Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter. Bij een te lage bandenspanning is er juist ongelijkmatige verdeling van de druk.
De juiste bandenspanning voor een auto, verschilt per voertuig. Over het algemeen is de minimale bandenspanning 2.0 bar en de maximale bandenspanning 3.0 bar. Vaak zit er een klein verschil in de bandenspanning van de voor- en de achterbanden. De meeste auto's zijn achter namelijk zwaarder.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
A-merken banden van uitstekende kwaliteit
Vanuit de historie worden Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear, Pirrelli en Dunlop gezien als de topmerken die hoogwaardige kwaliteit autobanden op de markt brengen.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt. Tijdens het rijden wordt hij daardoor sneller warm. Het gevolg: het verbruik neemt toe, het rijgedrag van de auto wordt slechter en de band slijt sneller.
De bandenspanning is altijd hetzelfde per as. Dus beide voor- of achterwielen hebben altijd dezelfde bandenspanning. Er kan een verschil zijn tussen de voor- en achterwielen, afhankelijk van de bandenmaat. De sticker laat ook zien hoe de spanning verandert wanneer jouw auto zwaar wordt belast.
Stel de geadviseerde bandenspanning van uw auto is 2,0 bar. Dit advies is van toepassing bij 20 graden. Bij een hogere temperatuur neemt de spanning in de band toe. Als u de banden bij 20 graden op 2,0 bar zet, staan ze als het 30 graden is op 2,1 bar.
De stelregel is dat je elke twee maanden je autobanden oppompt. Het kost niet veel moeite (als je weet hoe het moet) en je rijdt er veiliger én zuiniger door. Hoewel het oppompen van je banden, of in ieder geval het rijden met de juiste bandenspanning, zo belangrijk is, rijden we massaal met te zachte banden.
De juiste bandenspanning is belangrijk voor de wegligging en daarmee de veiligheid voor bestuurders en andere weggebruikers. Een te lage bandenspanning zorgt voor minder grip op de weg. Dit vergroot de remweg en de kans op slippen. Bovendien is de kans op een klapband groter.
De druk in een fietsband mag behoorlijk hoog zijn. De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar.
Autoband oppompen met fietspomp
Heb je geen elektrische compressor? Dan kun je een autoband ook met een moderne fietspomp op de juiste spanning brengen. Voorwaarde is wel dat de pomp over een drukmeter beschikt en tot minimaal 3 bar gaat.
Ook wasstraten zijn vaak voorzien van een bandenpomp. Houd altijd wat kleingeld bij de hand, want vaak kan het oppompen van je banden tussen 50 cent tot 2 euro kosten. Banden oppompen hoeft dus niet duur te zijn maar kan ook helemaal gratis!
Uit elke band ontsnapt continu een beetje lucht. Daarom is het belangrijk om maandelijks de bandenspanning te controleren. Een te lage bandenspanning is slecht voor het brandstofverbruik, maar ook voor de wegligging.
Een te lage bandenspanning kan u gemiddeld €150,- per jaar kosten. Uw banden slijten dan sneller en u verbruikt meer brandstof. Maar een te lage bandenspanning is ook gevaarlijk. U heeft een langere remweg en er is meer kans op aquaplaning.
Meet je bandenspanning bij voorkeur als de auto al lange tijd stilstaat. Moet je nog een stukje rijden naar het tankstation? Dat is geen probleem, bij een afstand van minder dan 5 kilometer zijn je banden nog koud genoeg.
Dit gebeurt vaak als er grote temperatuurverschillen zijn tussen de dagen en de nachten. Als de lucht in de banden warm is, zet ze uit en neemt de bandenspanning toe. Als de lucht afkoelt, krimpt ze en daalt de spanning. De lucht kan ook uitzetten, als u gedurende een langere tijd snel rijdt.
Bij elk tankstation staat een bandenpomp. Daarmee kun je bandenspanning checken en je banden meteen oppompen. Soms is dit gratis, maar meestal kost dit tussen de 50 cent en de 2 euro. Ook bij de wasstraat is vaak een bandenpomp te vinden.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.
Grote winnaar werd de Kumho Ecsta HS51, op het erepodium gevolgd door de Continental PremiumContact 6, de Semperit Speed-Life 3, de Debica Presto HP2 en de Bridgestone Turanza T005.