Besluit: op een bedrijfswagen betaal je snel 1.000 euro belastingen per jaar. Een werknemer betaalt maandelijks dus belastingen op bovenstaande bedragen. Met een brutomaandloon van 3.000 euro betekent dit dat hij door zijn bedrijfswagen jaarlijks een kleine 1.000 euro minder nettoloon ontvangt.
Deze waarde is gelijk aan 20% van 6/7e van de catalogusprijs van het voertuig (min een eventuele eigen bijdrage in de wagenkost).
Bestel dus zo snel mogelijk je bedrijfswagen al je er nog één moet bestellen. Je leaset op 1 augustus 2023 een bedrijfswagen. Je stelt die ter beschikking van een werknemer en je zou er normaal een maandelijkse solidariteitsbijdrage van 39,12 euro voor moeten betalen.
Een bedrijfswagen is meer waard dan loonsverhoging
Op je loon betaal je natuurlijk belastingen. Ook je werkgever moet op je loon heel wat extra betalen. Netto hou je daar niet altijd enorm veel van over. Het kan daarom interessant zijn om een bedrijfswagen te krijgen en zo je budget te sparen.
Krijg je bovendien een tankkaart, dan hoef je je zelfs geen zorgen te maken over stijgende benzineprijzen. Eens een auto, altijd een auto – Je bedrijfswagen maakt deel uit van je loon, en dat is goed beschermd in het arbeidsrecht.
Een werknemer met een bedrijfswagen betaalt daar belastingen op, dat loopt al snel op tot 1.000 euro per jaar. De fiscus beschouwt een bedrijfswagen immers als een zogenaamd voordeel van alle aard. Dit jaar zullen werknemers met een bedrijfswagen opnieuw iets meer belastingen moeten betalen.
Een bedrijfswagen is ook voor de werkgever een leuk extralegaal voordeel. Zo'n bedrijfsauto komt immers een pak voordeliger uit dan een financiële promotie. Als werkgever is het voordeliger om je medewerker een bedrijfswagen ter beschikking te stellen dan hem een gelijkwaardige loonsverhoging toe te kennen.
De waarde van je bedrijfswagen telt niet mee voor de berekening van je vakantiegeld en pensioen.
Op de maandelijkse loonbrief wordt de waarde van het VAA eerst bij het brutoloon geteld. Dit is nodig om op het totaalbedrag RSZ en bedrijfsvoorheffing in te houden.
De meest zuinige bestelwagen is de Ford transit courier FWD 95 pk diesel. Met een laadvolume van 2.3 m3 past hier ongeveer 580 kilo aan laadgewicht in. Deze bestelwagen heeft een CO2 uitstoot van 105 g/km. De Ford rijdt 3.8l/100 km.
Als je als werknemer geen eigen bijdrage voor persoonlijk gebruik betaalt: cataloguswaarde van de auto x 6/7de x 20%. Betaal je wel een eigen bijdrage voor eigen gebruik: (cataloguswaarde - eigen bijdrage) x 6/7de x 20%. Wie een tankkaart heeft: bovenstaande formules + 20%.
De nieuwe berekeningsformule voor het voordeel van alle aard ziet er als volgt uit: Voor dieselwagens: cataloguswaarde × 6/7 × [ 5,5 + ( CO²-uitstoot wagen - 67 ) × 0,1 ] / 100. Voor benzinewagens: cataloguswaarde × 6/7 × [ 5,5 + ( CO²-uitstoot wagen - 82 ) × 0,1 ] / 100.
In principe mag iedereen met een geldig rijbewijs met uw leasewagen rijden, een leasewagen is namelijk verzekerd. U blijft wel altijd de hoofdbestuurder en draait dus in principe op voor alle kosten.
Categorie N1: voertuigen bestemd voor goederenvervoer op ten minste 4 wielen, alsmede dergelijke voertuigen op 3 wielen met een massa van ten hoogste 3,5 ton (lichte vrachtwagens, trekkers,...)
Werknemer betaalt belasting op VAA.
Voor een gemiddelde wagen komt dit voordeel alle aard neer op een waarde tussen € 200 en € 300 per maand. Rekening houdende met een belastingtarief van 50%, betaalt de werknemer er dus € 100 tot € 150 aan belastingen op.
Een salariswagen of loonwagen is een auto die de werkgever ter beschikking stelt aan een werknemer. Het voertuig maakt deel uit van diens loonpakket, vaak aangevuld met een tankkaart. De werknemer mag de auto ook privé gebruiken, maar betaalt daar wel een maandelijks bedrag voor dat wordt afgetrokken van het loon.
Pensioen. Het belangrijkste verschil tussen bruto en netto is dus de loonheffingskorting. Het kan zijn dat het verschil nog groter wordt door andere posten die je moet afdragen over je brutoloon. Bijvoorbeeld je pensioen.
De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde - eigen bijdrage. Lees er meer over op deze pagina. Voorbeeld: Jouw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 22% en je hebt een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar.
Bruto netto verschil
Het brutoloon is het basisbedrag dat je iedere maand aan je werknemer beloofd hebt. Als je het nettoloon gaat berekenen trek je alle ingehouden bedragen en loonheffingen af van het brutoloon. Het bedrag dat overblijft is dus het nettoloon.
Dat hangt af van je persoonlijke situatie. De regel die je vooral moet onthouden is: hoe meer kilometers je rijdt, hoe voordeliger zo'n salariswagen wordt. Vaak is dit het geval bij mensen die de wagen ook veel in hun privétijd gebruiken en bijvoorbeeld een tankkaart van het bedrijf krijgen.
Die zogenoemde “salariswagens” mogen, in tegenstelling tot “pure bedrijfswagens”, ook privé gebruikt worden, en dat ook op kosten van het bedrijf.In principe zouden bedrijfswagens enkel gebruikt mogen worden voor de uitoefening van een job.
Om te vermijden dat er op fiscaal vlak een voordeel van alle aard aangegeven moet worden, kunnen de werkgever en de werknemer ervoor kiezen dat de werknemer een bijdrage betaalt die het persoonlijk gebruik van de bedrijfswagen dekt.
De belasting op bedrijfswagens in 2022 wordt fors duurder. Het belastbaar voordeel stijgt voornamelijk door de jaarlijkse aanpassing van de CO2-coëfficiënt. Dit betekent dat de belasting op bedrijfswagens met minimaal 10 procent toeneemt.
[1] Indien een bedrijfswagen zonder tankkaart ter beschikking gesteld wordt, dan kunnen de door de werknemer betaalde brandstofkosten bijgevolg niet in mindering worden gebracht van het voordeel van alle aard van de bedrijfswagen.
De kosten van een bedrijfswagen zijn voor je vennootschap aftrekbaar volgens een zogenaamde gramformule. Deze houdt zowel rekening met de CO2-uitstoot van je wagen als het brandstoftype. Het aftrekbaar tarief wordt als volgt berekend: 120% - (0,5 x brandstofcoëfficiënt x CO2/km).