Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
Borden. Hoe hard je ergens mag rijden kun je over het algemeen aan de bebording zien. Rijd je voorbij een bord met daarop een plaatsnaam? Dan rijd je binnen de bebouwde kom en mag je 50 km/h.
Als u een snelheidsmeter in uw navigatie toevoegt, kunt u zien hoe snel u rijdt. Belangrijk: Snelheidsmeters die worden weergegeven in de Google Maps-app, worden alleen ter informatie gebruikt. Zorg ervoor dat u de snelheidsmeter van uw voertuig gebruikt om uw werkelijke rijsnelheid vast te stellen.
Bebouwde kom in de zin van de WegenverkeerswetDe bekendste bebouwde kom is de bebouwde kom die wordt vastgesteld op grond van artikel 20a WVW 19... Iedereen is bekend met het blauwe bord waardoor u weet dat u een dorp of stad binnen rijdt.
Hoofdrijbanen binnen de bebouwde kom
Het plaatsnaambord zelf impliceert ook een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Tegenwoordig wordt het bebouwde kom-bord ook wel gecombineerd met een 30-bord. Dan geldt 30 kilometer per uur als snelheidslimiet.
Hoe herken je een zone 30? Het begin en het einde van de zone wordt aangegeven met een verkeersbord. Binnen de zone herhalen we de snelheidslimiet niet met borden. We passen het straatbeeld binnen de zone 30 zo veel mogelijk aan naar de geldende snelheid.
Een 30 km weg of zone zal worden aangegeven door een 30 km bord, al dan niet met de toevoeging zone. Hierop kan vervolgens worden gehandhaafd. Een 30 km straat bestaat uit een rijbaan en een aparte stoep. Een 30 km straat heeft zowel de functie van doorrijden als die van bijvoorbeeld speelruimte.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Bestuurders verlenen voorrang aan van rechts komende bestuurders. Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram.
Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Op een autoweg mag je maximaal 100 kilometer per uur rijden. Toch mag je op sommige van deze wegen maximaal 80 of 70 kilometer per uur. Op N-wegen is de maximale snelheid tussen de 80 en 100 kilometer per uur.
Helemaal geen middenstreep
Bij deze markering is de maximumsnelheid doorgaans 60 km per uur. Maar dat moet wel door de borden zijn aangegeven. Staan die borden er niet, dan is het 80 km per uur.
Aan de strepen kunt u zien hoe hard u normaal gesproken mag rijden. Maar soms past een lagere snelheid beter bij de situatie. Zoals bij het naderen van een kruising, in een bocht of bij wegwerkzaamheden. Dan is vaak een lagere snelheid verplicht (bijvoorbeeld 70 of 50 km per uur), terwijl de strepen niet veranderen.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Kortom: rijd je 128 km/h op een weg waar je 120 km/h mag rijden, dan krijg je een meetcorrectie van 3% (4 km/h). De basis voor de bekeuring is dan een snelheid van 124 km/h. Je krijgt dus een bekeuring voor 4 km/h te hard rijden.
Digitale flitspaal
Alle flitspalen in Nederland zijn digitaal. De flitser verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen.
Je kan in de praktijk dus gerust 128 km/u rijden zonder dat er een geregistreerde overtreding bij komt kijken.
25 km/h: € 261. 30 km/h: € 334. 35 km/h: € 419. Meer dan 40 km/h: strafbeschikking.
Ga naar het Digitaal Loket
Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken. U moet daarvoor wel inloggen met een extra controle via sms.
Voorrangsregels op een kruising
De basisvoorrangsregel voor alle kruispunten is: verkeer van rechts heeft voorrang. Op een T-splitsing, viertakskruising, verkeersplein, rotonde: overal. Ténzij voorrangsborden en -tekens een andere situatie schetsen.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Rechts gaat voor
De belangrijkste regel op een gelijkwaardige kruising gelijkwaardig kruispunt is dat alle bestuurders die van rechts komen voorrang hebben.
Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een 'zone 30' of 'verblijfsgebied' genoemd. Het gebied ligt meestal binnen de bebouwde kom en bestaat uit aaneengesloten erftoegangswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur.
Op kruispunten geldt: bestuurders van rechts gaan voor. - Gebiedsontsluitingsweg, een weg waar maximaal 50 km/uur gereden mag worden en bij uitzondering wegen met een maximumsnelheid van 70 km/uur.
Dit zijn wegen met een snelheidslimiet van 50 km/uur waarop de functies erftoegang en doorstroming beide voorkomen. Langzaam verkeer is op deze wegen vaak niet fysiek gescheiden van gemotoriseerd verkeer: een onwenselijke en onveilige situatie.