Vervangen van remblokken voor of achter van een gemiddelde auto kost je, inclusief arbeidsloon, een dikke € 100.
Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Remschijven en/of remblokken vervangen
Remmen is heel belangrijk voor een auto. Als je niet kan remmen, is de kans groot dat je in en ongeluk terecht zal komen, waarbij de kans groot is dat het niet zo goed met je afloopt. Daarom is het belangrijk dat je remmen het goed doen.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u zeker zelf de remblokken vervangen. U hoeft hier geen ervaren automonteur voor te zijn. Voor u de remblokken vervangen kunt, zult u deze eerst moeten aanschaffen. Bij Winparts bestelt u eenvoudig remblokken met uw kenteken of automodel.
Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen. Je kunt het remvloeistof vervangen het beste aan een vakman overlaten. Remvloeistof vervangen gebeurt meestal bij een onderhoudsbeurt.
De remmen van je auto bestaan uit remschijven (of trommelremmen), remblokken en remklauwen. Ze zijn gesitueerd achter alle vier de banden. De remmen aan de voorkant van de auto slijten meestal sneller dan de remmen aan de achterkant omdat de meeste auto's beschikken over voorwielaandrijving.
Het belang van de remschijven
De remblokken staan in verbinding met het rempedaal en de remschijf met de wielen. Wanneer je remt worden de remblokjes tegen de remschijven aan gedrukt waardoor wrijving ontstaat en het wiel daardoor minder goed kan draaien. Je vermindert in vaart en remt hierdoor af.
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Een auto heeft 8 remblokken, 2 op elk wiel. De werking van remblokken is vrij simpel. Zodra je het rempedaal indrukt, duwen de remblokken tegen een stalen remschijf aan.
Vaak zie je dat de kosten voor twee remschijven aan de voor- óf achterzijde ongeveer uitkomen op een 40 tot 200 euro. Dit bedrag hangt erg af om wat voor een auto het gaat en welke kwaliteitsgraad je koopt. Ook zie je dat remschijven voor de achterkant vaak wat goedkoper zijn dan de voorkant.
Bij het inremmen van je nieuwe schijfremmen is het belangrijk om deze goed warm te laten worden, zodat het hars kan smelten. Dit doe je heel eenvoudig door te versnellen tot zo'n 30 km/u en daarna stevig te remmen tot je stapvoets rijdt. Herhaal dit 20 keer.
Een normaal remblok is net iets groter dan een luciferdoosje en slechts een paar millimeter dik. Het verricht zijn werkzaamheden in het donker van de remklauw en heeft van tijd tot tijd even wat persoonlijke aandacht nodig. Zeker nu de onderhoudsintervallen van moderne motoren steeds langer worden.
Het is belangrijk dit goed op orde te hebben want zonder remvloeistof kunt u niet remmen. De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald.
Wanneer u de remvloeistof vervangen wilt, zal de oude remolie uit het systeem moeten worden gepompt. Dit kunt u bij een garage laten doen, maar u kunt het ook eenvoudig zelf doet met een olie vacuümpomp. Let wel op, het kan per auto verschillen hoe u dit precies moet doen.
Als er geen vloeistof meer zichtbaar is kan dit leiden tot lucht in het remsysteem en dit wil je natuurlijk voorkomen. Als je geen remvloeistof meer kunt zien moet je het weer bijvullen tot het minimum.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Wanneer u piepende remmen heeft, is het verstandig om langs te gaan bij een autogarage. Waarschijnlijk is de reden voor piepende remmen slijtage van de remblokken. Deze moeten zo snel mogelijk vervangen worden om verdere schade te voorkomen. Laat bij het vervangen van de remblokken ook de remschijven controleren.
De meest voorkomende oorzaak dat de remmen een piepend geluid maken is het slijten van de remblokken. Op remblokken zit een stuk metaal ingebouwd dat ook wel een slijtage indicator wordt genoemd. Door het gebruik van de remmen slijten de remblokken.
Kosten voor het vervangen van een remklauw
Voor het vervangen van een remklauw (voor) moeten eigenaren uitgaan van ongeveer 300 tot 450 euro voor een compacte auto. In de Golfklasse liggen de prijzen iets hoger., het wisselen van een voorste remklauw kost dan tussen de 300 en 550 euro.
Als de auto trilt bij remmen, is de kans groot dat één of meerdere remschijven krom zijn. Dan voel je de trilling meestal ook in het rempedaal. Het probleem kan dan ook zitten in de ophanging, stuurkogels, fuseepennen, ophangrubbers of draagarmrubbers.
Het is echter zo dat je niet zo snel merkt dat de remschijven versleten zijn. Als een auto niet meer zo goed remt, dan ligt dat sneller aan de remblokken of aan een lek in de remleiding. Remschijven gaan een stuk langer mee dan remblokken, na zo'n 100.000 km zul je ze echter moeten vervangen.
In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.