Uw lege accu is weer opgeladen en u kunt nu weer veilig de weg op. Het is verstandig om hierna minimaal een halfuurtje te rijden met uw auto, zodat uw lege accu weer compleet is opgeladen.
Laat de helpende auto een paar minuten draaien zodat de accu vol genoeg is; Start vervolgens de auto met de lege accu; Laat de motor lopen en haal de startkabels voorzichtig weer los. Wij raden aan de auto minimaal 5 minuten stationair te laten draaien met de startkabels aangesloten.
Doorrijden met lege accu
Wist je overigens dat je best nog wel een stukje door kunt rijden als de accu 'leeg' is. Wanneer de auto aangeeft dat de accucapaciteit op 0 procent staat, kan er gemiddeld nog tussen de 14 en 38 kilometer doorgereden worden, afhankelijk van het merk en type van de auto.
Voorkomen van lege accu door stilstand
Een andere goede manier om de accu in conditie te houden is de auto elke twee weken even te gebruiken of laten gebruiken wanneer u dit zelf niet kunt doen. Dit moeten dan wel ritjes zijn van minimaal een half uur, waarbij de motor goed doorwarmt en de accu goed opgeladen wordt.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Indien de dynamo kapot is en geen spanning meer levert, kan de auto doorrijden totdat de accu helemaal leeg is.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro. Wanneer je hierboven klikt op het maken van een afspraak, kun je je kenteken invullen en plaats invullen.
In principe laadt hij de accu bij zo gauw de dynamo draait, trek je echter meer stroom uit de accu (licht, aircoi, radio enz) dan kan je accu als nog leeg raken... Gewoon wat gas bijgeven want hoe meer toeren hoe meer stroom! Jawel hoor, maar als je wilt dat het wat sneller gaat, moet je iets toeren draaien.
Een auto-accu loopt leeg wanneer hij niet regelmatig wordt gebruikt. Ook door het rijden van enkel korte ritten krijgt hij niet genoeg tijd om zichzelf op te laden. Dit leidt tot verharding van de loodplaten in het onderdeel, en dit heeft een invloed op zijn vermogen, een lading vast te houden.
Bij veel korte ritjes slaagt de dynamo er niet om de accu volledig te laden. Ook zonder zwaar gebruik kan de startaccu dus in een voortdurende staat van diepontlading raken waardoor de levensduur ernstig wordt bekort. Bij een accu die nooit volledig wordt geladen, kan ook stratificatie optreden.
De laadtijd van een 12v-batterij kan worden berekend door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij op te tellen (bij een volledig ontladen accu). Bijvoorbeeld, een volledig lege 150Ah-accu wordt bijvoorbeeld 6 + 4 = 10 uur opgeladen met een 25 Ampère-lader.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Het laden van elke accu moet gebeuren in een goed geventileerde omgeving. Dat geldt ook voor een fietsaccu, maar in nog grotere mate voor een accu van een voertuig zoals een auto.
Aanbieders van snelladen hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt.
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Hoe vaak je een batterij kunt opladen, ligt aan het soort oplaadbare batterij. De aantallen variëren van 300 tot 1500 keer.
8 kenmerken dat uw accu aan vervanging toe is
Prestaties zijn duidelijk sterk verminderd, anders dan dat u gewend was. Het (op)starten van het apparaat duurt langer dan gebruikelijk. Het opladen van de accu duurt langer dan normaal. De accu laadt helemaal niet meer op.