Tikkie-fraude
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code. Oplichters spelen graag met de link. Er staat dan bijvoorbeeld 'tlkkie.nl' in plaats van 'tikkie.me'.
Een betaalverzoek maak je aan in Berichten. Verstuur nooit contant geld per post. Maak alleen geld over naar een bankrekening als je de verkoper vertrouwt. Je kunt het overgemaakte geld niet meer terug laten storten.
Tikkiefraude is een van de meest voorkomende vormen van fraude met betaalverzoeken. Valse betaalverzoeken kunnen ook namens een bank worden verstuurd, via iDeal of via het Online Betaalplatform (OBP) van Marktplaats.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Veilig. We controleren vooraf het bankrekeningnummer en telefoonnummer van de verkoper. Je kan gebruik maken van de service Kopersbescherming. Geen zorgen over je geld.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Betaalverzoekfraude is een vorm van phishing. Deze vorm van oplichting gebeurt vooral via Marktplaats, Facebook, Marketplace, Vinted en andere platformen. Vaak gaat deze vorm van oplichting zo: De oplichter reageert op uw advertentie.
Zoek bijvoorbeeld online naar gegevens zoals naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer (Google, social media, fora of andere websites). Controleer voordat je geld overmaakt of de (bank)gegevens bekend zijn bij de politie. Probeer persoonlijk met de (ver)koper af te spreken. Zo wordt de kans op oplichting kleiner.
Tikkie-fraude en 1-cent-betalingen
Maar het gaat dan om een nagemaakte Tikkie-, bank- of creditcardbetaalomgeving. Hierdoor kunnen je betaalgegevens in verkeerde handen vallen. Zo kunnen oplichters bestellen op jouw rekening of zelfs toegang tot je bankrekening krijgen, die ze vervolgens in een handomdraai leeghalen.
De veiligste manier van betalen is via Ideal, of zelf overmaken van het bedrag op de rekening van de verkoper. Andere wijzen van betalen zijn veilig als ze verlopen via een beveiligde verbinding. In de meeste webwinkels is dat het geval.
Twijfel je over de betrouwbaarheid van een verkoper? Kijk dan of je zijn/haar gegevens op Google kunt vinden. Ook kun je het telefoon- en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting controleren. Wees alert bij verkopers uit het buitenland.
Hier kunnen verschillende redenen voor zijn; Je hebt je aangemeld als nieuwe gebruiker, deze betaaloptie is alleen mogelijk voor al eerder geregistreerde gebruikers. Je hebt je afgemeld voor Betalen met één klik. Je hebt de tenaamstelling van je rekeningnummer gewijzigd.
Je kunt vanuit de vertrouwde Rabo App heel eenvoudig een Rabo Betaalverzoek versturen. De ontvanger hoeft geen klant te zijn van Rabobank. Heb je een betaalverzoek van iemand ontvangen? Dan werkt betalen net zo veilig en snel.
Een bezoek aan een website is niet direct een reden tot paniek, maar het downloaden en uitpakken van een attachment wel. Hierin kunnen virussen of malware verstopt zitten die zich nestelen op jouw apparaat of netwerk.
Als verkoper kan je de koper een Betaalverzoek sturen om de betaling in orde te maken. Ook als koper kan je initiatief nemen en een Betaalvoorstel sturen naar de verkoper.
Betalen via Ideal op Marktplaats niet is zo anoniem als je denkt. De tenaamstelling van de rekening van de verkoper wordt aan de koper doorgegeven. Niet het rekeningnummer, daarvoor wordt een tussenrekening gebruikt.
Log in op Mijn Marktplaats. Ga naar Mijn Profiel. Klik onder Met één klik betalen op Meer informatie. Klik op Machtiging intrekken en bevestig de intrekking van je machtiging.
De eerste is dat de misleidende partij een valse naam of identiteit gebruikt. Daarnaast wordt je opgelicht als de andere partij “listige kunstgrepen” gebruikt om je geld of goederen af te laten geven. Denk hierbij aan listige trucjes zoals het versturen van een valse Tikkie.
Check of de persoon/webwinkel betrouwbaar is voordat je tot betaling overgaat. Op politie.nl kun je controleren of er meldingen gedaan zijn over de verkoper. Als dat zo is, weet je dat de verkoper waarschijnlijk niet te vertrouwen is.
Mogelijk heb je naar aanleiding van de fraude al contact met je bank. Of heeft je bank zelf op de mogelijkheid gewezen. Als de bank je aanvraag goedkeurt, dan krijgt de (vermeende) oplichter eerst een verzoek van de bank. Hij krijgt 3 weken om het geld vrijwillig terug te betalen.
Een listige moderne variant van de bankoverval is hacken. Digitale bankrovers kunnen computers besmetten met een virus en op die manier de beveiligde omgeving van internetbankieren overnemen. Op die manier kan een bankrekening van een nietsvermoedende rekeninghouder worden geplunderd.
U bepaalt zelf of en waarvoor u precies toestemming geeft. U kunt een bedrijf inzage geven in uw banksaldo en transacties. Of een bedrijf de mogelijkheid geven om rechtstreeks een betaling van uw rekening te starten. Of een bedrijf laten bekijken of uw banksaldo voldoende is voor een bepaalde transactie.
Wordt het pakket verzonden? Geef dan aan of je gebruik wilt maken van de dienst Kopersbescherming. Kies vervolgens: Betaalverzoek versturen. De koper ontvangt dit verzoek direct in Berichten.