor je accu om heel langzaam op te laden, ook al blijft de hitte in de batterij daarmee beperkt.
Een snellader levert een hoger vermogen dan een normale oplader. Hierdoor zit je batterij sneller vol. Waar je met een 12 watt oplader bijvoorbeeld 2 uur nodig hebt om je toestel op te laden, heb je met een 18 watt snellader maar 1,5 uur nodig.
Snelladen tot 80% is efficiënter
Maar bij lange afstanden, tijdens vakanties bijvoorbeeld, laad je meestal onderweg op bij een snellaadstation. Dan is het vaak het slimst om op te laden tot maximaal 80%. De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen.
Ze worden wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC) genoemd. Het vermogen afkomstig van het elektriciteitsnet is altijd AC. Accu's, zoals die in je EV, kunnen echter alleen stroom opslaan als DC. Daarom hebben de meeste elektronische apparaten een converter ingebouwd in de stekker.
DC-spanning is constant en kent geen piek- of effectieve waarden. Daarom geldt een wisselspanning van 50 Volt als veilig, terwijl bij gelijkspanning de grens ligt op 120 volt. Dat geldt voor droge situaties. Bij natte huid is de veilig spanning de helft lager, dus respectievelijk 25 en 60 volt.
Uiteindelijk won de wisselspanning, omdat een wisselspanning makkelijker in een andere spanning om te zetten is en er minder verliezen bij transport optreden. Zo werd wisselspanning de basis voor de elektriciteitsdistributie. Lees meer over: Wat is het verschil tussen wisselspanning en gelijkspanning?
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Tot 100 procent opladen is slecht voor je batterij
Maar zodra je batterij weer voor 1 procent leegloopt, zal de oplader die 1 procent onmiddellijk weer bijladen. Juist dat laatste procent opladen veroorzaakt de meeste slijtage. Bovendien wordt je toestel warm, en ook dat zorgt voor slijtage.
Pas op met hoge temperaturen
Hoe hoger de temperatuur tijdens het laden, hoe sneller de accu namelijk slijt. Daarom is het ook geen goed idee om je smartphone 's nachts onder je kussen op te laden. Kies liever voor een koele plek. Ook tijdens het gebruik heeft hitte overigens invloed op de batterij.
Om te zien welke apps op jouw smartphone de grootste energievreters zijn, moet je in iOS naar Instellingen / Batterij gaan, en op Android naar Instellingen / Batterij & energiebesparing / Batterijgebruik. Hier staat een lijst met alle apps die je gebruikt en hoeveel van je batterij ze verbruiken.
De beste manier om de accu op te laden is door het toestel helemaal uit te zetten als deze aan de lader gaat. Op die manier is de accu niet alleen weer sneller opgeladen, maar verklein je ook de kans op oververhitting van de batterij. Dat levert op de lange termijn schade op.
De gemiddelde laadtijd van een elektrische auto die thuis wordt opgeladen ligt tussen de 6 en de 10 uur. Wanneer een auto aan een DC snellader wordt gekoppeld, kan de elektrische auto tot wel 6 keer sneller opladen.
Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
Over het algemeen is de regel: hoe meer wattage de oplader kan leveren, hoe sneller je smartphone opgeladen kan worden. Het aantal wattage wordt aangeduid met (W) dat je vaak ook terugziet in de producttitel. Kijk ook even goed hoeveel wattage je telefoon aan kan.
Een laadpaal aansluiten op je zonnepanelen
Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
Indien u wil kunnen laden aan 7,4kW of 22kW hebt u minimaal 32A nodig. Voor 3,7kW of 11kW volstaat 16A. Aangezien u ook nog uw licht wil kunnen aandoen en elektrisch wil koken of verwarmen dient er boven het vermogen van uw laadpaal nog marge te zijn voor deze apparaten.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Telefoon 's nachts opladen is slecht voor telefoonaccu
Lithium-ion-batterijen slijten namelijk veel sneller na 80 procent, dan daarvoor. Dit heeft te maken met de chemische samenstelling van een telefoonaccu, die het best gedijt tussen een oplaadpercentage van zo'n 20 tot 80 procent.
Vooral het 's nachts opladen is gevaarlijk omdat je er dan geen toezicht op houdt. Omdat je slaapt en daardoor niet ziet wanneer de batterij vol is, kan het apparaat gaan 'overladen' met het risico dat de lader of het apparaat zelf oververhit raakt en in brand vliegt.
Wat is goedkoper: tanken of je elektrische auto opladen? Elektriciteit is per kilometer een stuk goedkoper dan benzine, aldus Gaslicht.com. Natuurlijk rijzen de energieprijzen momenteel wel de pan uit. Hoeveel je precies betaalt, hangt af van je energiecontract.
Sinds het ontstaan van ons stroomnet is wisselspanning of alternating current (AC) de standaard. Zonnepanelen, windturbines en elektrische auto's werken echter allemaal op gelijkstroom. Daardoor groeit de rol van deze direct current.
Gelijkspanning is alleen maar gevaarlijk als de stroom van de min naar de plus kan lopen. Je kan dus zonder problemen één van de twee polen aanraken (om er een stekker aan te zetten bijvoorbeeld) zolang de andere pool maar veilig geïsoleerd is.
Presteert doorgaans beter dan AC-motoren voor stallingsoperaties. Het is moeilijk om een gelijkstroommotor te vinden om een oude te vervangen, en revisie kan kostbaar zijn. DC-motoren zijn duur om te maken en te bouwen.